» powrót
pętle tramwajowe D
DĄBIE /Mogilska/ W roku 1949 zaczęto budować torowisko tramwajowe w ciągu ulicy Mogislkiej w kierunku wschodnim. Po likwidacji końcówki Osiedle Oficerskie (na zakończeniu ówczesnej ul. Mogilskiej, obecnie przy skrzyżowaniu z ul. Beliny-Prażmowskiego) przedłużono trasę do końcówki pod nazwą Dąbie, która powstała na ulicy Mogilskiej przed mostem na rzece Białucha. Końcówka uległa likwidacji w roku 1952, kiedy uruchomiono linię tramwajową w kierunku Nowej Huty. Obecnie końcówka nie istnieje. Linie kursujące na pętlę: 5 (1949-1952), A /nocna/ (1950-1957); Zdjęcia: - |
DĘBNIKI Końcówka Dębniki przy ulicach Dębowej i Konfederackiej powstała w roku 1975, kiedy przedłużono tu linię tramwajową z Mostu Grunwaldzkiego. Kursowała tu linia 22. W roku 1978 końcówkę zlikwidowano, gdyż otwarto połączenie Dębiki-Łagiewniki przez ul. Kapelanka. Obecnie końcówka nie istnieje. Linie kursujące na pętlę: 22 (1975-1978), 22 /nocna/ (1975-1978); Zdjęcia: - |
DIETLOWSKA Końcówka tramwaju wąskotorowego funkcjonowała w latach 1902-1912. Tuż po wojnie już jako końcówka normalnotorowa istniała w okresie 1947-1948r. Zlokalizowana była prawdopodobnie w okolicy dzisiejszego skrzyżowania ulic Starowiślnej i Dietla. Obecnie końcówka nie istnieje. Linie kursujące na pętlę: 3 (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1902-1912), 7 (1947-1948); Zdjęcia: - |
DŁUGA Wcześniejsza nazwa: ROGATKA WROCŁAWSKA Końcówka na ulicy Długiej (przy skrzyżowaniu z ulicą Szlak) powstała w roku 1902 dla linii tramwaju wąskotorowego. Kursowała tu linia wąskotorowa nr 5. Końcówkę zlikwidowano w roku 1913, kiedy rozpoczęto budowę linii tramwaju normalnotorowego na ulicy Długiej. Obecnie końcówka nie istnieje. Linie kursujące na pętlę: 5 (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1902-1913); Zdjęcia: - |
DWORZEC OSOBOWY patrz: DWORZEC GŁÓWNY |
DWORZEC PŁASZÓW patrz: DWORCOWA |
DWORZEC WSCHODNI Na początku lat `60 przedstawiono plany budowy połączenia tramwajowego od Ronda (Mogilskiego) przez ulicę Modrzewskiego do Dworca Głównego. Prace budowlane rozpoczęto w 1964 roku. Pętla tramwajowa po wschodniej stronie Dworca Głównego PKP powstała przy ulicy Bosackiej. Trasę uruchomiono 11 września 1964 roku. Skierowano tam wówczas linie 5 i 15. W 1974 roku rozpoczęto prace na budową tunelu tramwajowego pod peronami dworca. Od lat `80 planowano zamknięcie pętli oraz budowę tunelu aż do Ronda Mogilskiego. Pętla jak i odcinek wzdłuż ulicy Modrzewskiego została zamknięta ostatecznie w roku 1986. Ostatnie tramwaje linii 5 przestały kursować na tą pętlę 7.11.1986r. Równolegle rozpoczęto przebudowę ulicy Modrzewskiego (obecnie Lubomirskiego) oraz budowę tunelu tramwajowego. Po wielu perypetiach ostatecznie tunel został oddany do użytku w 2008 roku. Obecnie końcówka nie istnieje. Linie kursujące na pętlę: 5 (1964-1986), 5 /nocna/ (1964-1984), 9 (1965-1976), 15 (1964-1984), 15 /nocna/ (1964-1984), 25 (1976-1980); Zdjęcia: - |
DWORZEC ZWIERZYNIECKI Końcówka zlokalizowana była na końcu ulicy Zwierzynieckiej przy stacji kolejowej Zwierzyniec (spotyka się również nazwę Dworzec Zwierzyniecki). Powstała w roku 1902 jako końcówka wąskotorowa. W roku 1913 zmieniono rozstaw szyn z 900mm na 1435mm i przedłużono torowisko w kierunku Salwatora. W tym samym czasie została zlikwidowana linia kolejowa przebiegająca w miejscu obecnych alei Trzech Wieszczów. Obecnie końcówka nie istnieje. Linie kursujące na pętlę: 5 (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1902-1913), 5 (1913-1913); Zdjęcia: - |