» powrót
Solaris Urbino 12 III Electric
Solaris Urbino 12 Electric o numerze VIN SUU24116ECB011057 wyprodukowany został w 2012 roku i stał się fabrycznym pojazdem przeznaczonym do prezentacji i testów (uczestniczył m.in. w targach Transexpo w 2012 i 2013 roku). W 2014 roku trafił do Krakowa na długoterminowe testy a po ich zakończeniu w połowie marca 2015 roku przekazany został na testy m.in. do Zielonej Górzy, Ostrowia Wielkopolskiego, Polkowic, Ostródy, Białymstoku, Leszna, Łodzi, Kalisza czy Stalowej Woli. Następnie został zakupiony przez MPK Kraków. Debiutował w dniu 22.01.2016r. na linii 154. Otrzymał numer taborowy #DE071, który zmieniono następnie na #DE601. Opisywany pojazd to niskopodłogowy elektryczny autobus miejski o długości 12 metrów, wyposażony w 4 polowy asynchroniczny silnik firmy Vossloh Kiepe oraz baterie litowo-jonowe o pojemności 210 kWh. Całkowity zasięg tego pojazdu wynosi ok. 150km.
Drugi fabryczny autobus elektryczny marki Solaris, wyprodukowany został w 2014 roku. Wyposażono go w składany odbierak do prądu, dzięki któremu ładowane są baterie. Po raz pierwszy wóz ten pojawił się w Krakowie w marcu 2015 roku (w zamian za opisany powyżej autobus #DK602) i otrzymał numer taborowy #DK608. Kursował głównie na linii 154 do sierpnia 2015r. Następnie testowany był m.in. (w kolejności chronologicznej) w Szczecinku, Grudziądzu, Białymstoku, Rzeszowie, Lublinie, Stalowej Woli, Sosnowcu, Katowicach, Tychach, Olsztynie, Płocku, Radomiu, ponownie w Olsztynie, Nowym Sączy, Gliwicach i Świętochłowicach. Pod koniec grudnia 2016r. pojawił się w Krakowie na stałe. Podobnie jak pozostałe autobusy elektryczne przydzielony został do zajezdni Wola Duchacka. Otrzymał kolejny wolny numer przydzielony dla tego typu pojazdów - #DE606.
zobacz także:
» autobusy współczesne: Solaris Urbino 12 III
» autobusy testowe: Solaris Urbino 12 Electric
» baza taboru: Solaris Urbino 12 III Electric
» autobusy testowe: Solaris Urbino 12 Electric
» baza taboru: Solaris Urbino 12 III Electric
dane techniczne
Producent | Solaris Bus & Coach S.A. |
Długość | 12000 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 2850 mm |
Roztaw osi | 5900 mm |
Masa własna | b.d. |
Ilość miejsc | b.d. |
Ilość miejsc siedzących | 31 |
Wysokość podłogi I/II/III drzwi | 320/320/340 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Silnik elektryczny | Vossloh Kiepe 4 polowy asynchroniczny |
Baterie | litowo-jonowe poj. 210 kWh i napięciu 600V |
Prędkość max. | 50 km/h |
stan inwentarzowy
Rok | Ilość sztuk wpisanych na stan | Pojazdy wpisane na stan | Ilość sztuk skreślonych ze stanu | Pojazdy skreślone ze stanu | Ilość sztuk na koniec roku |
2016 | 1 | DE071 | - | - | 1 |
2017 | 1 | DE606 | - | - | 2 |
2018 | - | - | - | - | 2 |
Przenumerowania
2016: | DE071->DE601; |
zdjęcia
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne