Jelcz M083C Libero

Jelcz M083C Libero
Na początku października 2007 roku na zajezdni Wola Duchacka pojawił się testowy model autobusu Jelcz M083C Libero. Konstrukcja pojazdu oparta została na prototypie Autosana A613MN Mini, który w roku 2000 został zbudowany w oparciu o podwozie Csepel 613. Jednak po wyprodukowaniu zaledwie 4 szt. i problemach węgierskiej firmy Csepel zaprzestano produkcji. W roku 2002 zakłady z Sanoka powróciły do pomysłu budowy autobusu typu mini. Podczas Wystawy Komunikacji Miejskiej w Łodzi w 2002 roku zaprezentowano model A0808MN Koliber. Nastąpił jednak kolejne komplikacje w tym problemy finansowe producenta, co spowodowało zaprzestanie realizacji tego projektu. Po 3 latach projekt nowego mini busa trafił do Jelcza. Po małych zmianach konstrukcyjnych oraz wizualnych, podczas wystawy Transexpo 2006 w Kielcach zaprezentowano nowe dziecko Jelcza oznaczone symbolem M083C Libero. Po testach w licznych polskich miastach m.in. w Lubinie, Nowym Sączu, Gdyni, Stalowej Woli, Mielcu, Grodzisku Mazowieckim, Toruniu, Łodzi przyszedł czas na test w Krakowie. Autobus przez blisko 2 tygodnie kursował po ulicach Krakowa. Pojawił się na linii 101 oraz 109 (która na porannej brygadzie pojawiła się również na linii 120 a popołudniu na 162).

zobacz także:

dane techniczne

ProducentZakłady Samochodowe "Jelcz"
Długość8550 mm
Szerokość2420 mm
Wysokość2630 mm
Roztaw osi4000 mm
Masa własna8200 kg
Ilość miejsc60
Ilość miejsc siedzących16
Wysokość podłogi I/II drzwi320/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi60 %
SilnikCummins ISBe4 160B
Skrzynia biegówZF 6S-700BO
Prędkość max.85 km/h

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


DOA 00146

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne