pętle autobusowe D

DAJWÓR

Końcówka zlokalizowana na ulicy Dajwór, przed skrzyżowaniem z ulicą św. Wawrzyńca. Powstała w 1978 roku. Funkcjonowała dla linii dziennej 128 i nocnej 628. Ciekawostką jest, iż dawna zajezdnia tramwajowa przy ul. św. Wawrzyńca 12 funkcjonowała jako zajezdnia dla autobusów linii 128 i 164, w latach 1978-1979.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
128 (1978-1980),
628 (1978-1980);

Zdjęcia:
-

DĄBIE

Końcówkę o nazwie Dąbie zlokalizowanej w okolicach koszar, utworzono w roku 1929. Początkowo, w roku 1929, skierowano tu linię numer 10 a w przerwie kursowania linii 10, linię 5.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
5 (1932-1933),
10 (1929-1932; 1933-1934);

Zdjęcia:
-

DĄBROWSKIEGO

Końcówka na ulicy o tej samej nazwie używana była na poczatku lat `70 przez linię 108, a w latach 1975-1981 przez linię 127 i 137 jako przystanek początkowy i końcowy.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
108 (1975-1981),
127 (1975-1981; 1981-1981),
137 (1975-1981),
158 (1975-1981);

Zdjęcia:
-

DĘBNIKI

Pętla przy skrzyżowaniu dzisiejszej ulicy Kapelanka z Monte Cassino powstała w latach `50. Skierowano tu wtedy linię 6-A (późniejsza linia 106), linię 12-A (późniejsza 112), a następnie linię 14-A (późniejsza 114). Pętlę zlikwidowano około 1958 roku.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
6-A (1952-1953),
12-A (1953-1953),
14-A (1956-1957),
114 (1957-1958);

Zdjęcia:
-

DIETLA

Końcówka o nazwie Dietla funkcjonowała w połowie lat `70. Autobusy linii 128bis nawracały na przełączce na ulicy Dietla na wysokości skrzyżowania z ulicą św. Sebastiana.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
128bis (1974-1975);

Zdjęcia:
-

DŁUGA

Końcówka autobusowa na ulicy Długiej funkcjonowała w roku 1934 dla potrzeb linii numer 16 kursującej początkowo w rejon Mostu Dębnickiego a następnie na Kapelankę.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
16 (1934-1934);

Zdjęcia:
-

DŁUSKIEGO

Końcówka na ulicy Dłuskiego (obecnie Okulickiego) przy dzisiejszej alei gen. Andersa powstała w roku 1967.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
123 (1967-1968);

Zdjęcia:
-

DOBCZYCE

Końcówka na Rynku w Dobczycach powstała w roku 1972 na potrzeby rekreacyjnej linii D (późniejsza linia 504). Autobusy w/w linii kursowały w okresie maj-październik w dni wolne od pracy z pętli Plac Centralny.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
504 (1973-1973; 1974-1974; 1975-1975; 1976-1976; 1977-1977; 1978-1978; 1979-1979; 1980-1980),
D (1972-1972);

Zdjęcia:

DOM RENCISTÓW
patrz: ZIELIŃSKIEGO


DOM SPOKOJNEJ STAROŚCI

Pętla o nazwie Dom Spokojnej Starości powstała na końcu ulicy Jakubowskiego, w roku 1982. Skierowano tu wówczas linię 103 z końcowki Prokocim Instytut Pedriatrii (skrzyżowanie ulicy Jakubowskiego z ulicą Kostaneckiego). W lutym 1983 linię 103 skierowano na pętlę Prokocim AM (skrzyżowanie Kostaneckiego z Obronną). W związku z wypowiedzeniem umowy na korzystanie z terenu, na którym zlokalizowana jest pętla Prokocim UJ, od 1 stycznia 2013 roku autobusy linii 183 kończą trasę na pętli Dom Spokojnej Starości przy czym zachowano kursy wariantowe do pętli Wydział Farmaceutyczny UJ.

Obecnie kursujące linie:
183

Linie kursujące na pętlę:
103 (1982-1983),
183 (od 2013);

Zdjęcia:

DOMY STUDENCKIE POLITECHNIKI
patrz: SKARŻYŃSKIEGO


DRZYMAŁY

Pętla uliczna pod nazwą Drzymały funkcjonowała przez okres 2 lat. Autobusy linii 126 wykonujące kursy z centrum miasta (z pętli Szujskiego) od ulicy Dzierżyńskiego (obecnie Lea) skręcały w prawo w ulicę Zarzecze i następnie w lewo w ulicę Drzymały. Przystanek zlokalizowany był przy skrzyżowaniu ulic Drzymały-Dzierżyńskiego.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
126 (1970-1972);

Zdjęcia:

DWORZEC CZYŻYNY
patrz: CZYŻYNY DWORZEC


DWORZEC GŁÓWNY
patrz: DWORZEC GŁÓWNY ZACHÓD (GALERIA)


DWORZEC GŁÓWNY

Przystanki o nazwie Dworzec Główny zlokalizowane są przy skrzyżowaniu ulic Westerplatte, Basztowa, Pawia, Lubicz i są to przystanki przelotowe dla linii miejskich, miejskich przyspieszonych i nocnych. Od 2008 roku był to przystanek poczatkowy/końcowy dla linii nocnej 613. Numer linii 613 zmieniony został w listopadzie 2010 roku na numer 614. We wrześniu 2012 roku linia 614 została zlikwidowana, w zamian kursami wariantowymi, na końcówce zaczyna/kończy trasę linia 605 i 618.

Obecnie kursujące linie:
605

Linie kursujące na pętlę:
605 (od 2012),
613 (2008-2010),
614 (2010-2012),
618 (2012-2013);

Zdjęcia:
-

DWORZEC GŁÓWNY WSCHÓD

W roku 2003 zaczęto budowę nowego Dworca PKS przy ulicy Bosackiej. Budowę zakończono w roku 2005. Pomiędzy dworcem PKS a PKP zbudowano wtedy również stanowiska dla komunikacji miejskiej.

Obecnie kursujące linie:
115, 154, 182, 208, 482, 902

Linie kursujące na pętlę:
115 (2011-2012; od 2013),
148 (2011-2011),
154 (2006-2012; od 2013),
154 (2006-2012; od 2013),
185 (2006-2011),
182 (od 2008),
188 (2005-2007),
192 (2010-2010, 2011-2012),
208 (od 2008),
292 (2010-2010; 2011-2016),
428 (2005-2005),
425 (2011-2011),
482 (od 2012),
521 (2005-2007),
537 (2012-2013),
902 (od 2009);

Zdjęcia:

DWORZEC GŁÓWNY ZACHÓD

Wcześniejsza nazwa: DWORZEC GŁÓWNY ZACHÓD (GALERIA), DWORZEC GŁÓWNY

Pierwsza pętla autobusowa w rejonie Dworca PKP zlokalizowana została na placu Kolejowym i nazwana została Dworzec Główny. Powstała w latach`50. W latach `70 końcówkę przeniesiono na nowo wybudowaną ulicę biegnącą równolegle do ulicy Pawiej, na przedłużeniu ulicy Wrocela. Przystanki dla wysiadających zlokalizowane zostały na ulicy Worcella (przy barze Smok). Przystanki dla wsiadających zlokalizowano przy wejściu na perony dworca oraz przy skrzyzowaniu z ul. Pawią (linie mikrobusowe M2, M5 i M6 kursujące na końcówkę Dworzec Główny, przystanki końcowy i początkowy, zlokalizowane miały przy Hotelu Polonia). W roku 2004 rozpoczęła się budowa Galerii Krakowskiej przy ulicy Pawiej. Przeniesiono wtedy tymczasowo autobusy na zatoki autobusowe na ulicy Pawiej, u wylotu ulicy Kurniki. W roku 2005 w związku z przebudową ulicy Pawiej autobusy zaczęły kursować na Plac Matejki. W roku 2006 z powrotem autobusy zaczęły kursować na Dworzec Główny. Przystanki dla wysiadających (oraz dla wsiadających dla linii 130) zlokalizowano na ulicy Kurniki (zdjęcia 1 i 2), zaś przystanki dla wsiadających na ulicy Pawiej (zdjęcie 3). We wrześniu 2006 roku w związku z otwarciem Galerii Krakowskiej nazwę końcówki zmieniono na Dworzec Główny Zachód (Galeria). W 2012 roku z nazwy wykreślono wyraz Galeria, dokładnie od 01.09.2012 roku pętla funkcjonuje pod nazwą Dworzec Główny Zachód. Od 20.04.2015r. na pętlę skierowano linię 132. Ze względu na brak miejsca na ul. Kurniki i na ul. Pawiej przystanek początkowy i końcowy dla tej linii wyznaczono na ul. Ogrodowej.

Obecnie kursujące linie:
105, 129, 130, 132, 179, 304, 405, 429

Linie kursujące na pętlę:
5-A (1953-1953),
6-A (1950-1953),
14-A (1955-1957),
100 (1980-1980; 1981-1985),
105 (1964-2005; od 2006),
114 (1957-1960),
114bis (1958-1959),
119 (1959-1981; 1981-1999),
124 (1970-1973; 1979-1985),
129 (1976-2005; od 2006),
130 (1972-1974; 1977-2005; od 2006),
130bis (1975-1976),
132 (od 2015),
140 (1976-1981),
154 (1981-2005),
179 (1994-2005; od 2006),
194 (1999-2000),
208 (1975-1999; 1999-2004),
228 (1999-2004),
238 (1972-1975; 1990-1996),
304 (od 2008),
319 (1961-1961),
405 (od 2008),
415 (1993-1994),
429 (od 2012),
602 (1986-1991),
603 (1986-1991),
605 (2004-2005),
607 (1986-2005),
608 (1986-1991),
618 (2008-2009),
619 (1973-1981),
624 (1979-1986),
630 (1971-1986),
B (1971-1978; 1983-1988),
H (1992-1993),
L (1972-1972),
M (1972-1972),
M2 (1975-1975),
M3 (1976-1976),
M5 (1978-1980),
M6 (1978-1979),
S (1972-1972),
Z (1972-1972);

Zdjęcia:

DWORZEC GŁÓWNY ZACHÓD (GALERIA)
patrz: DWORZEC GŁÓWNY ZACHÓD


DWORZEC PŁASZÓW

Wcześniejsza nazwa: PŁASZÓW DWORZEC PKP, PŁASZÓW PKP

Pętla przy Dworcy PKP w Płaszowie powstała pod koniec lat `80. Zlokalizowana została na dzisiejszym placu Braci Dudzińskich przed budynkiem dworca przy skrzyżowaniu ulic Dworcowej i Prokocimskiej w miejscu planowanej od lat `70 pętli tramwajowej. Po wybudowaniu pętli autobusowej pod nazwą Powstańców Wielkopolskich część linii (107, 143, 243) dotychczas kursujących pod Dworzec Kraków-Płaszów została skierowana na nową końcówkę. Do 24 sierpnia 2014r. kursowały tu linie 301 oraz 643, którym od dnia następnego przedłużono trasy do w/w pętli Powstańców Wielkopolskich.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
101 (2004-2004),
107 (1999-2003; 2003-2004; 2004-2012),
133 (1989-1992),
143 (1982-1982; 1999-2012),
198 (1989-1995),
243 (2008-2012),
301 (2010-2014),
407 (2000-2001),
643 (2012-2014),
D (1990-1991);

Zdjęcia:

DWORZEC TOWAROWY

W latach `50 tuż obok końcówki tramwajowej o tej samej nazwie utworzono końcówkę autobusową. Skierowano tu początkowo linię 5-A kursami wariantowymi. Pętla była również używana na początku lat `60 potczas budowy dworca autobusowego na Nowym Kleparzu.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
5-A (1953-1953),
105bis (1958-1958),
115 (1961-1961),
117 (1958-1961),
217 (1961-1961);

Zdjęcia:
-

DWORZEC WSCHODNI

W latach `70 przy ulicy Bosackiej powstała pętla autobusowa tuż przy pętli tramwajowej (wybudowana w 1964 roku). Do lat `90 kursowały tu liniowe autobusy, które później przeniesiono na Rondo Mogilskie lub na zachodnią część dworca. Obecnie w tym rejonie funkcjonuje pętla Dworzec Główny Wschód przy Regionalnym Dworcu Autobusowym.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
113 (1970-1988),
135 (1968-1970),
150 (1974-1984),
235 (1970-1971),
250 (1984-1995);

Zdjęcia:
-