Gottfried Linder Tw (SN4)

Gottfried Linder Tw (SN4)
Wagony oznaczone w Krakowie, jako SN4, wyprodukowane zostały w fabryce Gottfried Linder Waggonbau AG w mieście Ammendorf. Trafiły wówczas do niemieckiego miasta Eberswalde. Ze względu na likwidację komunikacji tramwajowym w tym mieście w roku 1941 przekazano do Krakowa 4 sztuki tego typu wozów. Trzy spośród nich wyprodukowane zostały w 1910 roku jako silnikowe i prawdopodobnie ostatni czwarty wóz w oryginale jako doczepa przebudowany został na silnikowy w 1916r. Ze względu na zły stan techniczny tramwajów, wprowadzono je pierwotnie jako wagony doczepne, przydzielając im numery z przedziału #547-550. Po pewnym czasie wagony uruchomiono jako silnikowe ale jedynie w celach ruchu technicznego. Dopiero po remoncie w 1942 roku wagonu skierowano do obsługi liniowej, nadając im numerację począwszy od #150 do #153. Razem z tymi wagonami przysłano również jeden wagon doczepny (oznaczony w Krakowie, jako PN4 o numerze #546). Wagony motorowe SN4 kursowały liniowo dość krótko ze względu na bardzo małą ilość miejsca wewnątrz pojazdu (prawdopodobnie do 1948 roku). Część wagonów już w roku 1945 przebudowywano na wagony technicznie. Dwa pojazdy ok. 1959 roku zostały przekazane do ośrodka wczasowego MPK w Osieczanach jako altany zaś ostatni czynny SN4 zniknął z ulic Krakowa w 1972 roku. Jeden wrak został odnaleziony w połowie lat `80 i przekazany do składnicy wagonów historycznych przy MPK i zabezpieczony w hali, w której obecnie znajduje się Muzeum Inżynierii Miejskiej. Po paru latach odbudowy we wrześniu 2015r. zaprezentowano odrestaurowany wagon o numerze #151. Prezentacja odbyła się przy okazji parady pojazdów MPK z okazji 140-lecia Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Więcej o tym wydarzeniu można przeczytać -> tutaj <-.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentGottfried Linder Waggonbau AG, Ammendorf
Długość8000 mm
Szerokość2100 mm
Wysokość3358 mm
Masa własna5000 kg
Ilość miejsc47
Ilość miejsc siedzących4
SilnikiDa-Dy S.S.W. (wozy nr 150 i 151)
S.S.W. (wozy nr 152 i 153)
Nastawnikityp S.S.W.
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.b.d.

rysunki


Gottfried Linder Tw (SN4) (150-153)

zdjęcia


151


151+555

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Krakowskie Tramwaje, Jacek Kołodziej, Rybnik 2010