Gottfried Linder Tw (SN4) #151
Tramwaje Gottfried Linder Tw pojawiły się w Krakowie w ilości 4 egzemplarzy w 1941 roku. Przekazano je z miasta Eberswalde, w którym likwidowano wówczas sieć tramwajową.
Trzy spośród nich wyprodukowane zostały w 1910 roku jako silnikowe i prawdopodobnie ostatni czwarty wóz w oryginale jako doczepa przebudowany został na silnikowy w 1916r.
Tramwaje wytworzone zostały w fabryce Gottfried Linder Waggonbau AG w mieście Ammendorf.
Pudło o konstrukcji drewnianej połączono na dwuosiowym wózku za pomocą sprężyn spiralnych. Wagon nie posiadał drzwi a tylko otwarte pomosty. Wewnątrz pojazdu znajdowały się ławki mieszczące 18 pasażerów. Łącznie na pokład mogło zmieścić się ok. 40 osób.
Po przekazaniu 4 egzemplarzy do Krakowa wagony ze względu na małą pojemność początkowo służyły jako wagony doczepne. Po pewnym czasie przechodziły gruntowną przebudowę polegającą m.in. na zabudowie pomostów czy też likwidacji ławek, z których pozostawiono miejsca siedzące jedynie dla 4 osób. Malowane były na kolor kremowy i otrzymały numerację w przedziale #150-153. Służyły głównie jako wozy techniczne jednak w wyjątkowych sytuacjach wprowadzano je do ruchu pasażerskiego ale prawdopodobnie tylko do 1948 roku.
Część wagonów już w roku 1945 przebudowywano na wagony technicznie. W 1959 roku dwa pojazdy przekazano do ośrodka wczasowego MPK w Osieczanach jako altany. Ostatni czynny techniczny SN4 zniknął z ulic Krakowa w 1972 roku.
Wrak jednego z nich został odnaleziony w połowie lat `80 i przekazany do składnicy wagonów historycznych przy MPK i zabezpieczony w hali, w której obecnie znajduje się Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Po paru latach odbudowy we wrześniu 2015r. światło dzienne ujrzał odrestaurowany wagon SN4, któremu nadano numer #151 (prawdopodobnie oryginalny jaki posiadało odnalezione pudło).
Jego debiut na ulicach miasta miał miejsce podczas parady pojazdów MPK z okazji 140-lecia Komunikacji Miejskiej w Krakowie w dniu 27.09.2015r.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Gottfried Linder Waggonbau AG, Ammendorf |
Długość | 8000 mm |
Szerokość | 2100 mm |
Wysokość | 3358 mm |
Masa własna | 5000 kg |
Ilość miejsc | 47 |
Ilość miejsc siedzących | 4 |
Silniki | Da-Dy S.S.W. (wozy nr 150 i 151) S.S.W. (wozy nr 152 i 153) |
Nastawniki | typ S.S.W. |
Napięcie zasilania | 600 V |
Prędkość max. | b.d. |
rysunki
Gottfried Linder Tw (SN4) (150-153)
zdjęcia
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Krakowskie Tramwaje, Jacek Kołodziej, Rybnik 2010