pętle autobusowe M

MADALIŃSKIEGO

Koncówka powstała od nazwy ulicy. W roku 1953 skierowano tu linię 12-A, która z przerwą dwu letnią, kursowała tu do roku 1957.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
12-A (1953-1953; 1955-1957);

Zdjęcia:
-

MAJORA

Przystanek przelotowy pod nazwą Majora stał się w latach 1978-1980 przystankiem końcowym dla linii mikrobusowej M6 a w okresie 1967-1984 przystankiem końcowym dla linii dziennej numer 105 a w okresie 1980-1984 dla linii nocnej 624 (obie kursujące z Dworca Głównego).

Obecnie przytanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
105 (1967-1984),
624 (1980-1984),
M6 (1978-1980);

Zdjęcia:
-

MALBORSKA

Wcześniejsza nazwa: PROKOCIM PĘTLA

Przystanek Malborska jak końcówka wykorzystany został już w roku 1954 za sprawą linii 4-A (późniejsza linia 104). W roku 1962 skierowano tu linię 103 (nazwa pętli Prokocim Pętla), w roku 1973 linię 143 a w roku 1999 linię 104 z Borku Fałęckiego (nazwa pętli Malborska). Stał się on przystankiem początkowym i końcowym tylko dla tych linii. Dla pozostałych linii jadących ulicą Kamieńskiego pozostał on jako zwykły przystanek.

Obecnie przytanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
4-A (1954-1955),
103 (1962-1965),
103bis (1966-1966),
104 (1999-2000),
104bis (1980-1982),
143 (1973-1982);

Zdjęcia:
-

MAŁE BŁONIA
patrz: CICHY KĄCIK


MAŁY PŁASZÓW

W dniu 20.01.2010 została podpisana umowa na budowę nowej linii tramwajowej wzdłuż ulicy Kotlarskiej, Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego, Kuklińskiego i Lipskiej do nowej pętli tramwajowo-autobusowej Mały Płaszów na os. Lipska. Nowa końcówka zlokalizowana został przy skrzyżowaniu ulicy Lipskiej i Lipskiej bocznej. W dniu 18.11.2010 uroczyście uruchomiono nowy odcinek linii tramwajowej wraz z pętlą Mały Płaszów. Jednak uruchomiono tylko komunikację tramwajową (skierowano tu linię 11 z Łagiewnik oraz linię 20 z Bronowic), linie autobusowe w tym rejonie pozostały bez zmian. Pierwszą linią autobusową jaka dotarła do nowej końcówki była linia 123. W dniu 28.12.2010 dołączyła do niej nowa linia aglomeracyjna nr 221 do Niepołomic.

Obecnie kursujące linie:
123, 221

Linie kursujące na pętlę:
123 (od 2010),
221 (od 2010);

Zdjęcia:

MAŁY RYNEK

Pętla na Małym Rynku powstała w 1929 roku.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
10 (1929-1932; 1933-1934),
11 (1929-1929),
14 (1929-1934);

Zdjęcia:
-

MARSZOWIEC
patrz: ZIELONKI MARSZOWIEC PĘTLA


MATECZNY

Pętla powstała w roku 1953. Zlokalizowana była przed bramą do Uzdrowiska im. Matecznego przy skrzyżowaniu z ulicą Rydlówka tuż przy pętli tramwajowej. Początkowo kursowała tu prawdopodobbnie linia 6-A (późniejsza 106) a następnie 4-A (późniejsza 104). W roku 1978 pętlę zlikwidowano a linię 106 skierowano do Łagiewnik.

Obecnie pętla nie używana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
4-A (1957-1957),
6-A (1953-1954),
104 (1957-1960),
106 (1961-1978),
106bis (1961-1964),
119 (1959-1970),
319 (1961-1961; 1972-1972);

Zdjęcia:

MATECZNY-KAMIEŃSKIEGO

Pętla powstała w roku 1954 i zlokalizowana została przy skrzyżowaniu ulic Kamieńskiego-Zamoyskiego-Czyżówka. Końcówka uruchomiona została niemal równocześnie z końcówką Mateczny znajdującą się przy Uzdrowisku im. Matecznego. Funkcjonowała do roku 1975.

Obecnie pętla nie używana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
4-A (1954-1954),
103 (1959-1960; 1965-1972),
103bis (1959-1960),
104 (1960-1975),
104bis (1974-1975),
119 (1965-1971),
319 (1972-1973);

Zdjęcia:

MEKSYK
patrz: PLESZÓW


MISTRZEJOWICE

Pierwsza pętla pod nazwą Mistrzejowice powstała w roku 1969 i znajdowała się na ulicy Bitwy nad Bzurą na terenie os. Bohaterów Września. Skierowano tam wówczas linie 123, 128 oraz 136. Kolejna pętla pod nazwą Mistrzejowice, zobudowana w roku 1971, znajdowała się wewnątrz osiedla Tysiąclecia przy ulicy Miśnieńskiej (obecnie to parking osiedlowy). Obecna końcówka tuż przy pętli tramwajowej na Mistrzejowicach (wybudowanej w 1974 roku), powstała w roku 1986.

Obecnie kursujące linie:
123, 178, 482, 611

Linie kursujące na pętlę:
123 (od 1969),
123bis (1973-1973),
128 (1973-2015),
132bis (1967-1970),
136 (1970-1993),
136bis (1970-1970),
142 (1990-1992),
148 (2002-2005),
149 (1989-1989),
153 (1973-1977),
178 (od 2005),
188 (2005-2007),
198 (1986-1997),
267 (1989-2001),
328 (1999-2000),
428 (1992-2009; 2000-2005),
482 (od 2012),
604 (1984-1991),
611 (od 2015),
612 (1986-2005),
618 (2013-2015),
623 (1971-1986),
628 (1973-1986),
E (1975-1977),
M (1992-1992; 1993-1993),
Z (1981-1982);

Zdjęcia:
-

MLECZARNIA
patrz: BRONOWICE MLECZARNIA


MŁYNKA
patrz: MŁYNKA PĘTLA


MŁYNKA PĘTLA

Wcześniejsza nazwa: MŁYNKA

Pętla powstała w roku 1996 dla linii 238. Przedłużono wtedy w/w linię z pętli Kochanów (linia wykonywała również wariantowe kursy do Krzeszowic). Pętla zlokalizowana jest w centrum wsi.

Obecnie kursujące linie:
238

Linie kursujące na pętlę:
238 (od 1996);

Zdjęcia:

MNIKÓW

W połowie lat `70 z Placu Wolnica do Mnikowa skierowana została linia rekreacyjna, która kursowała w okresie maj-październik w dni wolne od pracy. Obecnie końcówka służy jako przystanek przelotowy dla linii 269.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
505 (1973-1973);

Zdjęcia:
-

MNIKÓW SKAŁY

Wcześniejsza nazwa: SKAŁY MNIKOWSKIE

Końcówka w Mnikowie pod nazwą Skały Mnikowskie powstała w roku 1972 na potrzeby linii rekreacyjnej M kursującej z Dworca Głównego. Pętlę reaktywowano w dniu 22 lipca 2017r. pod nazwą Mników Skały. Na wniosek Gminy Liszki uruchomiono w dni powszednie kursy wariantowe linii 209 realizowane na trasie z Salwatora do Morawicy i dalej do pętli Mników Skały.

Obecnie kursujące linie:
209

Linie kursujące na pętlę:
209 (od 2017),
M (1972-1972);

Zdjęcia:

MODLNICA

Końcówka Modlnica zlokalizowana została przy kościele parafialnym w centrum wsi. W roku 1982 skierowano tu linię 228. W roku 1989 linię wydłużono do Tomaszowic a w 1991 roku linię zlikwidowano. W 2004 roku uruchomiono linię 230 z Bronowic do Tomaszowic, przejeżdżającą przez Modlnicę.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
228 (1982-1989);

Zdjęcia:

MODLNICZKA

Pętla we wsi Modlniczka powstała w centrum wsi na skrzyżowaniu głównych dróg. Od 1975 roku kursowała tu linia 218, która do roku 1991 obsługiwana była przez MPK Kraków. Linię później przejęła firma KPPU (wcześniej KPTS). Obecnie pętla wykorzystywana jest jako przystanek przelotowy dla linii 230 (oraz wariantowymi kursami wieczornymi dla linii 210).

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
218 (1975-1991);

Zdjęcia:

MOGILANY
patrz: MOGILANY RYNEK


MOGILANY RYNEK

Wcześniejsza nazwa: MOGILANY

W roku 1980 powstała pętla w Mogilanach. Zlokalizowana została na Rynku miasta. Przez 19 lat kończyła tu trasę linia 245 kursująca z Borku Fałęckiego. W roku 1999 linię przedłużono do wsi Buków.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
245 (1980-1999);

Zdjęcia:

MORAWICA

Pętla we wsi Morawica powstała w roku 1974. Umiejscowiona została w rejonie kościoła na skrzyżowaniu drogi w kierunku Cholerzyna. Od 1974 roku kursuje tutaj linia 209 z Salwatora. Od września 2011 roku do września 2016 roku kursami wariantowymi pojawiała się tu także linia 226. Od 17.09.2016r. w związku z brakiem możliwości przejazdu standardowych autobusów przez most na Rudawie w Szczyglicach zdecydowano o skierowaniu na linię 226 autobusów typu midi. W związku z tym do pętli Chrosna na stałe skierowano także linię 209, która do Morawicy wykonuje obecnie kursy wariantowe. Ponadto od dnia 22 lipca 2017r. uruchomiono w dni powszednie kursy wariantowe linii 209 realizowane na trasie wydłużonej do pętli Mników Skały.

Obecnie kursujące linie:
209

Linie kursujące na pętlę:
209 (od 1974);

Zdjęcia:

MOST DĘBNICKI /LUDWINÓW/

Pierwsza końcówka przy moście Dębnickim (funkcjonowała prawdopodobnie również pod nazwą Ludwinów) powstała w lutym 1934 roku. Po ponad miesiącu, kursująca tu linię numer 16 przedłużono do ulicy Kapelanka. W roku 1950 przywrócono nazwę końcówki - Most Dębnicki - dla linii 6-A (późniejsza linia 106), w roku 1955 dla linii 14-A (późniejsza 114), a w roku 1954 dla linii 4-A (późniejsza linia 104). Nowa końcówka powstała przy skrzyżowaniu ulicy Zamkowej z ulicą Madalińskiego. Pętlę zlikwidowano ok. 1957 roku.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
4-A (1954-1957),
6-A (1950-1951),
14-A (1955-1955),
16 (1934-1934);

Zdjęcia:
-

MOST GRUNWALDZKI
patrz: CENTRUM KONGRESOWE


MOTYLA
patrz: PŁASZÓW SZKOŁA


MYDLNIKI

Wcześniejsza nazwa: MYDLNIKI KOŚCIÓŁ

Pętla powstała w latach `70. Zlokalizowana jest pod kościołem w Mydlnikach przy skrzyżowaniu ulic Hemara i Balickiej.

Obecnie kursujące linie:
139, 601

Linie kursujące na pętlę:
103 (2008-2011),
126 (1974-1990, 2006-2008),
139 (od 2011),
172 (1996-1997),
439 (2012-2016),
501 (1999-2012),
601 (od 2007),
626 (1979-1981),
A (1992-1996),
G (1997-1999);

Zdjęcia:

MYDLNIKI KOŚCIÓŁ
patrz: MYDLNIKI


MYŚLENICE ZARABIE

W 1969 roku do Myślenic na Zarabie skierowano rekreacyjną linię Z (później jako 503). Pętla zlokalizowana został przy skrzyżowaniu ulicy Parkowej z ulicą Leśną w Myślenicach. Linia kursowała w okresie maj-październik w dni wolne od pracy.

Obecnie pętla nie używana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
503 (1973-1973; 1974-1974; 1975-1975; 1976-1976; 1977-1977; 1978-1978),
Z (1969-1969; 1970-1970; 1971-1971; 1972-1972);

Zdjęcia: