pętle tramwajowe R

RAKOWICE
patrz: CMENTARZ RAKOWICKI


RAKOWICE CMENTARZ
patrz: CMENTARZ RAKOWICKI


ROGATKA NOWOWIEJSKA
patrz: PARK KRAKOWSKI


ROGATKA WROCŁAWSKA
patrz: DŁUGA


RONDO
patrz: RONDO MOGILSKIE


RONDO MOGILSKIE

Wcześniejsza nazwa: RONDO

Pierwsza końcówka w rejonie dzisiejszego Ronda Mogilskiego powstała w roku 1934 pod nazwą Mogilska (spotykana również pod nazwą Lubicz). Pętla wokół nowego Ronda powstała w roku 1952. Zlikwidowane zostało torowisko na ulicy Mogilskiej (przy skrzyżowaniu z ulicą Beliny-Prażmowskiego), wydłużono torowisko w kierunku Nowej Huty, jednocześnie likwidując końcówkę Dąbie (na ulicy Mogilskiej przed mostem na rzece Białucha).
Do roku 1964 kończyły tu trasę tramwaje liniowe zwykłe oraz wspomagające (bis). Do roku 1971 końcówka funkcjonowała pod nazwą Rondo. W latach 1971-2006 pętla używana była tylko jako końcówka rezerwowa, już pod nazwą Rondo Mogilskie (zdjęcia 1 i 2). Z początkiem 2006 roku przystąpiono do kapitalnej przebudowy Ronda Mogilskiego. Nowe rondo znacznie różni się dotychczasowego i nie pełni roli pętli tramwajowej a jedynie węzła przesiadkowego.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
0 (1953-1956),
1 (1956-1964),
2 (1952-1959),
2 /nocna/ (1957-1959),
3 (1956-1957; 1958-1958; 1958-1964; 1964-1965),
4 (1952-1964),
4 /nocna/ (1957-1964),
5 (1952-1964),
5bis (1957-1958),
5 /nocna/ (1957-1964),
7 (1966-1966),
7 /nocna/ (1966-1966),
9 (1952-1965),
10 (1953-1964),
10 /nocna/ (1957-1964),
10bis (1956-1958; 1958-1960),
15 (1954-1964),
15 /nocna/ (1957-1964),
17 (1959-1964),
17 /nocna/ (1959-1964),
A /nocna/ (xxxx-1957);

Zdjęcia:

RUCZAJ

Pod koniec 2010 roku rozpoczęto przebudowę ulic Grota-Roweckiego i Bobrzyńskiego od ul. Brożka po ul. Czerwone Maki wraz z budową linii tramwajowej zakończonej pętlą tramwajowo-autobusową Kampus UJ (na przeciw os. Europejskiego, po drugiej stronie ul. Bobrzyńskiego) (na pierwszym zdjęciu teren przez rozpoczeciem prac). Inwestycję podzielono na etapy. Przez cały 2011 rok trwała budowa odcinka do ul. Gronostajowej (zdjęcia 2 i 3). Po niespełna roku udało się zakończyć pierwszy z etapów. Wybudowano torowisko do ul. Gronostajowej, na wysokości pętli autobusowej Ruczaj (zdjęcia 4 i 5). Zakończono je tzw. mijanką, na którą mogą skierowane zostać jedynie pojazdy dwukierunkowe (zdjęcia 6 i 7). W dniu 29.12.2011r. uroczyście otworzono pierwszy odcinek budowanej trasy a w dniu następnym skierowano tu linie 12 (nowa linia kursująca z Wieczystej) i 18 (dotychczas kursującą do Łagiewnik). We wrześniu 2012 roku linie zawieszono w celu połączenia użytkowanego torowiska wzdłuż ul. Grota Roweckiego do nowej pętli autobusowo-tramwajowej pod nazwą Czerwone Maki (w tym rejonie przed przebudową stara pętla autobusowa nosiła nazwę Kampus UJ). Całą trasę uroczyście otwarto 16.11.2012 roku.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
12 (2011-2012),
18 (2011-2012);

Zdjęcia:

RYNEK GŁÓWNY

W roku 1882 powstała pierwsza linia tramwaju konnego. Przebiegała ona przez Rynek Główny gdzie w roku 1896 kończyła linia numer 2 (tramwaju konnego). W 1901 roku linia przez Rynek została zelektryfikowana. Torowisko na samym Rynku oraz na ulicach Szewskiej, Floriańskiej i Grodzkiej zostało zlikwidowane w roku 1954.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
1 (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1953-1953),
2 (linia wąskotorowa tramwaju konnego) (1896-1901),
2 (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1901-1936),
3 (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1902-1912),
4 (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1902-1936; 1937-1944; 1945-1952),
5 (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1913-1915),
D (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1953-1953),
6 (1936-1938);

Zdjęcia:

RYNEK PODGÓRSKI

W rejonie Rynku Podgórskiego w 1917 roku wybudowano mijankę uliczną. Wydłużono wtedy torowisko z końcówki III Most przez ulicę Lwowską i Limanowskiego. Pierwsze tramwaje linii 3 pojawiły się w Podgórzu 20 lutego 1917 roku. W tym samym roku rozpoczęto prace na budową nowej końcówki. Ze względu na brak miejsca w pobliżu istniejącej końcówki, tory wybudowano wokół istniejącego Rynku Podgórskiego. Pętlę otwarto 13 grudnia 1917 roku. W roku 1925 przedłużono linię do końcówki Mateczny wzdłuż ulicy Kalwaryjskiej. Tory tramwajowe na Rynku Podgórskim zdemontowano pod koniec lat `40.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
3 (1917-1935),
6 (1921-1925; 1935-1936);

Zdjęcia: