Solaris Urbino 12 III Electric

Solaris Urbino 12 III Electric
Przygoda krakowskiego MPK z autobusami elektrycznymi rozpoczęła się od modelu Urbino 8.9LE Electric firmy Solaris. Na początku 2014 roku zdecydowano się na szersze testy tego typu pojazdów. Wypożyczono początkowo cztery elektryczne pojazdy: AMZ City Smile CS10E (#DK601), Solarisa Urbino 12 Electric (#DK602), i dwa Rampini Alé EL (#DK603 i #DK604). Przeznaczone zostały do kursowania na pierwszej w Polsce linii obsługiwanej w całości autobusami elektrycznymi - linii 154, kursującej po trasie Prądnik Biały - Dworzec Główny Zachód. Do tych pojazdów w późniejszym czasie dołączały takie wozy jak BYD K9B (#DK609), BYD K9C (#DK610), Rampini Alé EL (#DK607), Solaris Urbino 12 Electric (#DK608), SOR EBN10,5 CITY Electric (#DK606) czy Škoda Perun 26BB HE (#DK605). Pomyślne testy pojazdów elektrycznych spowodowały zakup jednego z autobusów testowych oraz rozpisanie przetargu na zakup 4 elektrycznych, niskopodłogowych autobusów o długości około 9 metrów z możliwością ładowania zarówno poprzez pantograf jak i wtyczkę.

Solaris Urbino 12 Electric o numerze VIN SUU24116ECB011057 wyprodukowany został w 2012 roku i stał się fabrycznym pojazdem przeznaczonym do prezentacji i testów (uczestniczył m.in. w targach Transexpo w 2012 i 2013 roku). W 2014 roku trafił do Krakowa na długoterminowe testy a po ich zakończeniu w połowie marca 2015 roku przekazany został na testy m.in. do Zielonej Górzy, Ostrowia Wielkopolskiego, Polkowic, Ostródy, Białymstoku, Leszna, Łodzi, Kalisza czy Stalowej Woli. Następnie został zakupiony przez MPK Kraków. Debiutował w dniu 22.01.2016r. na linii 154. Otrzymał numer taborowy #DE071, który zmieniono następnie na #DE601. Opisywany pojazd to niskopodłogowy elektryczny autobus miejski o długości 12 metrów, wyposażony w 4 polowy asynchroniczny silnik firmy Vossloh Kiepe oraz baterie litowo-jonowe o pojemności 210 kWh. Całkowity zasięg tego pojazdu wynosi ok. 150km.

Drugi fabryczny autobus elektryczny marki Solaris, wyprodukowany został w 2014 roku. Wyposażono go w składany odbierak do prądu, dzięki któremu ładowane są baterie. Po raz pierwszy wóz ten pojawił się w Krakowie w marcu 2015 roku (w zamian za opisany powyżej autobus #DK602) i otrzymał numer taborowy #DK608. Kursował głównie na linii 154 do sierpnia 2015r. Następnie testowany był m.in. (w kolejności chronologicznej) w Szczecinku, Grudziądzu, Białymstoku, Rzeszowie, Lublinie, Stalowej Woli, Sosnowcu, Katowicach, Tychach, Olsztynie, Płocku, Radomiu, ponownie w Olsztynie, Nowym Sączy, Gliwicach i Świętochłowicach. Pod koniec grudnia 2016r. pojawił się w Krakowie na stałe. Podobnie jak pozostałe autobusy elektryczne przydzielony został do zajezdni Wola Duchacka. Otrzymał kolejny wolny numer przydzielony dla tego typu pojazdów - #DE606.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość12000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość2850 mm
Roztaw osi5900 mm
Masa własnab.d.
Ilość miejscb.d.
Ilość miejsc siedzących31
Wysokość podłogi I/II/III drzwi320/320/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
Silnik elektrycznyVossloh Kiepe 4 polowy asynchroniczny
Baterielitowo-jonowe poj. 210 kWh i napięciu 600V
Prędkość max.50 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
20161DE071--1
20171DE606--2


Przenumerowania
2016: DE071->DE601;

zdjęcia


Stanowisko kierowcy (#DK602)

Wnętrze pojazdu (#DK602)


DE601


DK602

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne