pętle autobusowe B

BABA JAGA

Końcówka (nawrotka) znajduje się przystanek przed pętlą ZOO na alei Kasy Oszczędności miasta Krakowa. Pętla powstała w roku 1964 kiedy skierowano tu linię rekreacyjną L a w latach `70 przedłużono tu na stałe linię 134 z końcówki Stara Wola. Obecnie autobusy linii 134 niektórymi kursami kończą tu swoją trasę.

Obecnie kursujące linie:
134

Linie kursujące na pętlę:
134 (od 1974),
L (1964-1964; 1965-1965);

Zdjęcia:

BAGRY

Wcześniejsza nazwa: PŁASZÓW BAGRY

Pętla o nazwie Płaszów Bagry zlokalizowana była przy skrzyżowaniu ulicy Grochowej i Koziej. Używana była przez linię 127 na początku lat `90 w okresie letnim. Pętla została reaktywowana w 2015r. już pod nazwą Bagry za sprawą linii nr 427 (wspomagającej linię 127) kursującej z Powstańców Wielkoplskich. Linia ta kursowała w okresie wakacyjnym od 18.07.2015r. do 30.08.2015r. Po wejściu w życie nowych powakacyjnych rozkładów jazdy przedłużono na pętlę Bagry linię 127 dotychczas kursującą na końcówkę Płaszów Szkoła.

Obecnie kursujące linie:
127

Linie kursujące na pętlę:
127 (1992-1992; 1993-1993; od 2015),
427 (2015-2015);

Zdjęcia:

BALICE GRN

Pętla powstała przy skrzyżowaniu dróg w kierunki wsi Burów i wsi Aleksandrowice. W 1967 roku skierowano tu linię 209. Na początku lat `70 linię przedłużono do Aleksandrowic a pętla stała się przystankiem przelotowym (obecnie pod nazwą Balice Instytut).

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
209 (1967-1970);

Zdjęcia:

BALICE LOTNISKO
patrz: PORT LOTNICZY (AIRPORT)


BARBAKAN

Końcówka pod krakowskim Barbakanem była pierwszą końcówką autobusową w Krakowie. W roku 1927 KMKE uruchomiło pierwszą linię autobusowa numer 1 na trasie spod Barbakanu na Prądnik Czerwony (końcówkę zlokalizowaną prawdopodobnie w okolicach kościoła Dobrego Pasterza).

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
1 (1927-1937),
5-A (1948-1950; 1953-1953; 1953-1956; 1956-1957),
8-A (1953-1953),
10-A (1951-1952);

Zdjęcia:
-

BATOWICE

Końcówka zlokalizowana została w Batowicach przy budynkach Agromy, w latach `70. W roku 1970 skierowano tu linię 235, którą po roku przekazano w obsługę krakowskiemu PKS. W latach 1974-1979 kursowała tu linia 150, którą następnie przedłużono do pętli Batowice Kapliczka. Przystanek stał się przystankiem przelotowym o nazwie Batowice Agroma.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
150 (1974-1979),
235 (1970-1971);

Zdjęcia:

BATOWICE KAPLICZKA

Końcówka pod nazwą Batowice Kapliczka powstała we wsi Batowice. Skierowano tam wówczas linię 150, dotychczas kursującą do końcówki pod nazwą Batowice. Obecnie pętla używana jest jako przystanek przelotowy przez linię 250. Linia ta powstała po przedłużeniu linii 150 i skierowana została do pętli w Zastowie.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
150 (1979-1984);

Zdjęcia:

BAZA PKS

W roku 1971 na terenie PKS-u przy ulicy Pachońskiego (przy skrzyżowaniu z ulicą Wyki), stworzono pętlę dla linii 120bis (wspomagającą linię 120). Linię tę przenumerowano następnie na 154. Kursy na pętlę zawieszono w 1979 roku.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
120bis (1971-1975),
154 (1975-1979);

Zdjęcia:

BĘDKOWICE

Pętla w miejscowości Będkowice stworzona została w roku 2004 dla linii 210, którą krakowskie MPK uruchomiło na zlecenie gminy Wielka Wieś. Pętla zlokalizowana została w centrum wsi przy remizie OSP. Na początku lutego 2016r. uruchomiona została nowa pętla autobusowa zaś obecnie funkcjonująca stała się przystankiem przelotowym.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
210 (2004-2016);

Zdjęcia:

BĘDKOWICE PĘTLA

Pierwsza pętla w miejscowości Będkowice powstała w 2004 roku przy budynku OSP. Na początku lutego 2016 roku oddano do użytku nową pętlę przez co trasa linii 210 została wydłużona od dotychczasowej pętli Będkowice przez przystanek Będkowice Długa n/ż do nowej końcówki pod nazwą Będkowice Pętla.

Obecnie kursujące linie:
210

Linie kursujące na pętlę:
210 (od 2016);

Zdjęcia:
-

BIBICE
patrz: BIBICE PĘTLA


BIBICE PĘTLA
patrz: BIBICE RYNEK


BIBICE RYNEK

Wcześniejsza nazwa: BIBICE, BIBICE PĘTLA

Końcówka we wsi Bibice powstała w latch `70. Została tu skierowana linia 247 z Nowego Kleparza. Pętla zlokalizowana jest w centrum wsi, przy skrzyżowaniu dróg prowadzących do Marszowca i do drogi krajowej nr 7. Do 2004r. pętla funkcjonowała pod nazwą Bibice, następnie zmieniono ją na Bibice Pętla. W październiku 2015r. dokonano kolejnej zmiany, tym razem na Bibice Rynek. Od 2007r. pętla funkcjinuje również jako przystanek przelotowy dla linii 297 a od 2016r. dla linii 280.

Obecnie kursujące linie:
247

Linie kursujące na pętlę:
247 (od 1974);

Zdjęcia:

BIELANY

Wcześniejsza nazwa: BIELANY, BIELANY OSIEDLE

Pętla stworzona została w roku 1951 na potrzeby linii 9-A kursującej z Salwatora. Obecna pętla zlokalizowana jest przy ul. Księcia Józefa nieopodal ulicy Astronautów.

Obecnie kursujące linie:
109, 605

Linie kursujące na pętlę:
9-A (1951-1957),
109 (od 1957),
605 (od 2012);

Zdjęcia:

BIELANY OSIEDLE
patrz: BIELANY


BIEŃCZYCE

Przystanek pod nazwą Bieńczyce zlokalizowany na ul. Bieńczyckiej (kierunek Teatr Ludowy) służył jako przystanek początkowy i końcowy dla linii 153.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
153 (1977-1980);

Zdjęcia:
-

BIEŃCZYCE II

Rondo u zbiegu alei Andersa i ulic Broniewskiego i Dąbrowskiej, służyło za końcówkę dla linii 121 w roku 1964 a w roku 1966 dla linii 123. Obecnie przystanki końcowe i początkowe ówczesnej pętli służą jako przystanki przelotowe o nazwie DH Wanda.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
121 (1964-1964),
123 (1966-1967),
125 (1964-1965);

Zdjęcia:
-

BIEŻANÓW

Pierwsza pętla o nazwie Bieżanów powstała w roku 1951 na potrzeby linii 8-A. Kolejna końcówka o tej samej nazwie powstała w 1973 roku. Zlokalizowana została przy skrzyżowaniu ulicy Bieżanowskiej ze Stacyjną. Autobusy linii 143 nawracały wokół pomnika Pamięci Poległych w I Wojnie Światowej (zdjęcia 1, 2, 3). Obecnie pętla znajduje się na granicy Krakowa i Kokotowa przy stacji kolejowej PKP Kokotów. Powstała w 1993 roku (zdjęcia 4, 5, 6, 7).

Obecnie kursujące linie:
143

Linie kursujące na pętlę:
8-A (1951-1952),
143 (od 1973);

Zdjęcia:

BIEŻANÓW BAZY

Pętla powstała w drugiej połowie lat `70. Pierwszą linią, która pojawiła się na tej pętli była linia 108. Kolejną była linia 157, którą skierowano z pętli Nad Drwiną. W roku 1998 linię 108 skierowano na osiedle Złocień a w roku 2001 autobusy linii 157 powróciły w rejony ulicy Nad Drwiną.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
108 (1977-1998),
157 (1998-2001);

Zdjęcia:

BIEŻANÓW NOWY
patrz: NOWY BIEŻANÓW i NOWY BIEŻANÓW POŁUDNIE


BIEŻANÓW POTRZASK

Pętla powstała w połowie latach `90. Zlokalizowana została na końcu ulicy Stolarza. Autobusy kursujące na tę końcówkę okrążają osiedle ulicami Bogucicka, Stolarza, Potrzask, Pruszyńskiego, Popiełuszki, Lipowskiego. W okresie od 25.06.2008 roku końcówka została zamknięta ze względu na budowę, w tej okolicy, autostrady A4 z Krakowa do Tarnowa. Autobusy linii 133 na czas budowy zostały skrócone do tymczasowej końcówki pod nazwą Fabryka Drożdży.

Obecnie kursujące linie:
133

Linie kursujące na pętlę:
133 (2003-2008; od 2008),
183 (1995-2003);

Zdjęcia:

BIEŻANÓW PRK

Pętla Bieżanów PRK powstała w roku 1968. Zlokalizowana została przy skrzyżowaniu ulicy Półłanki z ulicą Danałówka. Końcówkę zlikwidowano w roku 1977, kiedy to kursująca tu linię 108 przedłużono do pętli Bieżanów Bazy. W czasie kursowania linii 108 na pętlę Bieżanów PRK, linia ta wykonywała również wariantowe kursy do pętli Fadom (zlokalizowanej przy ulicy Domagały).

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
108 (1968-1977);

Zdjęcia:
-

BISKUPIA

Wcześniejsza nazwa: PLAC BISKUPI

Pętla na Placu Biskupim powstała w latach `60. Jako pierwsza kursowała tam linia 116 z ulicy Wrocławskiej a następnie z Azorów.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
115 (1971-1971),
116 (1967-1995),
124 (1967-1968),
130 (1971-1972),
238 (1970-1972),
S (1971-1971);

Zdjęcia:

BISKUPIŃSKA
patrz: ZAJEZDNIA PŁASZÓW


BONARKA

Końcówka pod nazwą Bonarka powstała prawdopodobnie w rejonie dzisiejszej ulicy Aleksandra Fredry. Funkcjonowała w latach 1975-1976 dla linii 161, kursującej do Swoszowic.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
161 (1975-1976);

Zdjęcia:
-

BOREK FAŁĘCKI

autobusy w rejon ul. Orzechowej zaczęły kursować w latach `50. W 1974 roku wybudowano nowe pętle tramwajową i autobusową, zlokalizowane u zbiegu ulic Sielskiej i Orzechowej. Od samego początku istnienia, końcówka służy głównie obsłudze linii jeżdżących poza granice miasta Krakowa.

Obecnie kursujące linie:
145, 151, 175, 201, 203, 204, 214, 215, 225, 233, 235, 245, 255, 265, 275, 285, 451, 610

Linie kursujące na pętlę:
1-A (1953-1957),
6-A (1954-1957),
101 (1957-1961; 1977-2007),
104 (1996-2000; 2004-2007),
106 (1957-1961),
119 (1985-1999),
133 (1967-2000),
135 (1977-1991; 1997-1999),
141 (1974-2004; 2004-2012),
145 (1974-1983; od 1987),
147 (1983-1995),
151 (od 1996),
165 (1975-1975; 1982-2005),
175 (1997-1998; 1999-2007; od 2008),
201 (1961-1967; 1975-1985; od 1994),
203 (1993-1995; od 2012),
204 (2000-2004; od 2008),
205 (2007-2008),
214 (od 2007),
215 (1991-1997; od 1999),
225 (1990-1997; od 1999),
233 (od 2016),
234 (2011-2014),
235 (1978-1997; od 2005),
244 (2008-2012),
245 (od 1980),
255 (od 1983),
265 (od 2001),
275 (od 1992),
285 (1993-1997; od 1999),
345 (2003-2004),
375 (1998-1999),
451 (od 2009),
608 (1986-1991; 2005-2013),
609 (1991-2005),
610 (od 2013),
D (1974-1978),
E (1983-1983),
M (1993-1998);

Zdjęcia:

BOSUTÓW

Pętla we wsi Bosutów wybudowana została jeszcze w roku 2006 a z początkiem roku 2007 zaczęła kursować tu linia strefowa 297 z Nowego Kleparza.

Obecnie kursujące linie:
297

Linie kursujące na pętlę:
297 (od 2007);

Zdjęcia:

BRANICE

Pierwsza końcówka w Branicach powstała w roku 1967. Pętla powinna nosić nazwę Chałupki. W tym samym roku przedłużono linię 131 do nowej końcówki pod nazwą Chałupki (zlokalizowanej przy skrzyżowaniu ulicy Truskawkowej i Rumiankowej).

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
131 (1967-1967);

Zdjęcia:
-

BRANICE SZKOŁA

W roku 2003 i 2004 z powodu remontu mostu na ulicy Branickiej autobusy linii 131 zostały skrócone do przystanku Branice Szkoła, który stał się ich przystankiem końcowym.

Obecnie przystanek przelotowy

Linie kursujące na pętlę:
131 (2003-2004);

Zdjęcia:

BRODOWICZA

Ze względu na bardzo zły stan drogi do końcówki Rakowice Cmentarz, autobusy linii 14 w roku 1935 zostały skrócone do tymczasowej końcówki o nazwie Brodowicza.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
14 (1935-1935);

Zdjęcia:
-

BRONOWICE

Tuż przy pętli tramwajowej o tej samej nazwie, stworzono w 1959 roku, przystanek początkowy i końcowy dla linii A kursującej z pętli Kombinat. Przystanki zlokalizowano na ulicy L. Rydla (zdjęcia 1, 2 i 3). W roku 1965 linię wydłużono do pętli Wernyhory. Obecnie jedynymi autobusami kursującymi w tym rejonie są autobusy nocne, które zatrzymują się na przystankach o nazwie Bronowice zlokalizowanymi na ul. Bronowickiej.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
A (1959-1965);

Zdjęcia:

BRONOWICE MAŁE

Wcześniejsza nazwa: BRONOWICE NOWE, OSIEDLE WIDOK

Końcówka o nazwie Bronowice Nowe stworzona została tuż przy pętli tramwajowej o tej samej nazwie. Pętla zlokalizowana została na ulicach Na Błonie i Balickiej. Przystanek dla wysiadających wszystkich kończacych tu linii znajduje się przy skrzyżowaniu ul. Na Błonie i ul. Lindego (zdjęcie 1). Przystanki dla wsiadających znajdują się na ulicy Na Błonie (zdjęcia 2 i 3) oraz na ulicy Balickiej (zdjęcie 4). W latach `80 pętlę nazywano wymiennie os. Widok bądź Bronowice Nowe. Od dnia 01.09.2007 roku pętla nosi nazwę Bronowice Małe.

Obecnie kursujące linie:
120, 172, 210, 218, 226, 230, 238, 248, 258, 268, 278, 572, 664

Linie kursujące na pętlę:
103 (2008-2008),
118 (1979-1999),
120 (od 1997),
126 (1979-1990; 2006-2006; 2006-2008),
126bis (1974-1974),
139 (1983-2012),
172 (od 2002),
208 (2008-2008),
210 (od 2004),
218 (1979-1980; 1980-1991; od 1999),
226 (1980-1990; od 1998),
228 (1982-1991; 2008-2012),
230 (od 2004),
238 (1987-1990; od 1998),
248 (od 1998),
258 (1990-1990; od 1998),
268 (od 2005),
278 (od 2005),
501 (2012-2014),
511 (1999-2005),
572 (od 2012),
601 (1984-2012),
664 (od 2015),
A (1972-1978; 1978-1979; 1983-1991),
M3 (1975-1975);

Zdjęcia:

BRONOWICE MLECZARNIA

Wcześniejsza nazwa: MLECZARNIA

Końcówka stworzona została na przystanku przelotowym na ulicy Lindego. Dotychczasowy przystanek przelotowy stał się pętlą w roku 1972. Ostatecznie autobusy wycofano z końcówki w 2005 roku.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
126 (1972-1974),
126bis (1974-1975),
139 (1990-2005),
172 (1990-1996; 1997-2005),
626 (1973-1979);

Zdjęcia:

BRONOWICE NOWE
patrz: BRONOWICE MAŁE


BRONOWICE WIELKIE

Pierwsza końcówka autobusowa o nazwie Bronowice Wielkie powstała w 1929 roku dla potrzeb linii numer 12 kursującej spod Szkoły Podchorążych. Obecna pętla autobusowa Bronowice Wielkie zlokalizowana została nieopodal skrzyżowania ulicy Ojcowskiej z trasą nr 94 (Kraków-Olkusz). Od początku istnienia pętli (od 1959 roku) z małą przerwą, kursowała tu linia 118, którą we wrześniu 2014r. przedłużono do nowej pętli o nazwie Chełmońskiego Osiedle zlokalizowanej przy Galerii Bronowice. Nadal jednak część wieczorych kursów kończy tu linia 120.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
12 (1929-1931),
118 (1959-1999; 1999-2014),
185 (1999-1999);

Zdjęcia:

BRZEGI

Pętla Brzegi znajduje się na granicy miasta Krakowa i wsi Brzegi. Końcówka powstała w roku 1990 i skierowano tam linię strefową 205. W roku 2003 numer linii 205 zmieniono na 198 a w roku 2007 na 224. W dniu 28.12.2010r. zlikwidowano linię 224 a w jej miejsce uruchomiona została nowa linia o numerze 221 kursująca między Małym Płaszowem a Niepołomicami. Linia ta kursami do Niepołomic przejeżdża przez Brzegi, lecz nie wjeżdża na dawną pętlę linii 224. Nowa linia 221 wykorzystuje pętlę w Brzegach tylko podczas wykonywania wariantowych, porannych kursów do Małego Płaszowa.

Obecnie kursujące linie:
221

Linie kursujące na pętlę:
198 (2004-2007),
205 (1990-2004),
221 (od 2010),
224 (2007-2010),
705 (1993-1996);

Zdjęcia:

BRZEŹNICA

Pierwsze autobusy MPK pojawiły się w Brzeźnicy 01.06.2007 roku. Ze względu na brak umowy MPK z gminą autobusy kończyły swoją trasę w Jaśkowicach. Do Brzeźnicy kursowały by tylko zawrócić. Od dnia 25.08.2007 roku linię 223 z Jaśkowic przedłużono do pętli usytuowanej przy dworcy PKP w Brzeźnicy.

Obecnie kursujące linie:
223

Linie kursujące na pętlę:
223 (od 2007);

Zdjęcia:

BRZOSKWINIA

Pierwsza końcówka w Brzoskwini powstała w czerwcu 1990 i funkcjonowała przez blisko miesiąc. Zlokalizowana była w centrum wsi, nieopodal skrzyżowania z drogą na Nielepice (zdjęcia 1, 2 i 3). Kolejna pętla została wybudowana w roku 1990, na końcu wsi Brzoskwinia (zdjęcia 4, 5 i 6), zaś dotychczasową końcówkę przeklasowano na przystanek przelotowy o nazwie Brzoskwinia Sklep. Do dnia 16.08.2008 roku kończyła tu kursy linia 258, którą w tym dniu wydłużono do pętli w Nielepicach.

Obecnie przystanek przelotowy

Linie kursujące na pętlę:
258 (1990-2008);

Zdjęcia:

BUKÓW

W roku 1999 trasę linii 245 przedłużono z Mogilan do wsi Buków. Pętla zlokalizowana została na końcu wsi Buków.

Obecnie kursujące linie:
245

Linie kursujące na pętlę:
245 (od 1999);

Zdjęcia:

BULWAROWA

Przystanek powstał z inicjatywy mieszkańcow, którzy walczyli o umożliwienie dogodnego dojazdu do Zalewu Nowohuckiego. Nowy przystanek zlokalizowany został przy skrzyżowaniu ul. Bulwarowej z al. Solidarności i stał się końcówką dla linii 501 (dotychczas kursującą do pętli Kombinat z wariantowymi kursami do al. Przyjaźni i przystanku Struga).

Obecnie kursujące linie:
501

Linie kursujące na pętlę:
501 (od 2016);

Zdjęcia:
-

BURÓW

Pętla we wsi Burów powstała w roku 1999. Skierowano tu linię 218 z Bronowic Nowych. Linię przedłużono do Kleszczowa w roku 2005.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
218 (1999-2005);

Zdjęcia: