pętle tramwajowe D

DAJWÓR

Wcześniejsza nazwa: ŚWIĘTEGO WAWRZYŃCA

Końcówka na skrzyżowaniu ulic Dajwór i św. Wawrzyńca powstała w 1953 roku. Nazwa końcówki była wymiennie używana. Obecnie funkcjonuje pod nazwą Dajwór (foto 1 i 2). Na przełomie 2008 i 2009 roku pętla wraz z ulicą świętego Wawrzyńca została przebudowana. Wybodowano wówczas również tor łączący końcówkę z halą Muzeum Inzynierii Miejskiej (foto 3, 4 i 5).

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
3 (1954-1956; 1965-1967),
6 (1945-1947),
18 (1965-1972; 1972-1984),
22 (1969-1975),
22 /nocna/ (1969-1975);

Zdjęcia:

DĄBIE /Mogilska/

W roku 1949 zaczęto budować torowisko tramwajowe w ciągu ulicy Mogislkiej w kierunku wschodnim. Po likwidacji końcówki Osiedle Oficerskie (na zakończeniu ówczesnej ul. Mogilskiej, obecnie przy skrzyżowaniu z ul. Beliny-Prażmowskiego) przedłużono trasę do końcówki pod nazwą Dąbie, która powstała na ulicy Mogilskiej przed mostem na rzece Białucha. Końcówka uległa likwidacji w roku 1952, kiedy uruchomiono linię tramwajową w kierunku Nowej Huty.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
5 (1949-1952),
A /nocna/ (1950-1957);

Zdjęcia:
-

DĄBIE

Budowa linii tramwajowej przez os. Dąbie prowadzona była przez parę lat w kilku etapach. Prace rozpoczęto już w 1965 roku. W 1966 oddano do użytku odcinek od skrzyżowania ul. Grzegórzeckiej z al. Powstańców Warszawy do końcówki pomiędzy ulicami Fransco Nullo a Fabryczną. Po oddaniu do użytku wiaduktu kolejowej linii obwodowej połączono torowisko od ul. Fabrycznej do nowej pętli Dąbie, którą zlokalizowano przy al. Pokoju i ulicy Świtezianki. Pod koniec 1969 roku przedłużono linię tramwajową z Dąbia w kierunku Nowej Huty.

Obecnie kursujące linie:
7

Linie kursujące na pętlę:
3 (1968-1969),
3 /nocna/ (1968-1969),
7 (1968-2007; od 2015),
7 /nocna/ (1968-1986),
11 (2007-2008),
12 (2015-2015),
17 (1969-1986),
17 /nocna/ (1969-1986),
22bis (1971-1975),
41 (2010-2010),
42 (1991-1995);

Zdjęcia:

DĘBNIKI

Końcówka Dębniki przy ulicach Dębowej i Konfederackiej powstała w roku 1975, kiedy przedłużono tu linię tramwajową z Mostu Grunwaldzkiego. Kursowała tu linia 22. W roku 1978 końcówkę zlikwidowano, gdyż otwarto połączenie Dębiki-Łagiewniki przez ul. Kapelanka.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
22 (1975-1978),
22 /nocna/ (1975-1978);

Zdjęcia:
-

DIETLOWSKA

Końcówka tramwaju wąskotorowego funkcjonowała w latach 1902-1912. Tuż po wojnie już jako końcówka normalnotorowa istniała w okresie 1947-1948r. Zlokalizowana była prawdopodobnie w okolicy dzisiejszego skrzyżowania ulic Starowiślnej i Dietla.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
3 (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1902-1912),
7 (1947-1948);

Zdjęcia:
-

DŁUGA

Wcześniejsza nazwa: ROGATKA WROCŁAWSKA

Końcówka na ulicy Długiej (przy skrzyżowaniu z ulicą Szlak) powstała w roku 1902 dla linii tramwaju wąskotorowego. Kursowała tu linia wąskotorowa nr 5. Końcówkę zlikwidowano w roku 1913, kiedy rozpoczęto budowę linii tramwaju normalnotorowego na ulicy Długiej.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
5 (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1902-1913);

Zdjęcia:
-

DWORCOWA

Wcześniejsza nazwa: DWORZEC PŁASZÓW

W roku 1960, po przedłużeniu linii tramwajowej z końcówki Płaszów znajdującej się przy ulicy Wielickiej (na wysokości Cmentarza Podgórskiego), powstała końcówka pod nazwą Dworzec Płaszów, na ulicy Dworcowej. Tramwaje dojeżdżały w okolice Dworca PKP Płaszów (foto 1). W późniejszych latach końcówkę nazwano od nazwy ulicy - Dworcowa. Obecnie końcówka służy jako tzw. trójkąt, do nawracania w razie awarii lub remontów (foto 2, 3, 4 i 5).

Obecnie końcówka nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
9 (1965-1965),
13 (1960-1971),
13 /nocna/ (1960-1971),
18 (1972-1972),
18 /nocna/ (1973-1973);

Zdjęcia:

DWORZEC GŁÓWNY

Wcześniejsza nazwa: DWORZEC OSOBOWY

Pierwsza końcówka jaka powstała w krakowskiej sieci tramwajowej w roku 1882. Była to linia tramwaju konnego o rozstawie szyn 900mm. W roku 1901 linię zelektryfikowano. Eksploatację torowiska i końcówki Dworzec Główny zakończono w marcu 1952 roku.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
1 (linia wąskotorowa tramwaju konnego) (1882-1901),
1 (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1901-1944; 1945-1952),
D (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1950-1952);

Zdjęcia:

DWORZEC GŁÓWNY ZACHÓD (GALERIA)

Końcówka powstała w 2006 roku. Podczas budowy linii Szybkiego Tramwaju oraz przebudowy ulicy Pawiej w rejonie Dworca Głownego PKP oraz powstającego Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego, zdecydowano się na stworzenie tymczasowej końcówki przy Galerii Krakowskiej. Na ten cel zakupiono specjalne dwukierunkowe tramwaje. Końcówka o tej nazwie zlikwidowana została z dniem 21.01.2007 r. Tramwaje przedłużono do przystanku Politechnika, wykorzystując jednak przełączkę (zwrotnicę) dotychczas wykorzystywaną przy nawrocie tramwajów na końcówce Dworzec Główny Zachód (Galeria).

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
30 (2006-2007);

Zdjęcia:

DWORZEC OSOBOWY
patrz: DWORZEC GŁÓWNY


DWORZEC PŁASZÓW
patrz: DWORCOWA


DWORZEC TOWAROWY

Wcześniejsza nazwa: KAMIENNA

W roku 1907 wybudowana została linia tramwajowa wzdłuż ulicy Długiej. Początkowo tramwaje linii 3 kończyły trasę przy placu Nowy Kleparz na wysokości ulicy Helclów. Następnie przedłużono torowisko na ulicę Kamienną. Wówczas była to zwykła mijanka początkowo pod nazwą Kamienna, następnie jako Dworzec Towarowy. Pętlę w rejonie Fortu Kleparz wybudowano w latach `60 (zdjęcia 1, 2 i 3). W latach `80 rozpoczeto budowę nowej linii tramwajowej z Dworca Towarowego w kierunku os. Azory i Bronowic. Całość została podzielona na trzy etapy. Pierwszy z nich zakładał budowę odcinka od ul. Kamiennej do os. XXX-lecia PRL (obecnie Krowodrza Górka), drugi od XXX-lecia do os. Azory i ostatni z Azorów na Bronowice. Planowano również budowę nowej zajezdni autobusowo-tramwajowej w rejonie ul. Łokietka. Z planów wykonano jedynie etap pierwszy. Ttrasę wiodącą na osiedle XXX-lecia PRL otwarto w 1984 roku. W okresie od 17 marca do 31 sieprnia 2007 roku prowadzony był remont pętli wraz z trasą w kierunku osiedla Krowodrza Górka (zdjęcia 4, 5, 6, 7 i 8). Podłączono pętlę z linią KST oraz z ulicą Pawią. Zmieniono również cały układ torowy pętli. Przy ul. Kamiennej do połowy 2007 roku istniało jedyne miejsce w Krakowie gdzie łącza się tory tramwajowe z torami kolejowymi.

Obecnie kursujące linie:
7, 19

Linie kursujące na pętlę:
3 (1913-1944; 1945-1984),
3 /nocna/ (1968-1984),
3A (1945-1945),
5 (2007-2008),
6 (1916-1917),
7 (1947-1984; 2009-2011; od 2014),
7 /nocna/ (1957-1984),
12 (2008-2010),
13 (1954-1961),
13bis (1958-1959),
13 /nocna/ (1960-1961),
19 (1959-1999, od 2012),
19 /nocna/ (1961-1986),
21 (1961-1984),
25 (1980-1986),
27 (1978-1980),
43 (1990-1997),
51 (2009-2012),
B /nocna/ (1948-1957);

Zdjęcia:

DWORZEC WSCHODNI

Na początku lat `60 przedstawiono plany budowy połączenia tramwajowego od Ronda (Mogilskiego) przez ulicę Modrzewskiego do Dworca Głównego. Prace budowlane rozpoczęto w 1964 roku. Pętla tramwajowa po wschodniej stronie Dworca Głównego PKP powstała przy ulicy Bosackiej. Trasę uruchomiono 11 września 1964 roku. Skierowano tam wówczas linie 5 i 15. W 1974 roku rozpoczęto prace na budową tunelu tramwajowego pod peronami dworca. Od lat `80 planowano zamknięcie pętli oraz budowę tunelu aż do Ronda Mogilskiego. Pętla jak i odcinek wzdłuż ulicy Modrzewskiego została zamknięta ostatecznie w roku 1986. Ostatnie tramwaje linii 5 przestały kursować na tą pętlę 7.11.1986r. Równolegle rozpoczęto przebudowę ulicy Modrzewskiego (obecnie Lubomirskiego) oraz budowę tunelu tramwajowego. Po wielu perypetiach ostatecznie tunel został oddany do użytku w 2008 roku.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
5 (1964-1986),
5 /nocna/ (1964-1984),
9 (1965-1976),
15 (1964-1984),
15 /nocna/ (1964-1984),
25 (1976-1980);

Zdjęcia:
-

DWORZEC ZWIERZYNIECKI

Końcówka zlokalizowana była na końcu ulicy Zwierzynieckiej przy stacji kolejowej Zwierzyniec (spotyka się również nazwę Dworzec Zwierzyniecki). Powstała w roku 1902 jako końcówka wąskotorowa. W roku 1913 zmieniono rozstaw szyn z 900mm na 1435mm i przedłużono torowisko w kierunku Salwatora. W tym samym czasie została zlikwidowana linia kolejowa przebiegająca w miejscu obecnych alei Trzech Wieszczów.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
5 (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1902-1913),
5 (1913-1913);

Zdjęcia:
-