Solaris Urbino 12 III Hybrid

Solaris Urbino 12 III Hybrid
Solaris Urbino 12 z napędem hybrydowym pojawił się w Krakowie pod koniec września 2012r. Miało to związek z Europejskim Tygodniem Zrównoważonego Transportu, który odbył się w Krakowie po raz 11. W dniach od 16 do 22 września zorganizowane zostały spotkania, konferencje oraz wystawy na rzecz ochrony środowiska i polepszenia jakości życia w mieście. Między innymi w dn. 17.09.2012r. na płycie Rynku Głównego oraz w dn. 20.09.2012r. na Małym Rynku zaprezentowano autobus hybrydowy Solaris Urbino 12 Hybrid. Z pojazdem do Krakowa przybył jeden z inżynierów firmy Solaris, który jest odpowiedzialny za wprowadzanie elektrycznych silników do autobusów komunikacji miejskiej. Udzielał on szczegółowych informacji, na jakich zasadach działają autobusy hybrydowe i elektryczne oraz jakie korzyści płyną z takich rozwiązań dla przewoźnika i pasażerów. Po prezentacjach autobus kursował po krakowskich ulicach na przełomie września i października. Przez cały okres testów pojazd można było spotkać głównie na linii 703.

Drugi hybrydowy Solaris Urbino 12 III generacji pojawił się w Krakowie w lipcu 2019 roku. Tym razem to używany pojazd, wypożyczony z firmy Bus & Truck Service sp. z o.o. (BTS Wyględy). Pierwotnie autobus był jednym z dziewięciu jakie wyprodukowane zostały dla firmy Üstra z niemieckiego miasta Hanower. Kursował z numerem taborowym #7604 w latach 2013-2017, po czym został sprzedany. W Krakowie debiutował w dniu 23.07.2019r. na linii 304.

zobacz także:

dane techniczne Solaris Urbino 12 III Hybrid - Solaris Bolechowo #PZ 6969X

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość12000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość2850 mm
Roztaw osi5900 mm
Masa własnab.d.
Ilość miejsc104
Ilość miejsc siedzących28
Wysokość podłogi I/II/III drzwi320/320/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
Silnik spalinowyCummins ISB6.7
Silnik elektrycznyEaton HDU (TA-C84)
Skrzynia biegówEaton
Prędkość max.b.d.

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


PZ 6969X


DH410

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne