Solaris Urbino 12 III

Solaris Urbino 12 III
Pod koniec 2007 roku ogłoszony został przetarg na zakup 12 metrowych autobusów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację przedziału pasażerskiego, który wygrała firma Solaris Bus & Coach. Zaoferowała ona autobusy Solaris Urbino 12 III generacji. Pojazdy te różnią się od generacji II przede wszystkim wyglądem. Ściana czołowa i tylnia są podobne jak w Solarisach Urbino 18 III, jeżdżących po Krakowie zarówno w MPK Kraków jak i Mobilis Kraków. Dodatkowo nowe pojazdy wyposażone zostały w klimatyzację przedziału pasażerskiego. Pierwsza dostawa nowych Solarisów w zakresie numerów #BU851-865 - miała miejsce we wrześniu 2008 roku. Kolejne (#BU866-885) przybyły do Krakowa w grudniu 2008 roku a następna w grudniu 2009 roku. Pojazdy charakteryzuje nowy schemat malowania, który zapoczątkowały autobusy Mercedes O530G. Dodatkowo autobusy posiadają rurę wydechową na dachu. Wyposażone zostały w silnik Daf-a oraz skrzynie biegów ZF oraz Voith. Przydzielono je do zajezdni Bieńczyce i Wola Duchacka. W 2011 roku pojazdy z Woli Duchackiej zostały rozdzielone do zajezdni Bieńczyce i Płaszów. W 2011 roku ogłoszony został największy, jak do tej pory, przetarg na zakup łącznie 100 sztuk autobusów - w tym 73 sztuki 12-metrowych i 27 sztuki 18-metrowych pojazdów z przeznaczeniem dla zajezdni w Płaszowie. Zwycięzcą został Solaris Bus&Coach oferując modele Urbino 12 i Urbino 18 III generacji. Autobusy wyposażone zostały w wyświetlacze firmy Novamedia, nowe kasowniki czy wyświetlacze ciekłokrystaliczne wewnątrz z wyświetlaniem trasy. Zastosowano najnowszy schemat malowania, stosując już dwa rodzaje koloru niebieskiego, identycznie jak w Mercedesach. Pierwsze 20 sztuk 12-metrowych autobusów wprowadzono do ruchu na początku marca 2012 roku. Nowe pojazdy otrzymały numerację #PU904-PU923. Po paru dniach płaszowskie Urbino 12 z poprzedniej dostawy przekazano do zajezdni Bieńczyce. Kolejna partia dostarczona w 2013r. liczyła 25 egzemplarzy, które ponumerowano od #PU924 do #PU948. W połowie marca 2014r. do Krakowa przybyły kolejne autobusy z zamówionych w 2011r. 73 sztuk Urbino 12. Dostarczono wówczas 5 wozów o numerach #PU949, #PU950 (10001. wyprodukowany Solaris), #PU951, #PU952, #PU954. Seria ta wyróżnia się od pozostałych zamontowanymi silnikami spełniającymi wymogi Euro 6 (są to pierwsze silniki spełniające tę normę montowane w autobusach marki Solaris). Łącznie MPK Kraków posiada 127 wozów typu Solaris Urbino 12 III generacji.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość12000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość2850 mm
Roztaw osi5900 mm
Masa własna10800 kg
Ilość miejsc104
Ilość miejsc siedzących29
Wysokość podłogi I/II/III drzwi320/320/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
SilnikDAF PR 183S2 (#BU851-BU885)
DAF PR 183U2 (#BU886-BU903; #DU904-DU905; #BU906-BU914; #PU915-PU948)
DAF MX-11 210 (#PU949-PU976)
DAF MX-11 271 (#DU977)
Skrzynia biegówVoith D 854.5 (#BU851-BU893; #DU904-DU905; #BU906-BU914; #PU915-PU948)
ZF Ecolife 6AP 1200 B (#BU894-BU903)
Voith D 854.6 (#PU949-PU976)
ZF Ecolife 6AP 1700 B (#DU977)
Prędkość max.72 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
200835BU851-BU885--35
200918BU886-BU891
DU892-DU903
--53
2010----53
2011----53
201220PU904-PU923--73
201325PU924-PU948--98
201428PU949-PU976--126
20151DU977--127
2016----127
2017----127
2018----127
2019----127
2020----127
2021----127
2022--6BU885, BU886, BU887, BU888, BU889, BU890121


Przenumerowania
2011: DU892-DU895->BU892-BU895; DU896-DU903->PU896-PU903;
2012: PU896-PU903->BU896-BU903
2014: PU904-PU913->DU904-DU913
2016: DU906-DU913->BU906-BU913; PU914->BU914
2018: PU915-PU926->BU915-BU926
2019: DU904->BU904; DU905->BU905; DU977->BU977

zdjęcia


Stanowisko kierowcy (BU886-891; DU892-903)

Wnętrze pojazdu (BU886-891; DU892-903)


BU 851


BU 852


BU 853


BU 854


BU 855


BU 856


BU 857


BU 858


BU 859


BU 860


BU 861


BU 862


BU 863


BU 864


BU 865


BU 866


BU 867


BU 868


BU 869


BU 870


BU 871


BU 872


BU 873


BU 874


BU 875


BU 876


BU 877


BU 878


BU 879


BU 880


BU 881


BU 882


BU 883


BU 884


BU 885


BU 886


BU 887


BU 888


BU 889


BU 890


BU 891


BU 892


BU 893


BU 894


BU 895


BU 896


BU 898


BU 899


BU 902


DU 892

DU 893

DU 894

DU 895

DU 897

DU 898

DU 899

DU 900

DU 902

DU 903

DU 910


PU 897

PU 899

PU 901

PU 903

PU 905


PU 907


PU 909


PU 914


PU 915


PU 921


PU 922


PU 923


PU 924


PU 926


PU 932


PU 934


PU 944


PU 947


PU 948


PU 949


PU 950


PU 952


PU 957


PZ 6969X


DK602


DK608

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne