» powrót
najpopularniejszy tramwaj na świecie - PCC
the most popular tram in the world - PCC
Bardzo rozbudowana i poddana silnej konkurencji pomiędzy poszczególnymi spółkami sieć tramwajowa w USA na przełomie lat `20. i `30. musiała sprostać kolejnemu zagrożeniu,
tym razem z strony motoryzacji. Nieudana próba zapobiegnięcia odpłynięcia klientów od komunikacji zbiorowej w USA zaowocowała skonstruowaniem typoszeregu nowoczesnych
wagonów tramwajowych, których zaawansowanie technologiczne było tak duże, iż rozwiązania te stosowane są do dnia dzisiejszego.
Opisy najpopularnieszego tramwaju na świecie jaki stał się PCC, podzielone zostały na części.
Pierwsza z nich przedstawia historię powstania oraz rozwój tramwajów PCC w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej.
W przygotowaniu są kolejne części opisujące ten typ pojazdów szynowych w Europie (w szczególności w Czechosłowacji i Polsce) oraz w byłym ZSRR.
część 1: USA / part 1: USA
Powszechnie używaną nazwą na szybkobieżne wagony tramwajowe jest skrót PCC (Presidents' Conference Committee), który
niestety w Polsce jest błędnie interpelowany, jako konferencja pod auspicjami prezydenta USA.
Pełna nazwa (...) czytaj dalej ... Commonly used name for the high-speed tram waggon is the abbreviation "PCC" (Presidents' Conference Commttee), which is unfortunatelly in Poland falsely interpreted as a conference under the auspices of the United States president (...) read more ... |
część 2: Europa / part 2: Europe
Pierwszym producentem wagonów systemu PCC w Europie był włoski FIAT, który zbudował dwa prototypy w 1942r.
W Turynie wagon otrzymał numer #3001, a drugą sztukę przekazano do Madrytu.
Ciekawostką jest, iż FIAT (...) czytaj dalej ... The first company to produce the PCC system tram wagons in Europe was the well known automotive concern FIAT, which build two prototypes in 1942. First tram was deliverd to Turin and was given the #3001, the second one was delivered to Madrid in Spain. What is not commonly known is that FIAT (...) read more ... |
część 3: Czechosłowacja / part 3: Czechoslovakia
Paradoksem historii jest fakt, że pomimo opracowania technologii, która wyprzedzała swoje czasy nie uchroniło to większości systemów tramwajowych w USA przed likwidacją.
Technologia ta natomiast zadomowiła się i odniosła ogromny sukces (...) czytaj dalej ... It must be admited that it is a paradox that elaborating the most supreme technlogy that was ahead of it's time did not save most of the tram lines in USA from liquidation. However, the US Tram technology has it's wonderfuel continuation in the Central and Eastern Europe. The huge success of this represented (...) read more ... |
część 4: Polska / part 4: Poland
W ostatnich miesiącach wojny było już wiadomo jak dużo wysiłku będzie kosztować odbudowa zniszczeń w komunikacji miejskiej w Polskich miastach, których głównym członem była sieć
tramwajowa. Aby zminimalizować koszty (...) czytaj dalej ... English version coming soon ... |
część 5: ZSRR/Rosja / part 5: USSR/Russia
Na początku lat 30-tych XX wieku, grupa inżynierów na czele z D.I. Kondatiewem po wizycie w USA zaprojektowała, bazując na konstrukcji wagonów systemu Peter Witt,
czteroosiowe wagony oznaczone jako LM-33 /ЛМ-33/ (...) czytaj dalej ... English version coming soon ... |
info
Opracowanie / Prepared by: Michał Smajdor, Piotr Smajdor
Współpraca / Cooperation : Frank Hicks, Art Peterson, Lars F. Richter
Tłumaczenie / Translation : Bartosz Burda
Źródła / Sources:
» Notatki i obserwacje własne,
» PCC - The Car That Fought Back, Stephen Carlson, Fred W. Schneider, Mineola 1981,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999,
» Krakowskie Tramwaje, Jacek Kołodziej, Rybnik 2010
Współpraca / Cooperation : Frank Hicks, Art Peterson, Lars F. Richter
Tłumaczenie / Translation : Bartosz Burda
Źródła / Sources:
» Notatki i obserwacje własne,
» PCC - The Car That Fought Back, Stephen Carlson, Fred W. Schneider, Mineola 1981,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999,
» Krakowskie Tramwaje, Jacek Kołodziej, Rybnik 2010