Gottfried Linder Tw (SN4) #151

Gottfried Linder Tw (SN4) #151
Tramwaje Gottfried Linder Tw pojawiły się w Krakowie w ilości 4 egzemplarzy w 1941 roku. Przekazano je z miasta Eberswalde, w którym likwidowano wówczas sieć tramwajową. Trzy spośród nich wyprodukowane zostały w 1910 roku jako silnikowe i prawdopodobnie ostatni czwarty wóz w oryginale jako doczepa przebudowany został na silnikowy w 1916r. Tramwaje wytworzone zostały w fabryce Gottfried Linder Waggonbau AG w mieście Ammendorf. Pudło o konstrukcji drewnianej połączono na dwuosiowym wózku za pomocą sprężyn spiralnych. Wagon nie posiadał drzwi a tylko otwarte pomosty. Wewnątrz pojazdu znajdowały się ławki mieszczące 18 pasażerów. Łącznie na pokład mogło zmieścić się ok. 40 osób. Po przekazaniu 4 egzemplarzy do Krakowa wagony ze względu na małą pojemność początkowo służyły jako wagony doczepne. Po pewnym czasie przechodziły gruntowną przebudowę polegającą m.in. na zabudowie pomostów czy też likwidacji ławek, z których pozostawiono miejsca siedzące jedynie dla 4 osób. Malowane były na kolor kremowy i otrzymały numerację w przedziale #150-153. Służyły głównie jako wozy techniczne jednak w wyjątkowych sytuacjach wprowadzano je do ruchu pasażerskiego ale prawdopodobnie tylko do 1948 roku. Część wagonów już w roku 1945 przebudowywano na wagony technicznie. W 1959 roku dwa pojazdy przekazano do ośrodka wczasowego MPK w Osieczanach jako altany. Ostatni czynny techniczny SN4 zniknął z ulic Krakowa w 1972 roku. Wrak jednego z nich został odnaleziony w połowie lat `80 i przekazany do składnicy wagonów historycznych przy MPK i zabezpieczony w hali, w której obecnie znajduje się Muzeum Inżynierii Miejskiej. Po paru latach odbudowy we wrześniu 2015r. światło dzienne ujrzał odrestaurowany wagon SN4, któremu nadano numer #151 (prawdopodobnie oryginalny jaki posiadało odnalezione pudło). Jego debiut na ulicach miasta miał miejsce podczas parady pojazdów MPK z okazji 140-lecia Komunikacji Miejskiej w Krakowie w dniu 27.09.2015r.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentGottfried Linder Waggonbau AG, Ammendorf
Długość8000 mm
Szerokość2100 mm
Wysokość3358 mm
Masa własna5000 kg
Ilość miejsc47
Ilość miejsc siedzących4
SilnikiDa-Dy S.S.W. (wozy nr 150 i 151)
S.S.W. (wozy nr 152 i 153)
Nastawnikityp S.S.W.
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.b.d.

rysunki


Gottfried Linder Tw (SN4) (150-153)

zdjęcia


151


151+555

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Krakowskie Tramwaje, Jacek Kołodziej, Rybnik 2010