» powrót
pętle autobusowe R
RADWANOWICE PĘTLA Pętla w miejscowości Radwanowice położona jest w centrum przy budynku OSP. W uzyciu liniowym jest od 2005 roku, dzięki skierowaniu tędy linii 278 do Krzeszowic, a od 2006 roku wariantowe kursy wykonuje tu linia 268. Obecnie kursujące linie: 268 Linie kursujące na pętlę: 268 (od 2006); Zdjęcia: - |
RADZIKOWSKIEGO OSIEDLE Pierwsze autobusy na końcówkę pod nazwą Radzikowskiego Osiedle dotarły w dniu 17.11.2010r. na linii tymczasowej 773. Pętla utworzona ona została dla plepszenia komunikacji osiedla w związku z przebudową ronda Ofiar Katynia. Znajduje się na zakończeniu fragemntu ul. Radzikowskiego, w pobliżu stacji benzynowej. W dniu 22.06.2011r. linię 773 zlikwidowano. Po okresie wakacyjnym, w związku ze staraniami dzielnicy IV, uruchomiona została stała linia nr 168 kursująca po trasie dawnej tymczasowej linii 773. W marcu 2017r. nastąpiła mała rewolucja w komunikacji autobusowej, w związku z którą linię nr 118 zlikwidowano, linię 168 skierowano na końcowkę Chełmońskiego Pętla, zaś na ul. Radzikowskiego skierowano nową linię numer 140 kursującą z Nowego Kleprza przez ul. dra Twardego, Wybickiego i Radzikowskiego (powrót przez Conrada i pętlę Azory). Obecnie kursujące linie: 140 Linie kursujące na pętlę: 140 (od 2017), 168 (2011-2017); Zdjęcia: - |
RADZISZÓW patrz: RADZISZÓW PĘTLA |
RADZISZÓW PĘTLA patrz: RADZISZÓW SZPITAL |
RADZISZÓW SANATORIUM patrz: RADZISZÓW |
RAKOWICE Pętle o nazwie Rakowice stworzona na potrzeby linii 5-A (później 105) w roku 1957. Końcówkę zlokalizowano przy skrzyżowaniu ulic Grochowskiej i dzisiejszej Beliny-Prażmowskiego. W roku 1957 skierowano tu linię 5-A. Po roku kursowania koncówka została zlikwidowana. Obecnie pętla nie istnieje. Linie kursujące na pętlę: 5-A (1957-1957), 105 (1957-1958); Zdjęcia: - |
RAKOWICE CMENTARZ Końcówka pod bramą Cmentarza Rakowickiego, dla potrzeb linii numer 11, powstała w 1929 roku. Po paru miesiącach kursowania linia została zlikwidowana. W latach 1934-1937 kursowała tu lini numer 14 zaś w roku 1938 skierowano tu linię numer 4. Ze względu na wybuch wojny, w roku 1939 linię zawieszono. Obecnie pętla nie istnieje. Linie kursujące na pętlę: 4 (1938-1939), 11 (1929-1929), 14 (1934-1935; 1935-1937); Zdjęcia: - |
RAKOWICE LOTNISKO Koncówka powstała przy skrzyżowaniu ulic Pijarów i Akacjowej, w pobliżu lotniska Rakowice. Ze względu na wybuch wojny w 1939 roku linię 4, kursującą na tą pętlę, zawieszono. Autobusy powróciły na tę końcówkę w roku 1953. Obecnie pętla nie istnieje. Linie kursujące na pętlę: 4 (1938-1939), 13-A (1953-1957), 14 (1929-1937), 113 (1957-1964; 1970-1970); Zdjęcia: - |
REDUTA CMENTARZ Pętla autobusowa Reduta Cmentarz powstała przy Cmentarzu Batowickim w roku 1968. Zlokalizowana była przy bramie głównej cmentarza przy ulicy Reduta. W roku 1968 skierowano tu linię 135 kursującą z Dworca Wschodniego. W roku 1970 zmieniono numer linii na 235. W roku 1974 zlikwidowano pętlę. Obecnie pętla nie istnieje. Linie kursujące na pętlę: 135 (1968-1970), 150 (1974-1974); Zdjęcia: - |
RONDO CZYŻYŃSKIE Rondo Czyżyńskie u zbiegu dzisiejszej al. Jana Pawła II (dawniej aleja Planu 6-letniego), alei Pokoju i ulicy Bieńcyckiej, wielokrotnie służyło jako końcówka dla linii autobusowych. Obecnie wszystkie przystanki wokół ronda są przystankami przelotowymi. Obecnie przystanek przelotowy. Linie kursujące na pętlę: 121 (1965-1966; 1967-1968), 136 (2003-2004); Zdjęcia: - |
RONDO GRZEGÓRZECKIE Rondo Grzegórzeckie, nazywane również Rondem Kotlarskim znajduje się u zbiegu ulic Kotlarskiej, Grzegórzeckiej i alei Powstania Warszawskiego i alei Pokoju. Rondo powstało w latach `70. Jest to jedno z ważniejszych węzłów komunikcyjnych w Krakowie, przez które przejeżdża sporo linii tramwajowych i autobusowych. Rondo Grzegórzeckie było również wykorzystaywane jako pętla autobusowa (podobnie jak Rondo Mogilskie). W roku 2008 Rondo zostało gruntownie przebudowane i przystosowane do obsługi KST. Obecnie przystanek przelotowy. Linie kursujące na pętlę: 160 (1984-1987); Zdjęcia: - |
RONDO KOCMYRZOWSKIE IM. KS. GORZELANEGO Rondo u zbiegu ulicy Kocmyrzowskiej, Bieńczyckiej i al. Andresa (dawniej al. Rewolucji Październikowej) powstało w latach `60. Od samego początku istnienia jest to jeden z ważniejszych punktów przesiadkowych w Nowej Hucie. Nazwa nadana w tym czasie odnosi się od wsi Kocmyrzów, w kierunku której prowadzi ulica Kocmyrzowska. W 2007 roku rondu nadano patrona - księdza Józefa Gorzelanego, a w 2013r. zmieniono nazwy przystanków w jego obrębie i od tej pory pełna nazwa brzmi Rondo Kocmyrzowskie im. księdza Józefa Gorzelanego. Od nocy z 17 na 18 maja 2013 roku swoje kursy zaczyna i kończy tutaj linia nocna 642. Obecnie kursujące linie: 642 Linie kursujące na pętlę: 642 (od 2013); Zdjęcia: - |
RONDO MOGILSKIE Pętla autobusowa przy rondzie Mogilskim powstała w latach `50. Początkowo zlokalizowana była na ulicy Mogilskiej. W latach `90 przystanki zlokalizowano na tymczasowej ulicy łączącej ulicę Mogilską i Lubomirskiego. W roku 2005 zlikwidowano tą końcówkę ze względu na całkowitą przebudowę ronda. Obecnie petla nie istnieje. Linie kursujące na pętlę: 10-A (1952-1952), 13-A (1953-1957), 105 (1958-1959), 113 (1957-1970), 128 (1963-1973; 1978-1978), 128bis (1973-1973), 137 (1969-1972), 192 (2001-2005), 194 (1994-1998), 250 (1995-1999), 398 (1997-1997), 424 (1991-1994), 428 (2000-2005), 613 (1986-1991), 628 (1978-1978), E (1992-1992; 1992-1996), M2 (1975-1980); Zdjęcia: - |
RUSZCZA TUNEL Pętla zlokalizowana została na ulicy Za Górą, przy Tunelu łączącym ulicę Za Górą z ulicą Organki. Po drugiej stronie tunelu przy ulicy Organki znajduje się pętla Wadów Tunel. Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym. Linie kursujące na pętlę: 111 (1974-1992); Zdjęcia: - |
RYBITWY Pętla zlokalizowana została u zbiegu ulic Rybitwy i Szparagowej. Powstała w roku 1953 dla linii 8-A (później 108). Końcówkę zlikwidowano w 1967 roku. Obecnie pętla nie istnieje. Linie kursujące na pętlę: 8-A (1953-1954; 1955-1957), 108 (1957-1967); Zdjęcia: - |
RYNEK DĘBNICKI Pętla na Rynku Podgórskim zaczęła funkcjonować w roku 1957. Z końcówki skierowano autobusy w kierunku Kostrza. Obecnie przez Rynek Dębnicki przejeżdżają autobusy 112 i 162 jadące po podobnej trasie jak pierwsze autrobusy, które skierowano na tę pętlę. Obecnie przystanek przelotowy. Linie kursujące na pętlę: 12-A (1957-1957), 112 (1957-1963; 1964-1964; 1968-1972; 1973-1978), 112bis (1958-1963; 1973-1975), 162 (1975-1978), 212 (1964-1972); Zdjęcia: - |
RYNEK GŁÓWNY /ORBIS/ W roku 1975 uruchomiono sieć linii mikrobusowych. Na trasy wyjechały pojazdy marki Nysa należące do krakowiego MPK. Zlokalizowano wtedy końcówki na krakowskim Rynku Głównym. Opisywana końcówka (Orbis) zlokalizowana została przy biurze Orbisu przy skrzyżowaniu Rynku z ulicą św. Jana. W roku 1979 zamknięto płytę Rynku Głównego dla samochodowego. Linie wycofano z Rynku w 1981, w tym samym roku linie mikrobusowe zniknęły z krakowskich ulic. Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym. Linie kursujące na pętlę: M1 (1975-1981), M1bis (1975-1981), M3 (1975-1975), M6 (1979-1980); Zdjęcia: - |
RYNEK GŁÓWNY /RATUSZ/ Podobnie jak końcówka przy biurze Orbis, końcówka pod Ratuszem na Rynku Głównym powstała w roku 1975. Linie wycofano z Rynku w 1981, w tym samym roku linie mikrobusowe zniknęły z krakowskich ulic. Obecnie przystanek przelotowy. Linie kursujące na pętlę: M3 (1975-1975), M4 (1975-1980); Zdjęcia: - |
RZESZOTARY PANCIAWA patrz: RZESZOTARY PANCIAWA PĘTLA |