pętle autobusowe Z

ZABIERZÓW OŚRODEK ZDROWIA

Pętla przy Ośrodku Zdrowia w Zabierzowie powstała w roku 1987 dla linii 238. W roku 1990 linię wydłużono do pętli we wsi Kochanów a pętlę przeklasowano na przystanek przelotowy. Obecnie w miejscu pętli istnieje stacja tankowania gazu a przystanek pod nazwą Zabierzów Ośrodek Zdrowia znajduje się parędziesiąt metrów wcześniej.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
238 (1987-1990);

Zdjęcia:

ZAJEZDNIA BIEŃCZYCE

W roku 1989 stworzono linię 149 dla której przystanek przelotowy dla linii 122 i 138 stał się przystankiem końcowym. Od roku 2006 linia była zawieszona ze względu na budowę kanalizacji na ulicy Wańkowicza. Linię reaktywowano w 2007 roku na trasie Kombinat - Os. Zielone.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
149 (1998-2006),
609 (2012-2013);

Zdjęcia:

ZAJEZDNIA NOWA HUTA

Końcówka dla linii nocnej 601 o nazwie Zajezdnia Nowa Huta, na ulicy Ujastek, to przystanek przelotowy dla linii tramwajowej 4 oraz autobusowych 117, 138, 142, 242 i 609.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
601 (1984-2012),
609 (1986-1991);

Zdjęcia:
-

ZAJEZDNIA PŁASZÓW

Wcześniejsza nazwa: BISKUPIŃSKA, PUŁKOWNIKA DĄBKA

Końcówka zlokalizowana została na ulicy Biskupińskiej tuż przy bramie zajezdni autobusowej Płaszów. Powstała w roku 1983. Pierwszą nazwę pętli - Pułkownika Dąbka - zmieniono w 2003 roku na nazwę Biskupińska. Kolejną zmianę wprowadzono w 2012 roku zmieniając nazwę na Zajezdnia Płaszów.

Obecnie kursujące linie:
185, 605

Linie kursujące na pętlę:
115 (1990-2006),
123 (2010-2010),
125 (1997-2000; 2003-2010),
147 (1983-1997),
148 (1991-2009),
185 (od 2006),
415 (1993-1999),
425 (2000-2011),
605 (od 2004),
E (1983-1983);

Zdjęcia:

ZAJEZDNIA WOLA DUCHACKA

Para przystanków o nazwie Zajezdnia Wola Duchacka zlokalizowano na ul. Walerego Sławka. Po wybudowaniu przedłużenia ul. Puszkarskiej do ul. Walerego Sławka wykonano dodatkowe przystanki o tej nazwie przed samą bramą wjazdową do zajezdni. Z końcem czerwca 2015r. zmieniono trasę linii 169 skierowując ją z dotychczasowej końcówki Powstańców Wielkopolskich właśnie pod zajezdnię Wola Duchacka. Jako pętlę wykorzystano parę przystanków przelotowych na ul. Walerego Sławka (autobusy linii 169 zawracały na układzie drogowym przy zajezdni). W marcu 2017 roku do końcówki przy zajezdni skrocono linię 107 (dotychczas kursującą do Powstańców Wielkopolskich). Przystanek „Zajezdnia Wola Duchacka” dla wysiadających wyznaczony został przed wjazdem do zajezdni a przystanek dla wsiadających po wyjeździe z zajezdni na ul. Puszkarskiej. (linia 107 powróciła na poprzednią trasę w czerwcu 2017r.). W marcu 2017r. zmieniono również trasę linii 169 i skierowano ją przez ul. Malborksą przez co zmieniono układ przystanków dla wsiadających i wysiadających (jak dla linii 107).

Obecnie kursujące linie:
169

Linie kursujące na pętlę:
107 (2017-2017),
169 (od 2015);

Zdjęcia:

ZAKAMYCZE

Pętla Zakamycze powstała w 1971 roku i skierowano tu wtedy linię 102. Końcówka zlokalizowana jest przy ulicy Rzepichy nieopodal skrzyżowania z ulicą Zakamycze.

Obecnie kursujące linie:
102

Linie kursujące na pętlę:
102 (od 1971);

Zdjęcia:

ZAKRZÓWEK

Pierwsza końcówka pod nazwą Zakrzówek powstała w roku 1928 przy skrzyżowaniu ul. Twardowskiego z ul. Wyłom (zdjęcia 1, 2 i 3). Skierowano tu wówczas linię 7 z ulicy Straszewskiego. Następnie w roku 1953 kursowała tu linia 12-A. Po raz kolejny autobusy na Zakrzówek przybyły w roku 1967, skierowano tu linię 114. Nowa pętla zlokalizowana została na końcu ulicy Twardowskiego przy Parku Skały Twardowskiego oraz przy kamieniołomie Zakrzówek (zdjęcia 4, 5, 6 i 7). Linie wycofano z pętli w roku 1989.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
7 (1928-1931),
12-A (1953-1955),
104 (1972-1972),
114 (1968-1981; 1981-1989),
140 (1989-1989);

Zdjęcia:

ZAMKOWA

Pętla na ulicy Zamkowej dla linii 112, 112bis oraz 212 funkcjonowała przez blisko miesiąc. W roku 1964 wszystkie linie skierowano na pętlę Rynek Dębnicki. W roku 1973 przyłączono Tyniec do Krakowa i zmieniono numery linii 112 na 112bis oraz 212 na 112.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
112 (1963-1964),
112bis (1963-1964),
212 (1964-1964);

Zdjęcia:
-

ZASTÓW

Pętla we wsi Zastów stworzona została w połowie lat `80 dla potrzeb nowej linii 250. Linia ta powstała poprzez przedłużenie linii 150, kursującej do roku 1984, do pętli Batowice Kapliczka. Ponieważ linia została skierowana poza granicę Krakowa, linia otrzymała numerację linii strefowej.

Obecnie kursujące linie:
250

Linie kursujące na pętlę:
250 (od 1984);

Zdjęcia:

ZBYDNIOWICE

Końcówka w Zbydniowicach powstała w roku 1971 na potrzeby linii 235. W roku 1973 numer linii zmieniono na 135. Linia ta kursowała tu do roku 1991 a także w roku 1997. W roku 1974 skierowano tu również linię 101bis (przekształconą jeszcze w tym samym roku na linię 161). Pętlę zlokalizowano przy skrzyżowaniu ulic Matematyków Krakowskich i Krzyżańskiego.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
101bis (1974-1974),
135 (1973-1991; 1997-1997),
235 (1971-1972);

Zdjęcia:

ZBYDNIOWICE I
patrz: GOLKOWICE

ZELCZYNA

Końcówka w Zelczynie powstała w 1989 roku dla linii 701. Zlokalizowana była w rejonie skrzyżowania z drogą do Ochodzy, w centrum wsi. W roku 1993 skierowano tu również linię 203. W roku 1995 obie linie zlikwidowano. Obsługę linii 701 przejęła firma MZU Skawina. Obecnie słyży jako przystanek przelotowy pod nazwą Zelczyna Sklep dla linii 223 i 235.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
203 (1993-1995),
701 (1989-1995);

Zdjęcia:

ZELKÓW

Końcówka w Zelkowie uruchomiona została w roku 1990. Na pętlę zlokalizowaną w cetrum wsi, przy stawie, skierowano linie 248 kursującą z Nowego Kleparza (zdjecia 1, 2, 3). Jeszcze w tym samym roku linię przedłużono do nowej pęli, znajdującej się na końcu wsi (zdjęcia 4, 5, 6). Od 1998 roku linia 248 kursuje z Bronowic Nowych (a od 2007r. z Bronowic Małych).

Obecnie kursujące linie:
248

Linie kursujące na pętlę:
248 (od 1990);

Zdjęcia:

ZESŁAWICE

Pętlę w Zesławicach stworzono w roku 1961, kiedy skierowano tu linię 122 z pętli przy Placu Centralnym. Obecna końcówka zlokalizowana jest przy osiedlu na ulicy Morcinka.

Obecnie kursujące linie:
122, 422

Linie kursujące na pętlę:
122 (od 1961),
182 (1997-2001),
422 (od 2013);

Zdjęcia:

ZIELIŃSKIEGO

Wcześniejsza nazwa: DOM RENCISTÓW

W związku z budową Centrum Kongresowego przy Rondzie Grunwaldzkim, wszystkie linie autobusowe kursujące na pętlę przy ulicy Wygranej, zostały skierowane na inne końcówki. Na potrzeby linii 169 utworzona została końcówka pod nazwą Dom Rencistów (nazwa zmieniona w grudniu 2009 na Zielińskiego). Zlokalizowana została przy skrzyżowaniu ulicy Zielińskiego z ulicą Praską. Jest to równoczesnie przystanek przelotowy dla linii 101 w kierunku Mostu Grunwaldzkiego.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
169 (2009-2012);

Zdjęcia:

ZIELONKI

Pętla zlokalizowana została w centrum wsi Zielonki. Powstała w roku 1930 i słuzyła autobusom linii 8. Kolejna pętla pod nazwą Zielonki zlokalizowana została na skrzyżowaniu drogi na Skałę oraz drogi prowadzącej do Trojanowic. Do lat `70 kursowały tu autobusy podmiejskie linii 207 kursujące z Nowego Kleparza. Następnie autobusy linii 207 skierowano do Podskala a później do Trojanowic.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
8 (1930-1932),
207 (1963-1975);

Zdjęcia:

ZIELONKI MARSZOWIEC PĘTLA

Wcześniejsza nazwa: MARSZOWIEC

Pętla na wzgórzu Marszowiec (przysiółek należący do Zielonek) powstała w połowie lat `80. Zlokalizowana została w pobliżu skrzyżowania z droga łączącą Zielonki z Bibicami. Pierwszą linią jaką tam skierowano była linia numer 215 (wspomagająca linię 115). W latach `90 linię zlikwidowano, zastępując ją autobusami linii 115, które wykonywału tu wariantowe kursy. W październiku 2015r. nazwę pętli Marszowiec zmieniono na Zielonki Marszowiec Pętla.

Obecnie kursujące linie:
287

Linie kursujące na pętlę:
115 (1990-1996),
185 (1996-2002),
215 (1984-1990),
287 (2002-2006; od 2008),
415 (2006-2007);

Zdjęcia:

ZŁOCIEŃ

Wcześniejsza nazwa: OSIEDLE ZŁOCIEŃ

W roku 1998 powstała pętla Złocień przy nowo wybudowanym osiedlu mieszkaniowym. Początkowo pętla nazwana została jako Osiedle Złocień, w roku 2001 zmieniono nazwę na Złocień.

Obecnie kursujące linie:
125, 183, 643

Linie kursujące na pętlę:
108 (1998-2010),
125 (od 2000),
183 (od 2010),
643 (od 2012);

Zdjęcia:

ZOO

Końcówka przy istniejącym od 1927 roku krakowskim ZOO powstała w roku 1967. Przystanki zlokalizowano tuż przed bramą wejściową do Zoo. Od początku istnienia końcówki, z małymi przerwami, kursuje tu linia 134.

Obecnie kursujące linie:
134

Linie kursujące na pętlę:
134 (1967-1968; od 1971),
502 (1973-1973; 1974-1974; 1975-1975),
B (1990-1990; 1991-1991; 1992-1992; 1993-1993),
H (1971-1971; 1972-1972; 1973-1973; 1974-1974; 1975-1975; 1976-1976; 1977-1977; 1978-1978; 1979-1979; 1980-1980; 1981-1981; 1982-1982; 1983-1983; 1984-1984),
L (1965-1965; 1966-1967; 1968-1968; 1969-1969; 1970-1970; 1971-1971; 1972-1972; 1973-1973; 1974-1974; 1975-1975; 1976-1976; 1977-1977; 1978-1978; 1979-1979; 1980-1980; 1981-1981; 1982-1982; 1983-1983; 1984-1984; 1985-1985; 1986-1986; 1987-1987; 1988-1988; 1989-1989);

Zdjęcia: