Jelcz M083C Libero

Jelcz M083C Libero
W połowie 2008 roku ogłoszono przetarg na dostarczenie 5 sztuk autobusów. Ogłoszenie zostało unieważnione i we wrześniu 2008 roku ogłoszono nowy przetarg. Ostatecznie wygrała firma Polskie Autobusy oferując model M083C Libero. Konstrukcja pojazdu oparta została na prototypie Autosana A613MN Mini, który w roku 2000 został zbudowany w oparciu o podwozie Csepel 613. Jednak po wyprodukowaniu zaledwie 4 szt. i problemach węgierskiej firmy Csepel zaprzestano produkcji. W roku 2002 zakłady z Sanoka powróciły do pomysłu budowy autobusu typu mini. Podczas Wystawy Komunikacji Miejskiej w Łodzi w 2002 roku zaprezentowano model A0808MN Koliber. Nastąpił jednak kolejne komplikacje w tym problemy finansowe producenta, co spowodowało zaprzestanie realizacji tego projektu. Po 3 latach projekt nowego mini busa trafił do Jelcza. Po małych zmianach konstrukcyjnych oraz wizualnych, podczas wystawy Transexpo 2006 w Kielcach zaprezentowano nowe dziecko Jelcza oznaczone symbolem M083C Libero. Po licznych problemach finansowych firmy Jelcz, fabrykę ostatecznie zamknięto z końcem 2008 roku. Ostatnimi pojazdami, jakie opuściły fabrykę w Jelczu-Laskowicach, były właśnie zamówione przez Kraków Jelcze M083C. Cała dokumentacja autobusu trafiła z powrotem do fabryki Autosana. Od stycznia 2009 roku pojazd oferowany był jako Autosan A0808MN Sancity, obecnie jako Autosan M09LE Sancity. Ostatnie sztuki Jelczy M083C Libero zostały skierowane do zajezdni Wola Duchacka, gdzie otrzymały oznaczenia począwszy od DA101. Ogłoszony w 2009 roku przetarg na dostawę wygrała firma Polskie Autobusy z autobusem Autosan M09LE Sancity. Pojazdy przydzielone zostały do zajezdni Bieńczyce. Opis wozów można zobaczyć -> tutaj <- .

zobacz także:

dane techniczne

ProducentZakłady Samochodowe "Jelcz"
Długość8550 mm
Szerokość2420 mm
Wysokość2630 mm
Roztaw osi4000 mm
Masa własna8200 kg
Ilość miejsc60
Ilość miejsc siedzących16
Wysokość podłogi I/II drzwi320/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi60 %
SilnikCummins ISBe4 160B
Skrzynia biegówZF 6S-700BO
Prędkość max.85 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
20085DA101-DA105--5
2009----5
2010----5
2011----5

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


DA 101


DA 102


DA 103


DA 104


DA 105


DOA 00146

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne