pętle autobusowe P

PANIEŃSKIE SKAŁY

Pętla zlokazlizowana na Woli Justowskiej powstała w 1931 roku. Skierowano tu wówczas linię numer 15 kursującą w latcach 1931-1953 w okresie letnim i zimowym. W roku 1938 skierowanu tu linię 5 kursującą w niedziele i święta. Koncówka zlikwidowana została w 1939 roku. Reaktywowano ją w latach `60 dla linii rekreacyjnej L (wówczas autobusy zawracały na parkingu przed restauracją).

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
5 (1938-1938; 1939-1939),
15 (1931-1931; 1932-1932; 1933-1933; 1934-1934; 1935-1935; 1936-1936; 1937-1937),
L (1961-1961; 1962-1962);

Zdjęcia:
-

PĘKOWICE

Pętla w Pękowicach otworzona została w roku 1981. Skierowano tu wtedy wariantowymi kursami linię 120 (kursującą na stałe na trasie Nowy Kleparz-Tonie) a nastepnie linię 120bis (wspomagającą linię 120). Pętla zlokalizowana jest na granicy Krakowa i wsi Pękowice.

Obecnie kursujące linie:
240

Linie kursujące na pętlę:
120 (1981-1983),
120bis (1983-1987),
150 (1986-2007),
240 (od 2007);

Zdjęcia:

PIASKI NOWE

Końcówka na Piaskach Nowych pod koniec lat `70. Zlokalizowana została przy skrzyżowaniu ulic Nowosądecka-Łużycka-Podedworze. Przystanek dla wysiadających znajduje się w łączniku między ul. Nowosądecką a ul. Podedworze (zdjęcie 1 i 2). Przystanek dla wsiadających to również przystanek przelotowy na ul. Nowosądeckiej (zdjęcie 3 i 4).

Obecnie kursujące linie:
164

Linie kursujące na pętlę:
164 (od 1978),
194 (1994-2000),
444 (1994-1996),
464 (1990-1994),
610 (1986-1991),
664 (1979-1986);

Zdjęcia:

PIASKI WIELKIE

Wcześniejsza nazwa: PIASKI WIELKIE /FIGURA ŚW. FLORIANA/

Pierwszą końcowkę na Piaskach Wielkich utworzono prawdopodobnie koło roku 1931 (prawdopodobnie pod nazwą Piaski Wielkie Figura Św. Floriana). Jako pierwszą skierowano tu linię numer 3 z Placu Zgody (dziś Plac Bohaterów Getta). Późniejsza pętla o Piaski Wielkie utworzona została na skrzyżowaniu ulic Niebieskiej-Cechowej-Rżąckiej.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
3 (1931-1934),
3-A (1946-1957),
4 (1928-1933),
13 (1930-1931),
103 (1957-1959; 1959-1960; 1961-1965; 1967-1968),
104 (1968-1995),
104bis (1974-1975),
133 (1967-1968; 1992-1995; 1996-2000),
144 (1990-1993; 1995-1996),
333 (2004-2004),
407 (2000-2001),
544 (1993-1994);

Zdjęcia:

PIASKI WIELKIE /FIGURA ŚW. FLORIANA/
patrz: PIASKI WIELKIE


PIASTOWSKA
patrz: CICHY KĄCIK


PIASZCZYSTA
patrz: PRĄDNIK BIAŁY


PIEKARY

Pętla we wsi Piekary powstała w roku 1971. Zlokalizowana została przy skrzyżowaniu dróg w kierunku Liszek i Ściejowic. Przez rok kursowała tu lini 239, którą następnie przedłużono do Ściejowic. W roku 1975 skierowano tu linię 259.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
239 (1971-1972),
239bis (1972-1975),
259 (1975-1999);

Zdjęcia:

PIELGRZYMOWICE
patrz: PIELGRZYMOWICE PĘTLA


PIELGRZYMOWICE PĘTLA

Wcześniejsza nazwa: PIELGRZYMOWICE

Końcówka w Pielgrzymowicach powstała w roku 1987 i zlokazliowana została na końcu wsi. Do 23.08.2008 roku kursowała tu linia 267 (początkowo z Mistrzejowic a od roku 2001 z Pradnika Czerwonego), którą z tym dniem przenumerowano na 260. W październiku 2015r. zmieniono nazwę pętli na Pielgrzymowice Pętla.

Obecnie kursujące linie:
260, 270

Linie kursujące na pętlę:
260 (od 2008),
267 (1989-2008),
270 (od 2011);

Zdjęcia:

PILOTÓW
patrz: RAKOWICE LOTNISKO


PLAC BISKUPI
patrz: BISKUPIA


PLAC BOHATERÓW GETTA

Wcześniejsza nazwa: PLAC ZGODY

Pierwotna pętla autobusowa pod nazwą Plac Zgody, zlokalizowana była na samym placu, przy dzisiejszej ulicy Na Zjeździe. Powstała prawdopodobnie koło roku 1931. Regularne przewozy autobusowe zawieszone zostały w roku 1939 z powodu wybuch II Wojny Światowej. Plac stał się centrum Getta. Po Wojnie powróciło regularne kursowanie komunikacji autobusowej w tym rejonie. Plac nazwany Placem Boheterów Getta w 1948 roku, pełnił rolę końcówki autobusowej aż do 2005 roku (zdjęcia 1 i 2), kiedy to zapadła decyzja o przebudowie placu. Zlikwidowano pętlę a na jej miejscu ustawiono krzesła, które mają symbolizować tragedię dawnych mieszkańców placu, na którym znajdowało się krakowkie Getto (zdjęcia 3 i 4). Pętla przeniesiona została na teren bazaru po drugiej stronie ulicy Na Zjeździe (zdjęcia 5, 6, 7 i 8), zaś przystanki dla wysiadających (zdjęcie 9) oraz dla wsiadających (zdjęcie 10) zlokalizowano w miejscu istniejących przystanków przelotowych na ul. Na Zjeździe. Od połowy 2010 roku trwały prace budowlane przy nowej pętli autobusowej pomiędzy wiaduktem im. Obrońców Lwowa a aleją Powstańców Wielkopolskich. W dniu 15.07.2011r. uroczyście otwarto nowy terminal autobusowy. W kolejnym dniu skierowane na nową pętlę pod nazwą Powstańców Wielkopolskich zostały m.in. autobusy linii 127 i 158 dotychczas kursujące na Plac Bohaterów Getta.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
3 (1933-1935; 1935-1936; 1936-1938; 1938-1939),
3-A (1946-1953),
4-A (1950-1953),
8-A (1951-1952; 1953-1957),
104bis (1983-1985),
107 (1986-1999),
108 (1957-1972; 1981-2001),
108bis (1957-1962; 1972-1972),
127 (1962-1973; 1981-2005; 2005-2011),
128 (1973-1978; 1980-1981),
128bis (1973-1973),
137 (1973-1973; 1981-1990),
143 (1982-1999),
143bis (1982-1983),
157 (1981-1992; 1995-2005; 2005-2010),
158 (1973-1973; 1981-2005; 2005-2011),
160 (1987-1989),
184 (1982-1989),
192 (2005-2005),
198 (1986-1989; 1995-1997; 2004-2005; 2005-2007),
205 (1990-2004),
208 (1967-1972),
224 (2007-2010),
328 (1999-2000),
628 (1973-1978; 1980-1981),
692 (2005-2005),
K (1992-1992; 1993-1993),
M3 (1975-1975);

Zdjęcia:

PLAC CENTRALNY
patrz: PLAC CENTRALNY IM. RONALDA REAGANA


PLAC CENTRALNY IM. RONALDA REAGANA

Wcześniejsza nazwa: PLAC CENTRALNY

Pętla autobusowa przy placu Centralnym powstała w latach `50 zaraz po wybodowaniu samego placu jak i torowiska na nim. Do końcówki dojeżdżały początkowo autobusy z okolicznych osiedli jak i wsi. Część autobusów skierowano później pod kombinat hutniczy. Przed remontem wykonanym między 2014r. a 2015r. przystanki (m.in. dla linii 502) znajdowały się na al. Andersa - przystanek dla wysiadających (zdjęcie 1) oraz przystanek dla wsiadających (zdjęcie 2) a przystanki dla linii 121 na al. Jana Pawła II (zdjęcie 3). Autobusy nawracały objeżdżąjąc plac (zdjęcia 4, 5 i 6). Pozostałe przystanki zlokalizowane wokół placu na al. Andresa, al. Jana Pawła II i al. Solidarności służyły jako przystanki przelotowe dla innych linii autobusowych. 1 września 2014r. rozpoczęto prace nad II etapem remontu torowiska tramwajowego oraz układu drogowego od Ronda Czyżyńskiego do Placu Centralnego. Ostatecznie przebudowa całego układu drogowegi i torowego na Placu Centralnym zakończono 23 maja 2015r. Wszystkie przystanki autobusowe zlokalizowano w miejscach przed remontem.

Obecnie kursujące linie:
502, 662

Linie kursujące na pętlę:
11-A (1953-1954),
103 (2015-2015),
110 (1961-1968),
121 (1961-1961; 1964-1965; 1970-2012),
122 (1961-1961; 1967-1968),
125 (1967-1967),
125bis (1969-1970),
126 (1963-1967; 1967-1969),
126bis (1964-1967; 1967-1969),
136bis (1970-1970),
148 (1972-2002),
502 (1973-1973; 1974-1974; 1975-1975; od 1999),
503 (2012-2012),
504 (1973-1973; 1974-1974; 1975-1975; 1976-1976; 1977-1977; 1978-1978; 1979-1979; 1980-1980);
511 (1999-2005),
512 (2008-2010),
521 (2005-2007),
522 (2010-2012),
604 (1984-2005),
605 (1984-1991),
608 (2005-2012),
609 (1986-1991),
662 (od 2015),
D (1972-1972; 1984-1985; 1998-1999),
H (1971-1971; 1972-1972; 1973-1973; 1974-1974; 1975-1975; 1976-1976; 1977-1977; 1978-1978; 1979-1979; 1980-1980; 1981-1981; 1982-1982; 1983-1983; 1984-1984),
M (1959-1959; 1960-1960),
M1bis (1975-1981),
M3 (1978-1978),
N (1970-1970; 1971-1971; 1972-1972),
T (1980-1982);

Zdjęcia:

PLAC HANKI SAWICKIEJ

Końcówkę na placu Hanki Sawickiej uruchomiono w roku 1974 kiedy to autobusy linii 118, 126 i 144 przeniesiono tu z końcówki Szujskiego. Autobusy kursowały ulicą Czarnowiejską, Dolnych Młynów do placu Hanki Sawickiej a wracały ulica Krupniczą z powrotem do Alei. W roku 1979 wycofano autobusy z tego regionu kierując je w większości na pętlę na osiedlu Widok.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
118 (1974-1979),
126 (1974-1979),
126bis (1974-1975),
144 (1974-1975),
218 (1975-1979),
626 (1979-1981);

Zdjęcia:
-

PLAC MATEJKI

Pierwsze autobusy na Placu Matejki pojawiły się w roku 1953 na linii 5-A (późniejsza linia 105). Mniej więcej w tym samym powstała koncówka na placu Kolejowym przy budynku dworca kolejowego (pętla Dworzec Główny). W tym czasie autobusy linii 5-A wymiennie kursowały na końcówki Barbakan, Dworzec Główny, Plac Matejki. Od lat `60 na palcu Matejki nie kończyła swoich kursów żadna linia. W latach `80 zaczęła kursować tu linia 100. Na przestrzeni 2005 i 2006 roku ze względu na przebudowę ulic Kurniki i Pawiej autobusy kursujące na petlę przy Dworcu Głównym skierowano właśnie na Plac Matejki.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
5-A (1953-1953; 1956-1956; 1957-1957),
100 (1985-2001),
105 (1959-1964; 2005-2006),
124 (1968-1970),
129 (1975-1976; 2005-2006),
130 (2005-2006),
179 (2005-2006),
192 (1999-2001),
194 (1998-1999),
324 (1975-1975; 1978-1979),
521 (2005-2005),
605 (2005-2005),
606 (1984-1991),
692 (2005-2005);

Zdjęcia:
-

PLAC NA GROBLACH

Pętla na Placu Na Groblach powstała w roku 1968. Skierowano tu wówczas linię 134 kursująca do tej pory na pętlę Smoleńsk. Z przerwami linia kursowała tu w okresie od 1968 do 1971 roku. W roku 1971 skierowano tu linię 109, kursującą do tej pory na końcówkę na ulicy Straszewskiego. Po roku eksploatacji, końcówkę zlikwidowano a linię skierowano z powrotem na Straszewskiego.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
109 (1971-1972),
134 (1968-1968; 1971-1971),
209 (1968-1968),
209bis (1968-1968),
L (1971-1971),
Z (1971-1971);

Zdjęcia:
-

PLAC WOLNICA

W latach `70 na Placu Wolnica kończyły swoje kursy linie rekreacyjne, w tym 501 (kursująca z Gdowa), 503 (z Myślenic), 505 (z Mnikowa) i 506 (z Ojcowa). Linie kursowały w okresie maj-październik w dni wolne od pracy.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
501 (1975-1975; 1976-1976; 1977-1977; 1978-1978; 1979-1979; 1980-1980),
503 (1973-1973; 1974-1974; 1975-1975; 1976-1976; 1977-1977; 1978-1978),
505 (1973-1973),
506 (1973-1973);

Zdjęcia:
-

PLAC WOLNOŚCI

Pętla dla pospiesznej linii A na dzisiejszym Placu Inwalidów (za czasów komunizmu nazywany Placem Wolności) powstała w roku 1959. Po dwóch miesiącach linię wydłużono do Bronowic.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
A (1959-1959);

Zdjęcia:
-

PLAC ZGODY
patrz: PLAC BOHATERÓW GETTA


PLESZÓW

Wcześniejsza nazwa: MEKSYK, CEMENTOWNIA

Pierwsza końcówka pod nazwą Pleszów (również pod nazwą Meksyk) powstała w roku 1952. Skierowano tu specjalne autobusy linii 10-A (później 11-A a następnie 111) przewożące pracowników do budowy Kombinatu Huty. Ówczesna końcówka zlokalizowana była przy skrzyżowaniu ulicy Igołomskiej i ulicy Dymarek. Po 1962 roku autobusy skierowano na końcówkę Pleszów znajdującą się przy cmentarzu przy ulicy Nadbrzezie. Obecna pętla autobusowa powstała przy pętli tramwajowej w roku 1968.

Obecnie kursujące linie:
111, 131, 141, 161, 171, 181, 252

Linie kursujące na pętlę:
10-A (1952-1953),
11-A (1953-1955),
111 (1957-1997; od 2000),
131 (od 1967),
141 (od 2014),
146 (1976-2014),
151 (1973-1990),
161 (od 2000),
171 (od 2010),
181 (od 2014),
211 (1961-1979; 1981-1995; 2010-2011),
211bis (1964-1971),
221 (1987-1999),
231 (1971-1999),
231bis (1980-1987),
241 (1992-1992),
251 (1990-2009),
252 (od 2009);

Zdjęcia:

PŁASZÓW
patrz: PŁASZÓW SZKOŁA


PŁASZÓW

Pierwsza końcówka pod nazwą Płaszów powstała przy skrzyżowaniu dzisiejszych ulic Powstańców Wlkp. z Powstańców Śląskich. Skierowano tu wówczas linię 3-A (późniejsza linia 103). Kolejna pętla o nazwie Płaszów zlokalizowana była między ulicami Węglarską, Motyla i Łanową dla linii 127. Obecna końcówka Płaszów została stworzona dla linii 123 w roku 2002 przy skrzyżowaniu ulic Lipskiej-Saska-Krzywda. Był to do tej pory i jest nadal przystanek na żądanie dla linii jadących w kierunku ul. Biskupińskiej (zdjęcie 1). W 2010 roku rozpoczęła się budowa linii tramwajowej do os. Lipska, podczas której przebudowywana została również ul. Lipska (zdjęcia 2 i 3) a dotychczas kursującą tu linię 123 skrócono do pętli Biskupińska. Wraz z uruchomieniem tramwaju do pętli Mały Płaszów i wyremontowanej ulicy Lipskiej zmieniona została nazwa przystanku (końcówki) z Płaszów na Lipska.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
3-A (1953-1957),
4-A (1953-1954),
103 (1957-1959),
103bis (1959-1959),
123 (2002-2010);

Zdjęcia:

PŁASZÓW BAZY

Końcówka zlokalizowana przy skrzyżowaniu ulicy Bagrowej z ulicą Mierzeja Wiślana o nazwie Płaszów Bazy powstała w roku 1972. Przystanek dla wsiadających i wysiadających zlokalizowany został na ul. Bagrowej w kierunku ulicy Biskupińskiej. Pierwszą linią skierowaną na tę pętlę była linia 108bis kursująca z Placu Bohaterów Getta i linia 148 kursująca z Placu Centralnego. Kursowanie na tę końcówkę zawieszono w roku 1992.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
108bis (1972-1972),
127 (1973-1973),
137 (1973-1973; 1973-1990),
148 (1972-1991);

Zdjęcia:

PŁASZÓW BAGRY
patrz: BAGRY


PŁASZÓW DWORZEC PKP
patrz: DWORZEC PŁASZÓW


PŁASZÓW KOŚCIÓŁ

W roku 1955 na potrzeby linii 8-A zlokalizowano pętlę Płaszów Kościół przy skrzyżowaniu ulicy Przewóz i Myśliwskiej. W tym samym roku linię przedłużono do końcówki Płaszów Rogatka. Dwa lata później na pętlę skierowano linię 108bis. Końcówkę zlikwidowano w roku 1958.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
8-A (1955-1955),
108bis (1957-1958);

Zdjęcia:
-

PŁASZÓW OSIEDLE
patrz: PŁASZÓW SZKOŁA


PŁASZÓW PKP
patrz: DWORZEC PŁASZÓW


PŁASZÓW ROGATKA

Pętla powstała w roku 1955. Skierowano tu wówczas linię 8-A z końcówki Płaszów Kościół. Na przełomie lat `50 i `60 kursowały tu również linie 108 i 108bis. Koncówkę zlikwidowano w roku 1962.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
8-A (1955-1957),
108 (1960-1961),
108bis (1958-1962);

Zdjęcia:
-

PŁASZÓW SZKOŁA

Wcześniejsza nazwa: PŁASZÓW OSIEDLE, PŁASZÓW, MOTYLA

Pętla zlokalizowana jest między ulicami Węglarską, Motyla i Łanową. Powstała w 1962 pod nazwą Motyla. W roku 1974 nazwę zmieniono na Płaszów. Po roku 2003 nazwana została jako Płaszów Szkoła. We wrześniu 2015r. linię 127 skierowano do pętli Bagry, przez co dotychczasowa końcówka stała się przystankiem przelotowym.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
108bis (1962-1962),
127 (1962-1972; 1993-2015);

Zdjęcia:

POCZTA GŁÓWNA

Końcowka zlokazliowana została przy Poczcie Głownej, przy skrzyżowaniu ulic Westerplatte, Wielopole, Starowiślna, św. Gertrudy, Sienna. Przystanek zlokalizowany był na ulicy Wielopole, w miejscu funkcjonowania dzisiejszego przystanku dla linii nocnych. Funkcjonowała, za sprawa linii numer 5, w latach 1928-1935.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
5 (1928-1932; 1933-1935);

Zdjęcia:
-

POD FORTEM

Pętla na nowobudowanym osiedlu Pod Fortem powstała w roku 2002. Przedłużono tu wówczas linię 116 z końcówki Kliny Zacisze. Pętla zlokalizowana została w zatoce wewnątrz osiedla (zdjęcia 1 i 2). W 2008 roku wybudowano nową pętlę (zdjęcia 3, 4, 5, 6). W latach 2009-2012 roku kończyła tu również swoje kursy jednokierunkowa linia wspomagająca nr 451 na trasie Borek Fałęcki - Pod Fortem (powrót jako linia 151). Obecnie na pętlę kursuje na stałe linia 178 oraz przejeżdżają linie 151 i 451 (z/do pętli Narvik).

Obecnie kursujące linie:
178, 608

Linie kursujące na pętlę:
116 (2002-2013),
178 (od 2012),
451 (2009-2012),
608 (od 2013);

Zdjęcia:

PODGÓRKI TYNIECKIE

Pętla w Podgórkach Tynieckich powstała w roku 1997 kiedy skierowano tu linię 162 z pętli w Kostrzu. Pętla zbudowana została przy skrzyżowaniu ulicy Podgórki Tynieckie i ulicy Kozienickiej, w rejonie obwodnicy Krakowa.

Obecnie kursujące linie:
162

Linie kursujące na pętlę:
162 (od 1997);

Zdjęcia:

PODGÓRSKA
patrz: GALERIA KAZIMIERZ


PODGÓRZE

Końcówka o nazwie Podgórze, zlokalizowana przy skrzyżowaniu ulic Lwowskiej i Limanowskiego, powstała w 1927 roku. Prawdopodobnie w roku 1931 uruchomiono dworzec autobusowy na Placu Zgody (Plac Bohaterów Getta). W roku 1933 końcówkę zlikwidowano.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
3 (1927-1933),
4 (1928-1933),
13 (1930-1931);

Zdjęcia:
-

PODKAMYCZE

Pętla w Podkamyczu (na granicy Krakowa i wsi Podkamycze) powstała przy przystanku przelotowym o tej samej nazwie w roku 1999 dla linii 228.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
228 (1999-2012);

Zdjęcia:

PODSKALE

W roku 1975 przedłużono do pętli Podskale (w okolicy skrzyżowania dróg na Skałę i Trojanowice) autobus linii 207 dotychczas kursujący do pętli Zielonki. W roku 1977 linię skierowano do Trojanowic a przez Podskale skierowano linie 227 do Woli Zachariaszowskiej. Obecnemu przystankowi przelotowemu w październiku 2015r. zmieniono nazwę na Garlica Murowana Podskale.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
207 (1975-1977);

Zdjęcia:

PODSTOLICE

Pierwsze autobusy MPK w Podstolicach pojawiły się w roku 1988. Przedłużono tu wówczas trasę linii 235 ze wsi Ochojno. W roku 1997 linię zlikwidowano.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
235 (1988-1997);

Zdjęcia:

PODWALE

Końcówka pod nazwa Podwale zlokalizowana prawdopodobnie została w rejonie skrzyżowania ulicy Podwale z ulicą Kapucyńską bądź Studencką. Z tej końcówki w roku 1931 rozpoczęła kursowanie linia numer 15, jeżdżąca do końcówki Panienskie Skały. Linai kursowała w latach 1931-1935 w sezonie letnim i zimowym.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
15 (1931-1931; 1932-1932; 1933-1933; 1934-1934; 1935-1935);

Zdjęcia:
-

PODWIERZBIE

Pętla powstała w roku 1974. Skierowano tu wówczas autobus linii 158, odtychczas kursujący do pętli Przewóz. Pętla Podwierzbie znajduje się na zakończeniu ulicy Wrobela.

Obecnie kursujące linie:
158

Linie kursujące na pętlę:
158 (od 1974);

Zdjęcia:

POLITECHNIKA

W latach `70 przez ulicę Szlak odbywał się cały ruch pomiędzy Dworcem Głównym a Nowym Kleparzem. W latach 1972-1973 końcówkę przy Politechnice Krakowskiej miała pospieszna linia 319 kursująca na trasie Dworzec Główny - Mateczny-Kamieńskiego. W roku 2005 reaktywowano końcówkę Politechnika. Przystanek powstał dla linii 154, którą z powodu budowy Galerii Krakowskiej i przebudowy ulicy Pawiej, skrócono pod Politechnikę. Przystanek dla wysiadającycj zlokalizowany był na ulicy Szlak, zaś dla wsiadających na ulicy Warszawakiej. W roku 2006 linię 154 skierowano do Dworca Głównego Wschód.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
154 (2005-2006),
319 (1972-1973);

Zdjęcia:

PORT LOTNICZY
patrz: PORT LOTNICZY (AIRPORT)


PORT LOTNICZY (AIRPORT)
patrz: KRAKOW AIRPORT T1


POWROŹNICZA

Na pętlę Powroźnicza autobusy linii 112 zaczęły kursować w roku 1965. Po roku 1968 linię skierowano na Rynek Dębnicki.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
112 (1964-1964; 1964-1968);

