Autosan M09LE Sancity

Autosan M09LE Sancity
Konstrukcja pojazdu oparta została na prototypie Autosana A613MN Mini, który w roku 2000 został zbudowany w oparciu o podwozie Csepel 613. Jednak po wyprodukowaniu zaledwie 4 szt. i problemach węgierskiej firmy Csepel zaprzestano produkcji. W roku 2002 zakłady z Sanoka powróciły do pomysłu budowy autobusu typu mini. Podczas Wystawy Komunikacji Miejskiej w Łodzi w 2002 roku zaprezentowano model A0808MN Koliber. Nastąpił jednak kolejne komplikacje w tym problemy finansowe producenta, co spowodowało zaprzestanie realizacji tego projektu. Po 3 latach projekt nowego mini busa trafił do Jelcza. Po małych zmianach konstrukcyjnych oraz wizualnych, podczas wystawy Transexpo 2006 w Kielcach zaprezentowano nowe dziecko Jelcza oznaczone symbolem M083C Libero. Po licznych problemach finansowych firmy Jelcz, fabrykę ostatecznie zamknięto z końcem 2008 roku. Ostatnimi pojazdami, jakie opuściły fabrykę w Jelczu-Laskowicach, były zamówione przez MPK Kraków, Jelcze M083C. Cała dokumentacja autobusu trafiła z powrotem do fabryki Autosana. Od stycznia 2009 roku pojazd oferowany był jako Autosan A0808MN Sancity, obecnie jako Autosan M09LE Sancity. W związku z ogłoszeniem przetargu na dostarczenie 7 sztuk autobusów, na przełomie marca i kwietnia 2009 roku, można było zobaczyć na ulicach Krakowa, testowy wóz A0808MN Sancity. Ogłoszony na początku roku przetarg, wygrała firma Polskie Autobusy oferując model M09LE Sancity. Wozy są niemal identyczne, jak zakupione wcześniej M083 Libero (ich opis można zobaczyć -> tutaj <- ). Autosany wyposażone zostały w inny silnik (Cummnis ISB4.5e5 185, spełniający wymogi EURO 5) oraz inną skrzynię biegów (ZF 6S-1010BO). Pojazdy przydzielone zostały do zajezdni Bieńczyce. Otrzymały oznaczenia od BA106 do BA112. W marcu 2011 roku, przysłano z fabryki z Sanoka model M09LE po face liftingu, tj. ze zmienionymi ścianami - czołową i tylną. Mimo tego iż pojazd był testowy, pomalowany został w barwy MPK. Otrzymał również numery taborowe - #BA997. Po paru miesiącach, na początku lipca 2011 roku autobus wyjechał jako w pełni wyposażony, krakowski pojazd i otrzymał oznaczenie #BA113. Pozostałe Autosany M09LE oraz Jelcze M083 będą wysyłane do Sanoka w celu wymiany skrzyni biegów na automatyczne. W marcu 2012 roku wszystkie bieńczyckie M09LE przekazano do zajezdni Wola Duchacka. W listopadzie 2015r. krakowskie MPK ogłosiło przetarg na zakup 15 autobusów klasy midi. Niestety pierwsza oferta złożona przez konsorcjum firm Ursusa, AMZ i Ursus-Bus (występujące jak dealer firmy Autosan) oferująca model Autosan M9LE SanCity została odrzucona zaś oraz druga złożona przez Solaris Bus & Coach (oferująca model Urbino 8,9LE) przewyższała kwotę możliwą do zaoferowania przez zamawiającego. Ostatecznie przetarg unieważniono. Kolejny ogłoszony został w kwietniu 2016 roku a przystąpiła do niego Polska Grupa Zbrojeniowa oraz ponownie Solaris Bus & Coach. Korzystniejsza okazała się propozycja PGZ, która zaoferowała model M09LE Sancity. Nowe 15 sztuk 8,5 metrowych autobusów dostarczono do Krakowa do końca 2016 roku. Pojazdy pomalowano w barwy i opatrzono piktogramami zgodnie z Księgą Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej. Wyposażone zostały w nowoczesne silniki spełniające normę emisji spalin Euro 6, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, automat biletowy oraz system informacji pasażerskiej. Nowe pojazdy przydzielono do zajezdni Wola Duchacka gdzie otrzymały numerację #DA114-#DA128.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentSanocka Fabryka Autobusów "Autosan"
Długość8550 mm
Szerokość2420 mm
Wysokość2630 mm
Roztaw osi4000 mm
Masa własna6900 kg
Ilość miejsc52
Ilość miejsc siedzących16
Wysokość podłogi I/II drzwi320/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi60 %
SilnikCummins ISB4.5E5 185 EURO 5
Cummins ISB4.5E6 210 EURO 6
Skrzynia biegówZF 6S-1010BO
(#DA106-DA112)1),
Allison T280R (#DA113-DA128)
Prędkość max.90 km/h

1) - Wymiana skrzyni na automatyczną Allison T280R

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
20097BA106-BA112--7
2010----7
20111BA1131)--8
2012----8
2013----8
2014----8
2015----8
2016----8
201715DA114-DA128--23
201810BA133-BA138, DA129-DA132--33
2019----33
20203BA139, BA140, BA141--36

1) - Dawny pojazd testowy #BA997.

Przenumerowania
2012: BA106-BA113->DA106-DA113;
2017: DA113-DA115->BA113-BA115
2018: DA116-DA118->BA116-BA118

zdjęcia


Stanowisko kierowcy (#BA106-BA112)

Wnętrze pojazdu (#BA106-BA112)


Stanowisko kierowcy (#BA113)

Wnętrze pojazdu (#BA113)


Stanowisko kierowcy (#DA114-DA128)

Wnętrze pojazdu (#DA114-DA128)


BA 106


BA 107


BA 108


BA 111


BA 112


BA997


DA 106


DA 108


DA 109


DA 110


DA 111


DA 112


DA 113


DA 115


DA 117


DA 118


DA 120


DA 121


DA 122


DA 125


DA 126


RSA 37UY

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne