pętle autobusowe S

SADOWA

Końcówka dla linii 117 powstała w roku 1966. Zlokalizowana była przy al. 29-go Listopada.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
117 (1966-1966);

Zdjęcia:
-

SALWATOR

Wcześniejsza nazwa: SENATORSKA

Pętla autobusowa na Salwatorze powstała pod koniec lat `20. Początkowo zlokalizowana została przy klasztorze Norbertanek, w miejscu gdzie obecnie znajdują się przystanki dla wysiadających (zdjęcia 1, 2 i 3). W latach `50 stworzono nową pętlę, która zlokalizowana została po drugiej stronie rzeki Rudawy, na skrzyżowaniu ulic Kościuszki i Senatorskiej (zdjęcia 4 i 5). Linie przejeżdżające przez Salwator zatrzymują się na przystanku przy w/w skrzyżowaniu (zdjęcie 6), zaś linie rozpoczynające kursy na pętli Salwator przejeżdżają ulicę Kościuszki, Komorowskiego i Senatorską by podstawić się na przystanki dla wsiadających zlokalizowane na ul. Senatorskiej (zdjęcia 7 i 8). Do lat `90 pętla nosiła również nazwę Senatorska, później nazwę zmieniono na Salwator. Obecnie pętla przeznaczona jest głównie do obsługi linii podmiejskich kursujących w kierunku Czernichowa i Liszek.

Obecnie kursujące linie:
100, 209, 229, 239, 249, 259, 269

Linie kursujące na pętlę:
5 (1938-1938);
6 (1928-1931; 1932-1933);
6-A (1951-1952),
9-A (1951-1957),
100 (1980-1983; od 2001),
109 (1957-1966; 1978-1978; 1979-1998; 1998-1999),
109bis (1958-1966),
209 (1961-1966; od 1970),
209bis (1970-1970),
229 (1964-1966; 1967-1977; od 1977),
229bis (1979-1983),
239 (od 1971),
239bis (1972-1975),
249 (od 1974),
259 (od 1975),
269 (od 1981),
605 (2012-2012),
613 (1986-1991),
K (1982-1982; 1983-1983; 1984-1984; 1985-1985; 1986-1986; 1987-1987; 1988-1988; 1989-1989; 1990-1990; 1991-1991; 1995-1995; 1996-1996; 1997-1997);

Zdjęcia:

SENATORSKA
patrz: SALWATOR


SIDZINA

Pętla w Sidzinie powstała w roku 1980. Skierowano tu wtedy linię 106bis, przenumerowaną na numer 166 w roku 1986. Końcówka zlokalizowana została przy szkole w Sidzinie u zbiegu ulicy Prażmowskiego, Wańkowicza i Zagumnie.

Obecnie kursujące linie:
166, 175

Linie kursujące na pętlę:
106bis (1980-1986),
166 (od 1986),
175 (1999-2007; 2008-2008; od 2008),
205 (2007-2008),
375 (1998-1999);

Zdjęcia:

SIDZINA LAS

Pętla zlokalizowana była na granicach terytorialnych Krakowa z Libertowem oraz gminą Skawina. W roku 2005 linię 165, dotychczas kursującą do tej pętli, zlikwidowano a na jej miejsce powstałą linia 235, którą skierowano do pętli w Korabnikach (ok. 1 km od Sidziny Las).

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
165 (1975-1975; 1982-2005),
701 (1983-1995);

Zdjęcia:

SIEWNA WIADUKT

Dotychczasowy przystanek przelotowy dla linii 114 (kierunek Prądnik Biały Zachód) od 17.11.2012r. do 30.08.2013 funkcjonował jako początkowy i końcowy dla linii 154. Końcówka ta to zatoka autobusowa na ul. Pachońskiego przy rondzie u zbiegu ul. Pachońskiego, Mackiewicza i Siewnej. Jako ciekawostkę należy podać, iż w połowie lat `80 w sąsiedztwie w/w dzisiejszego ronda powstać miała pętla prawdopodobnie pod nazwą Siewna. Rozpoczęto nawet prace (do dziś doszukać można się płyt betonowych i fragmentów krawężników) ale w roku 1988 zdecydowano jednak wysłać autobusy linii 114 na ulicę Bociana pod popularnego Okrąglaka (dzisiejsza pętla Górka Narodowa).

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę :
154 (2012-2013);

Zdjęcia :
-

SKAŁA KMITY

Końcówka powstała w 1971 roku, na drodze prowadzącej do skałek. Przez okres maj-październik w dni wolne od pracy, kursowała tu linia S (linia wydłużona z końcówki Szczyglice).

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
S (1971-1971);

Zdjęcia:

SKAŁY MNIKOWSKIE

Końcówka w Mnikowie pod nazwą Skały Mnikowskie powstała w roku 1972 na potrzeby linii rekreacyjnej M kursującej z Dworca Głównego.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
M (1972-1972);

Zdjęcia:

SKARŻYŃSKIEGO

Wcześniejsza nazwa: DOMY STUDENCKIE POLITECHNIKI

Pętla powstała w roku 1976 przy nowowybudowanych akademikach Politechniki Krakowskiej na zakończeniu ulicy Skarżyńskiego. Na potrzeby transportu studentów powstała linia 129 kursująca z Dworca Głównego. W roku 1983 linię 129 przedłużono do pętli Osiedle Dyzwizjonu 303. W 2012 roku końcówkę reaktywowano pod nazwą Skarżyńskiego.

Obecnie kursujące linie:
429, 439

Linie kursujące na pętlę:
129 (1976-1983),
429 (od 2012),
439 (od 2012);

Zdjęcia:
-

SKAWINA

Pierwsze autobusy MPK w Skawinie pojawiły się w połowie lat `70. Pętlę dla linii 201 początkowo zlokalizowano pod Dworcem PKP. Wariantowymi kursami autobusy tej linii kursowały również pod Hutę Aluminium w Skawinie. W późniejszym czasie linię skierowano na osiedle Ogrody gdzie do tej pory znajduje się końcówka dla autobusów krakowskiego MPK.

Obecnie kursujące linie:
201, 213, 223, 233, 245, 283, 901

Linie kursujące na pętlę:
201 (od 1983),
203 (2006-2007),
213 (2006-2007; od 2012),
223 (od 2012),
233 (od 2012),
245 (od 2014),
283 (od 2012),
901 (2012-2012),
903 (od 2012);

Zdjęcia:

SKAWINA AJKA

Końcówka przy domu handlowym w Skawinie przy dzisiejszej ulicy Popiełuszki powstała w roku 1982. Skierowano tu wówczas linię 201 dotychczas kursującą do pętli Skawina PKP (z wariantowymi kursami do pętli Skawina Huta Aluminium). Pętlę przebudowano na przystanek przelotowy w roku 1983, po wybudowaniu nowej pętli na osiedlu Ogrody.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
201 (1982-1983);

Zdjęcia:

SKAWINA CMENTARZ KOMUNALNY

Na końcówkę, znajdująca się przy cmentarzu komunalnym w Skawinie, od dnia 01.07.2007 do 17.02.2012 roku kursowała linia 203. W 2007 roku została przedłużona z pętli o nazwie Skawina (na osiedlu Ogrody), następnie w 2012 roku przedłużono ją do pętli Skawina Korabniki

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
203 (2007-2012);

Zdjęcia:

SKAWINA HUTA ALUMINIUM
patrz: SKAWINA ZAKŁADY METALURGICZNE


SKAWINA KORABNIKI

Wcześniejsza nazwa: KORABNIKI, SKAWINA KORABNIKI

Pętla powstała w roku 1982 na potrzeby linii 701 kursującej z pętli Skawina Huta Aluminium. Po roku wydłużono ją do końcówki Sidzina Las a końcówka stała się przystankiem przelotowym. Pętlę na nowo uruchomiono w roku 2005 pod nazwą Korabniki. Przedłużono tu wtedy trasę linii 165 z Sidziny Las zmieniając numer ze 165 na 235. W czerwcu 2007 roku 235 przedłużono do pętli Skawina Zakłady Metalurgiczne a pętla w Korabnikach używana była jako przystanek przelotowy. Zmieniło się to w dniu 18.02.2012 roku, kiedy na pętlę skierowano linię 203, która do tej pory kursowała do Cmentarza Komunalnego w Skawinie. Powrócono wówczas do dawnej nazwy Skawina Korabniki. Od września 2012 roku linia 203 przedłużona została do Borku Fałęckiego.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
203 (2012-2012),
235 (2005-2007),
701 (1982-1983);

Zdjęcia:

SKAWINA PKP

Pętla przy dworcu PKP była pierwszą końcówką dla krakowskiego przewoźnika w Skawinie. Autobusy jadące od strony Rynku, wjeżdżają w ulicę Sikorskiego (zdjęcie 1) (powrót ulicami Niepodległości i Mickiewicza) wprost pod budynek dworca (zdjęcia 1 i 2). Obecnie przystnek zlokalizowany jest na ul. Niepodległości (zdjęcia 3 i 4). Pierwsza linia dotarła na nową końcówkę w 1975 roku. W latach `90 po skierowaniu autobusów na osiedle pętla nie była używana do roku 2006, kiedy skierowano tu linię 203 z Tyńca. W tym samym roku linię przedłużono na pętlę linii 201. Od dnia 12.09.2009 do 17.02.2012 roku na pętlę kursowała linia 233 z Woli Radziszowskiej. Od dnia nastepnego kończy tu trasę linia 273.

Obecnie kursujące linie:
273

Linie kursujące na pętlę:
201 (1975-1982),
203 (2005-2006),
233 (2009-2012),
273 (od 2012);

Zdjęcia:

SKAWINA PODBORY

Końcówka zlokalizowana została w rejonie granicy miasta Skawina i wsi Borek Szlachecki. Pętla powstała na potrzeby linii 701 kursującej z pętli Sidzina Las. Linię wydłużono do miejscowości Zelczyna w 1989 roku. Od dnia 18.02.2012 roku, skrócono do tej pętli linię 235, która dotychczas kursowała do Ochodzy, wykonuje ona jednak kursy wariantowe do pętli Ochodza Odwiśle.

Obecnie kursujące linie:
235

Linie kursujące na pętlę:
235 (od 2012),
701 (1984-1989);

Zdjęcia:

SKAWINA ZAKŁADY METALURGICZNE

Wcześniejsza nazwa: SKAWINA HUTA ALUMINIUM

Pętla zlokalizowana została obok Huty Aluminium przy ulicy Piłsudskiego w Skawinie. Autobusy skręcając z ul.Piłsudskiego (obecnie droga krajowa nr 44) jechały wewnętrzną ulicą (zdjęcia 1 i 5), kończac trasę na dworcu autobusowym pod nazwą Skawina Huta Aluminium (zdjęcia 2, 3 i 4). W latach `80 wykonywała tu wariantowe kursy linia 201 (normalnie kursująca do pętli Skawina PKP) a regularne kursy kończyła linia 701. W dniu 1.06.2007 roku skierowana została tu linia 235, którą przedłużono z pętli w Korabnikach. Podobnie jak do dawnej pętli Skawina Huta Aluminium autobusy jechały ulicą wewnętrzną (zdjęcia 6 i 8), zawracając przez dawny dworzec autobusowy (zdjęcie 7) kończac trasę na przystaneku zlokalizowanym w wysepce przy drodze wewnętrzej prowadzacej od ul. Piłsudskiego (zdjęcie 8). W dniu 30.08.2008 linię 235 przedłużono do miejscowości Ochodza.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
201 (1977-1982),
235 (2007-2008),
701 (1981-1984);

Zdjęcia:


SKOTNIKI

Pętlę zlokalizowano na dzisiejszym skrzyżowaniu ulic Skotnickiej-Babińskiego i Kozienickiej. Pętla powstała w roku 1953 i skierowano tu linię 6-A (późniejsza 106). Pod koniec lat `60 podczas przebudowy ulic w kierunku Skawiny oraz w kierunku ulicy Tynieckiej wybudowano nową końcówkę przy szkole w Skotnikach. Pętla pod skotnicką wieżą ciśnień została zlikwidowana.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
6-A (1953-1957),
106 (1957-1967; 1969-1970);

Zdjęcia:
-

SKOTNIKI SZKOŁA

Pętla Skotniki Szkoła powstała w roku 1967 kiedy przedłużono tu linię numer 106 z końcówki Skotniki zlokalizowanej pod wieżą ciśnień na ulicy Babińskiego. Zdjęcie 1 i 2 ukazuje pętlę przed remontem, zdjęcie 3 pętlę po remoncie (w 2006 roku).

Obecnie kursujące linie:
106

Linie kursujące na pętlę:
104 (2009-2011),
106 (1967-1969; od 1970),
156 (2011-2012);

Zdjęcia:

SŁOMNIKI OSIEDLE

Po wielu latach starań w dniu 11.04.2011 ruszyła linia aglomeracyjna łącząca Słomniki z Krakowem. Linia 222 kursuje z Dworzeca Czyżyny przez Kocmyrzów, Luborzycę, Marszowice, Polanowice, Niedźwiedź do pętli pod nazwą Słomniki Osiedle. Przystanek końcowy i początkowy znajduje się na ulicy Świerczewskiego.

Obecnie kursujące linie:
222

Linie kursujące na pętlę:
222 (od 2011);

Zdjęcia:
-

SMARDZOWICE

Na pętlę we wsi Smardzowice w dniu 23.08.2008 roku skierowano linię 267 kursującą z pętli Krowodrza Górka. Pętla zlokalizowana została w centrum wsi, tuż obok kościoła parafialnego.

Obecnie kursujące linie:
267

Linie kursujące na pętlę:
267 (od 2008);

Zdjęcia:

SMOLEŃSK

Końcówka na ulicy Smoleńsk, podobnie jak końcówka na ulicy Straszewskiego, powstała w roku 1969. Ostatecznie autobusy z tej ulicy wycofano w roku 1985.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
109 (1968-1968; 1977-1978),
134 (1967-1968; 1968-1971; 1971-1978; 1981-1982),
209 (1968-1968),
209bis (1968-1968),
L (1961-1961; 1962-1962; 1963-1963; 1964-1964; 1965-1965; 1966-1967; 1968-1968; 1969-1969; 1970-1970; 1971-1971; 1973-1973; 1974-1974; 1975-1975; 1976-1976; 1977-1977; 1978-1978; 1979-1979; 1980-1980),
S (1964-1964; 1965-1965; 1966-1966; 1967-1967; 1968-1968; 1969-1969; 1970-1970; 1971-1971),
T (1964-1964; 1965-1965; 1966-1966; 1967-1967),
Z (1969-1969; 1970-1970; 1971-1971);

Zdjęcia:
-

SOBONIOWICE

Pętla w Soboniowicach powstała w roku 1961 kiedy skierowano tu linię 101 doychczas kursującą do Swoszowic (z wariantowymi kursami do pętli Rajsko). Po ponad miesiącu wariantowe kursy linii 101 oznaczono jako linia 201. Po przyłączeniu Soboniowic do Krakowa w roku 1973 powrócono do linii numer 101. W latach 1989-1994 pętlę używano jako przystanek przelotowy, gdyż od roku 1989 linię 101 przedłużono do Grabówek. W roku 1994 pojwiła się zaś linia 107, która kończyła tu swoją trasę. W okresie od 28.08.2004 do 29.12.2004 ze względu na połączenie linii 101 z linią 107 (trasa Dworzec Płaszów-Borek Fałęcki) pętla była używana jako przystanek przelotowy. Od dnia 30.12.2004 przywrócono kursowanie linii 107.

Obecnie kursujące linie:
107

Linie kursujące na pętlę:
101 (1961-1961; 1973-1989),
107 (1994-2003; 2003-2004; od 2004),
133 (1994-1995),
201 (1961-1972);

Zdjęcia:

STARA WOLA

Pętla autobusowa Stara Wola zlokalizowana była w rejonie dzisiejszej ulicy 28 Lipca 1943 i ulicy Starowolskiej. Stworzona została na potrzeby linii 134 kursującej początkowo z końcówki Cracovia a następnie Smoleńsk i z Placu na Groblach. W okresie letnim oraz z pewnymi przerwami autobusy linii 134 kursowały do pętli ZOO a koncówka pełniła rolę przystanku przelotowego.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
134 (1967-1968; 1968-1974);

Zdjęcia:

STRASZEWSKIEGO

Końcówka na ulicy Straszewskiego funkcjonowała w latach `30, `70 i `80. Początkowo (w roku 1928) skierowano tu linię numer 7, która kursowała na Zakrzówek (jedynie do 1931 roku). W latach `70 skierowano tu częśc linii strefowych. Po roku 1980 autobusy linii 109, 209, 229 i 239 skierowano na ulicę Smoleńsk a po roku 1985 linię 134 skierowano na Rondo Grunwaldzkie.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
7 (1928-1931),
9 (1931-1932),
15 (1936-1936; 1937-1937),
109 (1968-1971; 1972-1977; 1978-1979),
134 (1978-1981; 1982-1985),
209 (1968-1968; 1968-1970),
209bis (1968-1968; 1968-1970),
K (1980-1980),
L (1981-1981; 1982-1982; 1983-1983; 1984-1984);

Zdjęcia:
-

STRUGA

Przystanek przelotowy na al. Solidarności, służył jako przystanek końcowy i początkowy dla linii pospiesznej F w roku 1976 (następnie linię wydłużono do pętli Kombinat) oraz liniom mikorbusowym. Obecnie wieczorami (dla ostatnich kursów) służy jako przystanek końcowy dla większości linii kursujących normalnie do pętli Kombinat. Po koniec września 2012r. na przystanek Struga (kierunek Plac Centralny) przedłużono linię 501 z pętli Al. Przyjaźni (przez al. Róż, ul. Rydza-Śmiałego, ul. Struga).

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
103 (2015-2015),
501 (2012-2016),
F (1976-1976),
M1 (1975-1981);

Zdjęcia:
-

SWOSZOWICE

Końcówka w Swoszowicach zlokalizowana była na zatoce autobusowej przy ulicy Merkuriusza Polskiego. Autobusy jadąc z kierunku Borku Fałęckiego kursowały (jak obecnie) ulicami Chałubińskiego, Szybisko, Myślenicką i Merkuriusza Polskiego (zdjęcie 3). Obecne kursy linii 155 kończą się i zaczynają z przystanku Swoszowice zlokalizowanego na ulicy Myślenickiej (zdjęcie 1 i 2).

Obecnie kursujące linie:
155

Linie kursujące na pętlę:
1-A (1945-1945; 1946-1957),
101 (1957-1972),
101bis (1973-1974),
155 (1975-1993; 1994-1994, 2002-2002; od 2010),
161 (1974-1977);

Zdjęcia:

SWOSZOWICE UZDROWISKO

Pętla Swoszowice Uzdrowisko powstała na początku lat `90. Zlokalizowana została prz samym uzdrowisku nieopodal ulicy Kąpielowej.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
155 (1993-1994; 1994-2001; 2002-2002; 2002-2010);

Zdjęcia:

SZCZYGLICE

W roku 1959 uruchomiono rekreacyjną linię S kursująca do Szczyglic. Autobusy nawracały na skrzyżowaniu dróg do Szczyglic i do Balic.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
S (1959-1959; 1960-1960; 1961-1961; 1962-1962; 1963-1963; 1964-1964; 1965-1965; 1966-1966; 1967-1967; 1968-1968; 1969-1969; 1970-1970; 1972-1972);

Zdjęcia:

SZKLARSKA

Przystanek przelotowy Szklarska służył również jako przystanek początkowy i końcowy dla linii pospiesznej H.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
H (1990-1992);

Zdjęcia:
-

SZKOŁA PODCHORĄŻYCH

Wcześniejsza nazwa: ŁOBZÓW

Końcówka autobusowa przy Szkole Podchorążych została zlokalizowana tuż przy końcówce tramwajowej na końcu ulicy Kazimierza Wielkiego pod Pałacem Łobzowskim (dzisiejszy budynek Politechniki Krakowskiej). Liani 12 kursowała tylko przez póltora roku ze względu na małą frekwencję.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
12 (1929-1931);

Zdjęcia:
-

SZPITAL DR ANKI

Wcześniejsza nazwa: SZPITAL SPECJALISTYCZNY

Pętla przy szpitalu Dr Anki (obecnie Jana Pawła II) powstała w roku 1957. Końcówka zlokalizowana została na ulicy Głębokiej przy skrzyżowaniu ulic Prądnickiej i Fieldorfa-Nila. W roku 1974 wszystkie kursy linii 114 skierowano na pętlę na osiedlu XXX-lecia PRL (obecnie osiedle Krowodrza Górka) a pętlę zlikwidowanow roku 1976.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
7-A (1957-1957),
107 (1957-1957),
114 (1965-1974),
117 (1963-1964),
M3 (1975-1976);

Zdjęcia:
-

SZPITAL RYDYGIERA

Końcówka przy Szpitalu Rydygiera powstała w listopadzie 1997 roku. Przystanek końcowy zlokalizowany został na ulicy Łopackiego. Od samego początku istanienia pętli kursuje na nią linia 125.

Obecnie kursujące linie:
125

Linie kursujące na pętlę:
125 (od 1997),
148 (2011-2012),
425 (2000-2011);

Zdjęcia:

SZPITAL SPECJALISTYCZNY
patrz: SZPITAL DR ANKI


SZPITAL UBEZPIECZALNI SPOŁECZNEJ

Dla potrzeby linii numer 8 kursującej z Nowego Kleparza, przy dzisiejszym Szpitalu im. Narutowicza, zlokalizowano koncówkę autobusową. Linia kursowała w latach 1935-1937. Nastepnie zmieniono numer linii na numer 6.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
6 (1938-1939),
8 (1935-1937);

Zdjęcia:
-

SZPITAL ŻEROMSKIEGO

Pierwsza pętla przy Szpitalu im. Żeromskiego powstała w 1961 roku. Skierowano tu wówczas linię 123 kursującą z końcówki Czyżyny Zakłady Tytoniowe. W latach `90 skrócono linię 153 z pętli Na Załęczu pod bramę szpitala im. Żeromskiego. Do tej pory był to przystanek przelotowy dla linii 123 i 153. Przystanek końcowy Szpital Żeromskiego zlokalizowany był na ulicy Sieroszewskiego.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
123 (1961-1963; 1976-1986),
123bis (1973-1973),
153 (1973-1977; 1999-2012),
453 (2012-2012),
623 (1971-1986);

Zdjęcia:

SZUJSKIEGO

Końcówka zlokalizowana na ulicy Szujaskiego powstała w roku 1967. Autobusy kursowały ulicą Dolnych Młynów, następnie Krupniczą i kończyły trasę na ulicy Szujskiego (powrót ulicą Rajską). w roku 1974 końcówkę zlikwidowano a autobusy skierowano na plac Hanki Sawickiej przy obecnym szpitalu im. Dietla.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
118 (1967-1974),
118bis (1967-1969),
126 (1970-1974),
126bis (1974-1974),
144 (1974-1974),
626 (1973-1979);

Zdjęcia:
-