Zdjęcia:
-

POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH

Dworzec autobusowy przy skrzyżowaniu ul. Wielickiej i al. Powstańców Wielkopolskich planowany był od wielu lat. Miejsce pod inwestycję przewidziano podczas budowy estakady im. Obrońców Lwowa. Prace budowlane przy dworcu rozpoczęto w połowie 2010 roku. W przeciągu roku powstał zadaszony terminal, posiadający 8 stanowisk dla pasażerów wsiadających oraz jedno stanowisko dla pasażerów wysiadających wraz z budynkiem pełniącym funkcje handlowo-socjalne. W pobliżu zlokalizowano również miejsca parkingowe dla samochodów osobowych. Dzień po uroczystym otwarciu, tj. 16.07.2011r. na nowy dworzec skierowano linie 127, 158 (dotychczas kursujące do Placu Bohaterów Getta) oraz 163 (skrócona z odcinka Wielicka-Bieżanów Nowy).

Obecnie kursujące linie:
107, 127, 128, 143, 158, 243, 301, 643

Linie kursujące na pętlę:
107 (od 2012),
127 (od 2011),
128 (od 2012),
143 (od 2012),
158 (od 2011),
163 (2011-2012),
169 (2014-2015),
243 (od 2012),
301 (od 2014),
427 (2015-2015);
643 (od 2014);

Zdjęcia:

PRĄDNICKA

Końcówka pod nazwą Prądnicka zlokalizowana była na skrzyżowaniu ulicy Prądnickiej i Zbożowej w pobliżu widuktu kolejowego. Funkcjonowała dla linii 116, kursującej z pętli Łobzów PKP.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
116 (1957-1960);

Zdjęcia:
-

PRĄDNIK BIAŁY

Wcześniejsza nazwa: PIASZCZYSTA, PRĄDNIK BIAŁY

Pierwsza końcówka pod nazwą Prądnik Biały powstała w roku 1928. Ówczesna pętla zlokalizowana została przy skrzyżowaniu ulic Glogera, Piaszczystej, Białoprądnickiej i Zielińskiej. Obecna pętla autobusowa na osiedlu Prądnik Biały powstała w roku 1979. Początkowo pod nazwą Piaszczysta od ulicy na jakiej powstała. Pod koniec lat `90 nazwę zmieniono z powrotem na Prądnik Biały.

Obecnie kursujące linie:
144, 154, 904

Linie kursujące na pętlę:
7-A (1948-1957),
8 (1928-1929),
107 (1957-1971; 1972-1973; 1974-1976),
114 (1999-2000),
144 (1982-2002; od 2003),
154 (1979-2012; od 2013),
444 (2001-2003),
602 (1986-2005),
603 (2005-2010),
630 (1981-1986),
904 (od 2010);

Zdjęcia:

PRĄDNIK BIAŁY SZKOŁA

Końcówka funkcjonowała dla linii 115 na początku 1961 roku. Skierowano tu wówczas linię z końcówki Witkowice (skrzyżowanie ulicy Górnickiego z Dożynkową). Pętla Prądnik Biały Szkoła zlokalizowana była prawdopodobnie przy skrzyżowaniu ulicy Białoprądnickiej z ulicą Górnickiego. W marcu tego samego roku linię 115 skierowano do nowej końcówki Witkowice.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
115 (1961-1961);

Zdjęcia:

PRĄDNIK BIAŁY ZACHÓD

Końcówka o nazwie Prądnik Biały Zachód powstała dla linii 114 na ulicy Pachońskiego w roku 2000.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym (przystanek dla wysiadających) / przystanek przelotowy (przystanek dla wsiadających)

Linie kursujące na pętlę:
114 (2000-2012);

Zdjęcia:

PRĄDNIK CZERWONY

Pierwsza końcókwa pod nazwą Pradnik Czerwny powstała prawdopodobnie w okolicy kościoła Dobrego Pasterza. Była to pierwsza końcówka autobusowa, poza pętlą przy Barbakanie. W roku 1927 uruchomiono pierwszą linię autobusową obsługiwaną przez KMKE. W latach `50 na tę końcówkę skierowano linię 5-A (później linia 105). Obecna pętla zlokazliowana jest przy ulicy Strzelców oraz przed bramą Cmentarza Batowickiego. Powstała w roku 1984 i funkcjonuje do dziś.

Obecnie kursujące linie:
105, 128, 153, 184, 193, 250, 260, 270, 610

Linie kursujące na pętlę:
1 (1927-1939),
5-A (1953-1957),
105 (1958-1967; od 1984),
117 (1958-1961; 1961-1963; 1964-1966),
128 (od 2015),
136 (2004-2011),
142 (1992-2012),
153 (od 2011),
160 (1984-1989),
184 (od 1989),
193 (od 2015),
250 (od 1999),
260 (od 2008),
267 (2001-2008),
270 (od 2011),
280 (2012-2016).
439 (2012-2012),
453 (2012-2012),
602 (1991-2005),
603 (1986-1991),
605 (2005-2012),
610 (od 2012),
624 (1984-1986);

Zdjęcia:

PROKOCIM

Pętla autobusowa pod nazwą Prokocim zlokalizowana była na wysokości obecnie istaniejącej pętli tramwajowej o tej samej nazwie. Znajdowała się po drugiej strnie ulicy Wielickiej przy skrzyżowaniu z ulicą Facimiech. Końcówka zlikwidowana została w roku 1978.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
3 (1927-1931; 1934-1935, 1935-1936, 1936-1939),
133 (1968-1978),
163 (1975-1976);

Zdjęcia:
-

PROKOCIM AM
patrz: PROKOCIM UJ


PROKOCIM AKADEMIKI AM
patrz: PROKOCIM UJ


PROKOCIM INSTYTUT PEDRIATRII
patrz: PROKOCIM UJ


PROKOCIM KIOSK

Końcówka pod nazwa Prokocim Kiosk powstała w roku 1957 początkowo dla linii 3-A a następnie 103. Zlokalizowana była przy skrzyżowaniu ulicy Wielickiej z ulicą Siostrzaną.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
3-A (1957-1957),
103 (1957-1959, 1959-1960),
103bis (1959-1960);

Zdjęcia:
-

PROKOCIM KLINIKA AM
patrz: PROKOCIM UJ


PROKOCIM UJ

Wcześniejsza nazwa: PROKOCIM AM, PROKOCIM INSTYTUT PEDRIATRII, PROKOCIM AKADEMIKI AM, PROKOCIM KLINIKA AM

Pierwsza pętla w rejonie Szpitala w Prokocimiu powstała w roku 1968 pod nazwą Prokocim Klinika AM (dla linii 103). Pętla ta zlokalizowana została przy skrzyżowaniu ulic Jakubowskiego i Kostaneckiego. W roku 1978 wybudowano nową pętlę w rejonie skrzyżowania ulicy Kostaneckiego z ulicą Obronną. Zachowano nazwę pętli (pojawiała się również nazwa Prokocim Akademiki AM). W okresie 11.03.1982 - 02.09.1982 linię 103 skrócono do dawnej końcówki przy skrzyżowaniu ulic Jakubowskiego i Kostaneckiego jadnek pętli nadano nazwę Prokocim Instytut Pedriatrii. Później linię skierowano na końcówkę Prokocim Dom Spokojnej Starości. Autobusy linii 103 powróciły na pętlę przy skrzyżowaniu ulicy Kostaneckiego z ulicą Obronną w 1983 roku. Do 2011 roku linia 103 kursowała na pętlę Prokocim UJ, wykonując (od 1996 roku) wariantowe kursy na pętlę Wydział Farmacji UJ (pętla zlokalizowana na terenie Uniwersytetu). Następnie 103kę zastąpiono linią 183 kursujacą ze Złocienia, która kończyła trasę na pętli Prokocim UJ, również wykonując w godzinach popołudniowych wariantowe kursy na pętlę Wydział Farmaceutyczny UJ (nazwa zmianiona z Wydział Farmacji UJ w 2010r.). W związku z wypowiedzeniem umowy na korzystanie z terenu, na którym zlokalizowana jest pętla Prokocim UJ, od 1 stycznia 2013 roku autobusy linii 183 kończą trasę na pętli Dom Spokojnej Starości.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
103 (1968-2011),
183 (2001-2003, 2011-2012);

Zdjęcia:

PROKOCIM NOWY

Pętla powstała przy skrzyżowaniu ulicy Teligi z Jerzmanowskiego. Końcówka powstała dla linii 163 w roku 1975. Zlikwidowana została w latach `80, gdy większość linii skierowano do nowej pętli Bieżanów Nowy, zlokalizowanej na ulicy Aleksandry.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
163 (1975-1978),
173 (1977-1987),
303 (1977-1978),
663 (1976-1979),
C (1978-1979; 1982-1987),
D (1986-1989);

Zdjęcia:

PROKOCIM PĘTLA
patrz: MALBORSKA


PROSZOWICE

Pętla w mieście Proszowice funkcjonowała zaledwie przez 4 miesiące w roku 1992. Powstała na placu przy dworcu PKS.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
241 (1992-1992);

Zdjęcia:
-

PRZEGORZAŁY

Przystanek przelotowy o nazwie Przegorzały (zlokalizowany przy skrzyżowaniu ulicy Jodłowej i Skibowej), w roku 2004 służył jako koncówka dla linii U1, kursującej do pętli Przegorzały UJ. Była to darmowa linia uruchomiona na zlecenie Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Obecnie przysatnek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
U1 (2004-2004);

Zdjęcia:
-

PRZEGORZAŁY UJ

W styczniu 2004 roku w zamku w Przegorzałach uroczyście otworzono filię Uniwersytetu Jagiellońskiego. Na zlecenie uczelni uruchomiono dwie linie autobusowe - specjalną o oznaczeniu U1 kursującą do końca stycznia 2004 roku na trasie Przegorzały UJ - Przegorzały oraz linię 409 na trasie Przegorzały UJ - Cracovia, kursującą w dni nauki szkolnej. Pętla zlokalizowana jest tuż przed wejściem do historycznego budynku. Na Przegorzały kursują tylko autobusy typu mini/midi za względu na stromą drogę wyjazdową na wzgórze.

Obecnie kursujące linie:
409

Linie kursujące na pętlę:
409 (od 2004),
U1 (2004-2004);

Zdjęcia:

PRZEWÓZ

Pętla autobusowa Przewóz zlokalizowana była u zbiegu ulic Rączna, Wrobela i Łutnia. Powstała w roku 1967 na potrzeby linii 208 kursującej z Placu Bohaterów Getta. W roku 1973 numer linii zmieniono na 158. Po roku (1974) linię przedłużono do nowej pętli o nazwie Podwierzbie a pętlę Przewóz przeklasowano na przystanek przelotowy.

Obecnie przysatnek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
158 (1973-1974),
208 (1967-1972);

Zdjęcia:

PRZYBYSŁAWICE

Pod koniec lat `80 do Przybysławic skierowano linię 237 z Nowego Kleparza. Po 4 latach eksloatacji, petlę przeklasowano na przystanek przelotowy a linię 237 skierowano do wsi Owczary.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
237 (1987-1991);

Zdjęcia:

PRZYBYSZEWSKIEGO

Wcześniejsza nazwa: ARMII KRAJOWEJ

Na końcówkę linii mikrobusowej M3 w roku 1976 wykorzystano nawrotkę na skrzyżowaniu alei Armii Krajowej z ulicą Przybyszewskiego. W roku 2002 skierowano tu linię 194, którą w roku 2005 skierowano na pętlę na osiedlu Krowodrza Górka w zamian na końcówkę Armii Krajowej wysyłając linię 103. W dniu 21.06.2008 roku linię 103 wydłużono na pętlę Bronowice Małe. Od dnia 09.05.2011 roku linię z powrotem skrócono do opisywanej końcówki (w zamian do pętli w Mydlnikach, wybranymi kursami, skierowano linię 139). Oficjalnie od 2011 roku jest zawieszona. Dodatkowo na pętlę od 16.04.2012 roku kursuje linia wspomagająca 439. Autobusy kończą trasę na przystanku Armii Krajowej - kierunek Bronowice Małe - (zdjęcie 1, 2). Po zawróceniu na skrzyżowaniu z ulicą Przybyszewskiego (zdjęcie 3) zatrzymywały się na postój w nieistniejącej już zatoczce (którą zlikwidowano przy okazji remontu w/w skrzyżowania) a obecnie parkują bezpośrednio na przystaneku parędziesiąt metrów dalej (zdjęcie 4). Od 01.09.2012 roku wprowadzono zmiany nazw przystanków i pętli, w tym zmieniając nazwę Armii Krajowej na Przybyszewskiego. Linia 439 przed wakacjami 2012r. została zawieszona, a pod koniec września reaktywowana na nowej, przedłużonej trasie Mydlniki - os. Dywizjonu 303. Od października 2016r. na końcówkę kursuje linia 511.

Obecnie kursujące linie:
511

Linie kursujące na pętlę:
103 (2005-2008; 2011-2011),
194 (2002-2005),
439 (2012-2012),
511 (od 2016),
M3 (1976-1976);

Zdjęcia:

PRZYLASEK RUSIECKI

Pętla Przylasek Rusiecki powstała w roku 1976. Skierowano tu wówczas linię 146 kursującą z pętli Kujawy i Pleszów. Końcówka zlokalizowana jest na zakończeniu ulicy Rzepakowej przy wale przecipowodziowym rzeki Wisły.

Obecnie kursujące linie:
141

Linie kursujące na pętlę:
141 (od 2014),
146 (1976-2014),
F (1995-1995),
M (1992-1992; 1993-1993);

Zdjęcia:

PUŁKOWNIKA DĄBKA
patrz: BISKUPIŃSKA


PYCHOWICE KOSZARY

Pętla funkcjonowała tylko w roku 1960. Skierowana została tu linia 112bis (wspomagająca linię 112) kursującą do tej pory do końcówki osiedle Robotnicze. Pętla zlkalizowana była przy jednosce wojskowej przy ulicy Tynieckiej.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
112bis (1960-1960);

Zdjęcia:
-

PYCHOWICE ROGATKA

W latach 1955-1957 na końcówkę Pychowice Rogatka kursowała linia 12-A z ulicy Madalińskiego. Skrócono ją wówczas z Kostrza. Pętla zlokalizowana była na ulicy Tynieckiej. W roku 1957 linie przedłużono z powrotem do Kostrza. Ponownie pętlę uzywano w latach 1960-1961 za sprawą linii 112bis.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
12-A (1955-1957),
112bis (1960-1961);

Zdjęcia:
-

PYCHOWICE SPÓŁDZIELNIA

Pętla zlokalizowana była przy skrzyżowaniu ulicy Tynieckiej z ulicą Winnicką. W roku 1961 przedłuzono tu linię 112bis, kursujaca do tej pory do końcówki Pychowice Rogatka. W roku 1964 linię zlikwidowano a przystanek funkcjonował jako przystanek przelotowy.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
112bis (1961-1964);

Zdjęcia:
-