» powrót
Solaris Urbino 18 III, Solaris Urbino 18 III MetroStyle
W ramach przetargu z 2011r., na początku kwietnia 2013r. pojawiła się dostawa nowych autobusów marki Solaris. Przyjechały wozy 12-metrowe do numeru #PU948, oraz cztery przegubowe wozy (o numerach taborowych #DR765-768) dla zajezdni Wola Duchacka. Z dniem 01.08.2014r. weszła w życie nowa umowa pomiędzy ZIKiT Kraków (operatorem) a Mobilis Mościska o. Kraków (przewoźnikiem) na świadczenie usług komunikacyjnych. Od tego dnia firma zaczęła obsługiwać linie 102, 109, 120, 138, 142, 152, 153, 159, 178, 193, 352 i 502 nowym taborem (AMZ CS10LF, AMZ CS12LF i Mercedes O345 Conecto). W związku z tym charakterystyczne żółte autobusy Citelis 12M, Maz 203.067 i Solaris Urbino 18 zostały wycofane z ruchu w Krakowie.
W dniu 11.09.2014r. na terenie zajezdni Bieńczyce zaprezentowanych zostało 8 sztuk autobusów Solaris Urbino 18 w wersji MetroStyle. Pojazdy zakupione zostały w ramach rozszerzenia przetargu ogłoszonego jeszcze w 2011r. Pojazdy oprócz zmienionej ściany czołowej wyróżniają się także pojedynczymi zamiast podwójnych przednich drzwi. Prototyp wersji Urbino 18 MetroStyle powstał w 2010 roku dla Paryża (do obsługi szybkiej i wydzielonej sieci autobusowej BHNS) a zaprezentowany został w lutym 2011 roku (warto dodać, że w 2011 roku był testowany w Grudziądzu). W tej samej odmianie powstały także trolejbusy dla Salzburga a pojazdy dla Krakowa są pierwszą serią MetroStyle w Polsce. Zakupione przez krakowskiego przewoźnika wozy wyposażono w silnik DAF spełniający wymogi Euro 6, automatyczną skrzynię biegów Voith Diwa 6 a także system monitoringu ciśnienia i temperatury w oponach (CPC). Autobusy otrzymały numerację #PR769-776 i stacjonują w zajezdni Płaszów.
W grudniu 2014r. flotę autobusów zasiliły dwa używane pojazdy testowe producenta. Krakowskie MPK zdecydowało się na zakup hybrydowego Solarisa Urbino 18 z 2010r. (o tym pojeździe w osobnym artykule, który można przeczytać -> tutaj <-) a także Solarisa Urbino 18 z 2012r. Ten drugi pojazd wyposażony został w silnik DAF-a spełniający wymogi Euro 6 oraz w automatyczną skrzynię biegów Voith. Otrzymał numer taborowy #DR777. Został (podobnie jak Solaris Urbino 18 Hybrid #BH611) oklejony folią na okoliczność 140-lecia Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Jako ciekawostkę należy podać, że autobus ten gościł już na ulicach Krakowa z okazji V Fotograficznej Majówki z Solarisem, która odbyła się w dniu 15 czerwca 2013r.
zobacz także:
» autobusy testowe: Solaris Urbino 18 III Hybrid
» baza taboru: Solaris Urbino 18 III, Solaris Urbino 18 III MetroStyle
» baza taboru: Solaris Urbino 18 III, Solaris Urbino 18 III MetroStyle
dane techniczne
Producent | Solaris Bus & Coach S.A. |
Długość | 18000 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 2850 mm |
Roztaw osi | 5130/6770 mm |
Masa własna | 17500 kg |
Ilość miejsc | 174 |
Ilość miejsc siedzących | 44 |
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi | 320/340/340/340 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Silnik | DAF PE228C, PR223S1, PR228S3; DAF MX11 E6 (#PR769-776, #DR777) |
Skrzynia biegów | Voith D 864.3 (#BR711-736), ZF Ecolife 6 AP 1400 B (#PR737-741); Voith D 864.6 (#PR769-776); Voith D854.6 (#DR777) |
Prędkość max. | 72 km/h |
stan inwentarzowy
Rok | Ilość sztuk wpisanych na stan | Pojazdy wpisane na stan | Ilość sztuk skreślonych ze stanu | Pojazdy skreślone ze stanu | Ilość sztuk na koniec roku |
2005 | 6 | BR711-BR716 | - | - | 6 |
2006 | - | - | - | - | 6 |
2007 | 20 | BR717-BR736 | - | - | 26 |
2008 | 12 | MR901-MR910, MR909'', MR910'' | 2 | MR909, MR910 | 36 |
2009 | 5 | PR737-PR741 | - | - | 41 |
2010 | - | - | - | - | 41 |
2011 | 13 | PR742-PR754 | - | - | 54 |
2012 | 10 | PR755-PR764 | - | - | 64 |
2013 | 5 | DR765-DR768, MR911'' | - | - | 69 |
2014 | 9 | PR769-776, DR777 | 11 | MR901-MR910, MR911'' | 67 |
2015 | - | - | - | - | 67 |
2016 | - | - | - | - | 67 |
2017 | - | - | 3 | BR711, BR712, BR716 | 64 |
2018 | - | - | 23 | BR713-BR715, BR717-BR736 | 41 |
2019 | - | - | - | - | 41 |
2020 | - | - | - | - | 41 |
2021 | - | - | 2 | BR739, BR740 | 39 |
2022 | - | - | - | - | 39 |
Przenumerowania
2012: | PR737-741->BR737-741; |
2014: | PR742-745->DR742-745; |
2021: | DR765-768->PR765-768; DR777->PR777; |
zdjęcia MPK Kraków
Stanowisko kierowcy (BR717-736)
Wnętrze pojazdu (BR717-736)
Stanowisko kierowcy (PR742-768)
Wnętrze pojazdu (PR742-768)
Stanowisko kierowcy (PR769-776)
Wnętrze pojazdu (PR769-776)
BR 711
BR 712
BR 713
BR 714
BR 715
BR 716
BR 717
BR 718
BR 719
BR 720
BR 721
BR 722
BR 723
BR 724
BR 725
BR 726
BR 727
BR 728
BR 729
BR 730
BR 731
BR 732
BR 733
BR 734
BR 735
BR 736
BR 737
BR 738
BR 739
BR 740
BR 741
DR 767
DR 768
PR 737
PR 738
PR 739
PR 740
PR 741
PR 742
PR 743
PR 744
PR 745
PR 746
PR 747
PR 748
PR 749
PR 750
PR 751
PR 752
PR 753
PR 754
PR 755
PR 756
PR 757
PR 758
PR 759
PR 760
PR 761
PR 762
PR 763
PR 764
PR 769
PR 770
PR 771
PR 772
PR 773
PR 774
PR 776
458 012-1
67
PZ 0961M
zdjęcia Mobilis o/Kraków
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne