pętle autobusowe O

OCHODZA

Pętla znajduje się w centrum wsi, ok 700 metrów od trasy 44 (Kraków - Oświęcim). W dniu 30.08.2008 roku z pętli Skawina Zakłady Metalurgiczne do wsi Ochodza wydłużona została trasa linii 235. Linię tę następnie skrócono w dniu 18.02.2012 roku do pętli Skawina Podbory ale wariantowo zachowano kursy do drugiej pętli w Ochodzy - Ochodza Powiśle. Od tego dnia do 12.05.2012r. przez pętlę Ochodza przejeżdżała linia 223.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
235 (2008-2012);

Zdjęcia:

OCHODZA ODWIŚLE

Pętla przygotowana do obsługi regularnej komunikacji aglomeracyjnej powstała na początku 2011 roku. Kursami wariantowymi, do końcówki w przysiółku Odwiśle we wsi Ochodza, skierowana została linia 235.

Obecnie kursujące linie:
235

Linie kursujące na pętlę:
235 (od 2011);

Zdjęcia:

OCHOJNO
patrz: OCHOJNO REMIZA


OCHOJNO OSP
patrz: OCHOJNO REMIZA


OCHOJNO REMIZA

Wcześniejsza nazwa: OCHOJNO OSP, OCHOJNO

Pętla we wsi Ochojno zlokalizowana została przy OSP, w pobliżu skrzyżowania z droga do Podstolic. Końcówka powstała w roku 1978 dla linii 235. W roku 1988 linię wydłużono do wsi Podstolice. W roku 1995 na pętlę Ochojno Remiza skierowano linię 285. W roku 1997 linie zlikwidowano. W 1999 roku linię 285 reaktywowano.

Obecnie kursujące linie:
285

Linie kursujące na pętlę:
235 (1978-1988),
285 (1995-1997; od 1999);

Zdjęcia:

OFIAR DĄBIA

Przystanki autobusowe pod nazwą Ofiar Dąbia zlokalizowane są na al. Pokoju (w kierunku Ronda Grzegórzeckiego) oraz na ul. Ofiar Dąbia (w kierunku ul. Nowohuckiej). Były to zawsze przystanki przelotowe m.in. dla linii 115, 148 czy 185. Od dnia 05.03.2011 roku linia 185, dotychczas kursująca na trasie Biskupińska-Dworzec Główny Wschód, została skrócona do opisywanego przystanku. Autobusy po wysadzeniu pasażerów na przystanku przy alei Pokoju zawracają na przełączce przy ulicy Fabrycznej i zaczynają kurs w drogę powrotną na pętlę Biskupińska z przystanku przy ul. Ofiar Dąbia.

Obecnie kursujące linie:
185

Linie kursujące na pętlę:
185 (od 2011);

Zdjęcia:
-

OJCÓW ZŁOTA GÓRA

W roku 1973, w okresie maj-październik w dni wolne od pracy, do Ojcowa na dworzec przy Złotej Górze skierowano linię rekreacyjną 506. Linia kursowała z pętli Plac Wolnica. Obecnie pętla służy jako parking.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
506 (1973-1973);

Zdjęcia:

OLSZA II

Petlę autobusowa na osiedlu Olsza II w rejonie ulicy Młyńskiej zaczęto eksploatować w roku 1970. Końcówkę zlikwidowano w roku 1985, kiedy to linię 124 skierowano do pętli Wieczysta. Obecnie w miejscu dawnej pętli znajduje się parking.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
113 (1970-1978),
117 (1966-1966),
124 (1967-1985),
128 (1963-1973),
128bis (1973-1973; 1974-1975),
129 (1975-1976),
132bis (1971-1971),
324 (1975-1975; 1978-1979),
624 (1973-1980);

Zdjęcia:

OLSZANICA
patrz: CMENTARZ OLSZANICA


OLSZANICA BORY

Końcówka w Olszanicy Borach powstała w roku 1973 na potrzeby nowej linii 152 kursującej wówczas z Cichego Kącika. Pętla zlokalizowana była na ulicy Olszanickiej w rejonie dzisiejszej obwodnicy Krakowa.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
152 (1973-1988),
K (1982-1982);

Zdjęcia:

OPATKOWICE

Pierwsza końcówka w Opatkowicach powstała przy skrzyżowaniu ulicy Zakopiańskiej z ulicą Ważewskiego. Pierwsze autobusy linii 145 dotarły na tę pętlę w roku 1974. W roku 1977 pętlę przeniesiono bliżej dorgi prowadzącej do wsi Lusina. Pętlę zlikwidowano w roku 1983. Linię 145 przenumerowano na 255 i skierowano do Lusiny. W roku 1995 reaktywowano końcówkę pod nazwą Opatkowice. Nowa pętla zlokalizowana została na skrzyżowaniu ulicy Poronińskiej z ulicą Smoleńskiego (zdjęcia 1, 2, 3 i 4).

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
145 (1974-1983),
175 (1997-1998),
M (1993-1995);

Zdjęcia:

OSIECZANY

Końcówka rekreacyjnej linii Z (później jako 503) zlokalizowana został przy ośrodku wypoczynkowym "Pod Dębami", którego właścicielem było krakowskie MPK. Autobusy kursowały tu wariantowymi kursami z końcówki Myślenice Zarabie. Linia wykonywała swoje kursy w okresie maj-październik w dni wolne od pracy.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
503 (1973-1973; 1975-1975; 1976-1976; 1977-1977; 1978-1978);

Zdjęcia:

OSIEDLE A0
patrz: OSIEDLE NA SKARPIE


OSIEDLE DYWIZJONU 303

Pętla zlokalizowana została przy płycie dawnego lotniska wojskowego. Zaczęła tu kursować w 1983 roku linia 129, która do tej pory kursowała pod Domy Studenckie PK. Pętlę na osiedlu Dywizjonu 303 zlikwidowano w roku 1992 kiedy to linię 129 skierowano na końcówkę Czyżyny PKS. W 29.09.2012 roku linię 439, dotychczas kursującą na Prądnik Czerwony, przedłużono do pętli przy akademikach Politechniki Krakowskiej (pętla pod nazwą Skarżyńskiego, w dawnym miejscu pętli Domy Studenckie PK). Ze względu na niedokończoną w/w końcówkę, w okresie okresie od 29.09.2012 do 16.11.2012 roku autobusy linii 439 kończyły/zaczynały kursy na tymczasowym przystanku os. Dywizjonu 303, który zlokalizowano na osiedlowym parkingu (w sąsiedztwie dawnej pętli pod tą samą nazwą).

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
129 (1983-1991),
142 (1985-1990),
439 (2012-2012);

Zdjęcia:
-

OSIEDLE KLINY
patrz: NARVIK


OSIEDLE KLINY BORKOWSKIE
patrz: OSIEDLE KLINY


OSIEDLE KROWODRZA GÓRKA
patrz: KROWODRZA GÓRKA


OSIEDLE KURDWANÓW

Wcześniejsza nazwa: KURDWANÓW

Pętla na osiedlu Kurdwanów została wybudowana w latach `80 przy ulicy Stojałowskiego. Do roku 2000 funkcjonowała pod nazwą Kurdwanów, kiedy to oddano do użytku pętlę tramwajową /pod nazwą Kurdwanów/ przy skrzyżowaniu ul. Witosa i Halszki. Wówczas nazwę zmieniono na Osiedle Kurdwanów. Przystanki dla wsiadajacych oraz wysiadających znajdują się na placu dworca (zdjęcia 1, 2, 3, 4 i 5). Przez pewien okres czau przystanek dla wsiadających zlokalizowany był na przystanku na ul. Stojałowskiego (zdjęcie 6).

Obecnie kursujące linie:
174, 179, 184

Linie kursujące na pętlę:
124 (1990-2000),
133 (1995-1996),
135 (1999-2000),
144 (1993-1995; 1996-2000),
155 (2001-2002),
174 (od 1990),
179 (od 1994),
184 (od 1990),
424 (1991-1994),
610 (1991-2013),
614 (1990-1991);

Zdjęcia:

OSIEDLE LESISKO
patrz: LESISKO


OSIEDLE NA SKARPIE

Wcześniejsza nazwa: OSIEDLE A0

Pętla, przy powstającym osiedlu A0 w pobliżu Placu Centralnego, powstała w 1952 roku dla linii 10-A (późniejsza linia 110). Końcówkę przeklasowano na przystanek przelotowy w roku 1958. Od 27.06.2015r. przystanek wykorzystywany był jako końcówka dla linii 153 (przystanek na al. Jana Pawła II w kierunku ul. Klasztornej). Od 26.09.2015 roku przystanek ponownie pełni rolę przelotowego.

Obecnie kursujące linie:
153

Linie kursujące na pętlę:
10-A (1952-1957),
110 (1957-1961),
110bis (1958-1958),
153 (2008-2008; 2015-2015);

Zdjęcia:
-

OSIEDLE NA STOKU

Pierwsza końcówka pod nazwą Osiedle Na Stoku powstała w roku 1969 dla linii 122, następnie w roku 1975 i skierowano na nią linię numer 142 kursującą z C.A. HiL. Zlokalizowana była wówczas przy ulicy Architektów przy skrzyżowaniu z ulicą Poległych w Krzesławicach. Nowa pętla, pod tą samą nazwą, wybudowana została w roku 2002. Zlokalizowana została przy skrzyżowaniu ulic Architektów i Petofiego (zdjęcia 1,2).

Obecnie kursujące linie:
142, 182, 511

Linie kursujące na pętlę:
122 (1969-1969),
122bis (1969-1969; 1972-1975),
126 (1964-1967; 1968-1969),
126bis (1967-1969),
136 (1994-1996),
142 (od 1975),
182 (od 2007),
511 (od 2016),
609 (2005-2012);

Zdjęcia:

OSIEDLE PIASTÓW

Pętla autobusowa na Osiedlu Piastów powstała w roku 1980. Zlokalizowana została przy pętli tramwajowej o tej samej nazwie. Autobusy zawracają na zakończeniu ulicy Piasta Kołodzieja przy pawilonie handlowym.

Obecnie kursujące linie:
153, 159, 664

Linie kursujące na pętlę:
153 (od 1980),
159 (od 1990),
398 (1997-1997),
604 (1991-2005),
605 (1984-1991),
664 (od 2015);

Zdjęcia:

OSIEDLE PODWAWELSKIE

Pętla na osiedlu Podwawelskim powstała na początku lat `70. Zlokalizowana była w okolicach skrzyżowania ulic Dworskiej, Twardowskiego i Kapelanka (zdjęcia 1, 2, 3 i 4). W roku 1982 pętlę zlikwidowano. Kursujące tu autobusy linii 112 i 144 skierowano na pętlę Rondo Grunwaldzkie a linię 124 skrócono pod Dworzec Główny. Po 32 latach powrócono do nazwy Osiedle Podwawelskie nadając ją nowej pętli (zlokalziowanej po przeciwnej stronie osiedla) przy ul. Barskiej. Wszystko za sprawą budowy Centrum Kongresowego w rejonie Ronda Grunwaldzkiego, którą rozpoczęto w 2009 roku. W 2014 roku wykonano nowy terminal autobusowy w rejonie dawnego dworca PKS (w rejonie ulicy Barskiej) w bliskim sąsiedztwie Osiedla i Centrum Kongresowego ICE KRAKÓW (International Conferencing and Entertainment) (zdjęcia 5, 6, 7, 8, 9 i 10). Autobusy linii 101, 112, 162, 412 po raz pierwszy zaczęły kursować na nową pętlę w dniu 01.09.2014r. (warto dodać, że na petli wyznaczono również stanowiska dla przewoźników prywatnych - zdjęcie 11). Od tego dnia zaczęły funkcjonować nowe nazwy przystanków autobusowych i tramwajowych - dawny Most Grunwaldzki przemianowano na Centrum Kongresowe.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym (pętla przy ul. Kapelanka)
Obecnie kursujące linie (pętla przy ul. Barskiej):
101, 112, 124, 162, 252, 412, 424, 612

Linie kursujące na pętlę:
101 (od 2014),
106 (1978-1978),
112 (1978-1981; od 2014),
124 (1973-1979; od 2014),
144 (1975-1981),
162 (1978-1981; od 2014),
124 (1973-1979),
252 (od 2016),
412 (od 2014),
424 (od 2014),
612 (od 2016),
E (1975-1977);

Zdjęcia:


OSIEDLE ROBOTNICZE

Końcówka na osiedlu Robotniczym przy ulicy Tynieckiej funkcjonowała na przełomie lat `50 i `60. Skierowano tu wówczas linię 112bis (późniejsza linia 162), kursującą z Rynku Dębnickiego. Linia ta była linią wspomagającą linię 112.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
112bis (1958-1960);

Zdjęcia:
-

OSIEDLE RUCZAJ
patrz: RUCZAJ


OSIEDLE RUCZAJ-ZABORZE

Pierwsza pętla na osiedlu Ruczaj powstała ok. 200 metrów za skrzyżowaniem z ulicą Kobierzyńską w roku 1986. Nazwano ją Osiedle Ruczaj Zaborze i zlokalizowano przy parkingu osiedlowym. Pętla została zlikwidowana w roku 1992, kiedy pętlę przeniesiono na koniec, nowowybudowanego przedłużenia ulicy Grota-Roweckiego przy skrzyżowaniu z ulicą Zachodnią.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
114 (1989-1992),
128 (1992-1992),
140 (1986-1989);

Zdjęcia:

OSIEDLE RŻĄKA
patrz: RŻĄKA


OSIEDLE STRUSIA

Końcówka na osiedlu Strusia przy dzisiejszej alei gen. Andersa powstała w roku 1967. Zlikwidowano ją na początku lat `70.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
123 (1967-1967; 1968-1969);

Zdjęcia:
-

OSIEDLE WIDOK
patrz: BRONOWICE MAŁE


OSIEDLE ZIELONE

Osiedle Zielone to przystanek przelotowy dla linii 123. W roku 1999 skierowano tu linię 149, dla której przystanek stał się jedną z końcówek. W latach 2006-2007 linia była zawieszona ze względu na budowę kanalizacji na ulicy Wańkowicza i przystanek pełnił rolę przystanku przelotowego dla linii 123.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
149 (1999-2006; 2007-2012);

Zdjęcia:

OSIEDLE ZŁOCIEŃ
patrz: ZŁOCIEŃ


OSIEDLE XXX-LECIA PRL
patrz: KROWODRZA GÓRKA


OWCZARY
patrz: OWCZARY PĘTLA


OWCZARY PĘTLA

Wcześniejsza nazwa: OWCZARY

Pętla we wsi Owczary powstała na początku lat `90 kiedy skierowano tu linię 277. Po roku linię 277 zlikwidowano a skierowano tu linię 237 z Przybysławic. Od września 2012 roku kursowała tu również linia 280 z Prądnika Czerwonego, której w styczniu 2016r. skierowano do Nowego Kleparza. Pętla mieści się niedaleko Domu Pomocy Społecznej w Owczarach. W październiku 2015r. zmieniono nazwę pętli na Owczary Pętla.

Obecnie kursujące linie:
237, 280

Linie kursujące na pętlę:
237 (od 1991),
277 (1990-1991),
280 (od 2012);

Zdjęcia: