Gottfried Linder Tw (SN4)
Wagony oznaczone w Krakowie, jako SN4, wyprodukowane zostały w fabryce Gottfried Linder Waggonbau AG w mieście Ammendorf.
Trafiły wówczas do niemieckiego miasta Eberswalde. Ze względu na likwidację komunikacji tramwajowym w tym mieście w roku 1941 przekazano
do Krakowa 4 sztuki tego typu wozów. Trzy spośród nich wyprodukowane zostały w 1910 roku jako silnikowe i prawdopodobnie ostatni czwarty wóz w oryginale jako doczepa przebudowany został na silnikowy w 1916r.
Ze względu na zły stan techniczny tramwajów, wprowadzono je pierwotnie jako wagony doczepne, przydzielając im numery z przedziału #547-550.
Po pewnym czasie wagony uruchomiono jako silnikowe ale jedynie w celach ruchu technicznego. Dopiero po remoncie w 1942 roku wagonu skierowano do obsługi liniowej, nadając
im numerację począwszy od #150 do #153.
Razem z tymi wagonami przysłano również jeden wagon doczepny (oznaczony w Krakowie, jako PN4 o numerze #546).
Wagony motorowe SN4 kursowały liniowo dość krótko ze względu na bardzo małą ilość miejsca wewnątrz pojazdu (prawdopodobnie do 1948 roku). Część wagonów już w roku 1945
przebudowywano na wagony technicznie. Dwa pojazdy ok. 1959 roku zostały przekazane do ośrodka wczasowego MPK w Osieczanach jako altany zaś ostatni czynny SN4 zniknął z ulic Krakowa w 1972 roku.
Jeden wrak został odnaleziony w połowie lat `80 i przekazany do składnicy wagonów historycznych przy MPK i zabezpieczony w hali, w której obecnie znajduje się Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Po paru latach odbudowy we wrześniu 2015r. zaprezentowano odrestaurowany wagon o numerze #151. Prezentacja odbyła się przy okazji parady pojazdów MPK z okazji 140-lecia Komunikacji Miejskiej w Krakowie.
Więcej o tym wydarzeniu można przeczytać
-> tutaj <-.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Gottfried Linder Waggonbau AG, Ammendorf |
Długość | 8000 mm |
Szerokość | 2100 mm |
Wysokość | 3358 mm |
Masa własna | 5000 kg |
Ilość miejsc | 47 |
Ilość miejsc siedzących | 4 |
Silniki | Da-Dy S.S.W. (wozy nr 150 i 151) S.S.W. (wozy nr 152 i 153) |
Nastawniki | typ S.S.W. |
Napięcie zasilania | 600 V |
Prędkość max. | b.d. |
rysunki
Gottfried Linder Tw (SN4) (150-153)
zdjęcia
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Krakowskie Tramwaje, Jacek Kołodziej, Rybnik 2010