» powrót
Solaris Urbino 12 III Electric
Pod koniec lutego 2015r. sprowadzono kolejny elektryczny autobus wyprodukowany przez podpoznańską firmę Solaris. Tym razem do Krakowa dostarczono wóz wyprodukowany w 2012r. wyposażony w 4 polowy asynchroniczny silnik (160 kW, 1400 Nm) oraz baterie trakcyjne litowe (210 kWh o napięciu znamionowym 600V). Dodatkowo pojazd posiada na dachu odbierak prądu, poprzez który ładowane są baterie. Ze względu na charakterystyczną konstrukcję "pantografu" pojazd ten nie wykorzystuje stacji ładowania na ul. Pawiej (z której korzysta autobus Rampini Alé EL), zaś specjalnie przystosowanej dla tego typu odbieraka stacji do ładowania zlokalizowanej na terenie zajezdni Wola Duchacka.
Wszystkie wozy elektryczne z numeracją w przedziale #DK601-608 przeznaczone zostały głównie do obsługi linii 154 ale również można było je spotkać na linii 115.
Pomyślne testy pojazdów elektrycznych spowodowały zakup jednego z autobusów testowych. MPK zdecydowało się na model Urbino 12 Electric. Pojazd otrzymał numer #DE071 a następnie #DE601. Ponadto krakowski przewoźnik ogłosił przetarg na zakup 4 elektrycznych, niskopodłogowych autobusów o długości około 9 metrów z możliwością ładowania zarówno poprzez pantograf, jak i wtyczkę. Ostatecznie wygrała firma Solaris Bus & Coach S.A. oferując pojazdy na kwotę 6.240.000,00 zł netto.
zobacz także:
» autobusy współczesne: Solaris Urbino 12 III
» autobusy współczesne: Solaris Urbino 12 III Electric
» autobusy testowe: Solaris Urbino 12 III Hybrid
» autobusy testowe: Škoda Perun 26BB HE
» baza taboru: Solaris Urbino 12 III
» baza taboru: Solaris Urbino 12 III Electric
» baza taboru: autobusy testowe
» autobusy współczesne: Solaris Urbino 12 III Electric
» autobusy testowe: Solaris Urbino 12 III Hybrid
» autobusy testowe: Škoda Perun 26BB HE
» baza taboru: Solaris Urbino 12 III
» baza taboru: Solaris Urbino 12 III Electric
» baza taboru: autobusy testowe
dane techniczne
Producent | Solaris Bus & Coach S.A. |
Długość | 12000 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 2850 mm |
Roztaw osi | 5900 mm |
Masa własna | b.d. |
Ilość miejsc | b.d. |
Ilość miejsc siedzących | 31 |
Wysokość podłogi I/II/III drzwi | 320/320/340 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Silnik elektryczny | Vossloh Kiepe 4 polowy asynchroniczny |
Baterie | litowo-jonowe poj. 210 kWh i napięciu 600V |
Prędkość max. | 50 km/h |
zdjęcia
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne