» powrót
Solaris Urbino 18 III, Solaris Urbino 18 III MetroStyle
![Solaris Urbino 18 III Solaris Urbino 18 III](miniaturki/solaris_u18_III.jpg)
W ramach przetargu z 2011r., na początku kwietnia 2013r. pojawiła się dostawa nowych autobusów marki Solaris. Przyjechały wozy 12-metrowe do numeru #PU948, oraz cztery przegubowe wozy (o numerach taborowych #DR765-768) dla zajezdni Wola Duchacka. Z dniem 01.08.2014r. weszła w życie nowa umowa pomiędzy ZIKiT Kraków (operatorem) a Mobilis Mościska o. Kraków (przewoźnikiem) na świadczenie usług komunikacyjnych. Od tego dnia firma zaczęła obsługiwać linie 102, 109, 120, 138, 142, 152, 153, 159, 178, 193, 352 i 502 nowym taborem (AMZ CS10LF, AMZ CS12LF i Mercedes O345 Conecto). W związku z tym charakterystyczne żółte autobusy Citelis 12M, Maz 203.067 i Solaris Urbino 18 zostały wycofane z ruchu w Krakowie.
W dniu 11.09.2014r. na terenie zajezdni Bieńczyce zaprezentowanych zostało 8 sztuk autobusów Solaris Urbino 18 w wersji MetroStyle. Pojazdy zakupione zostały w ramach rozszerzenia przetargu ogłoszonego jeszcze w 2011r. Pojazdy oprócz zmienionej ściany czołowej wyróżniają się także pojedynczymi zamiast podwójnych przednich drzwi. Prototyp wersji Urbino 18 MetroStyle powstał w 2010 roku dla Paryża (do obsługi szybkiej i wydzielonej sieci autobusowej BHNS) a zaprezentowany został w lutym 2011 roku (warto dodać, że w 2011 roku był testowany w Grudziądzu). W tej samej odmianie powstały także trolejbusy dla Salzburga a pojazdy dla Krakowa są pierwszą serią MetroStyle w Polsce. Zakupione przez krakowskiego przewoźnika wozy wyposażono w silnik DAF spełniający wymogi Euro 6, automatyczną skrzynię biegów Voith Diwa 6 a także system monitoringu ciśnienia i temperatury w oponach (CPC). Autobusy otrzymały numerację #PR769-776 i stacjonują w zajezdni Płaszów.
W grudniu 2014r. flotę autobusów zasiliły dwa używane pojazdy testowe producenta. Krakowskie MPK zdecydowało się na zakup hybrydowego Solarisa Urbino 18 z 2010r. (o tym pojeździe w osobnym artykule, który można przeczytać -> tutaj <-) a także Solarisa Urbino 18 z 2012r. Ten drugi pojazd wyposażony został w silnik DAF-a spełniający wymogi Euro 6 oraz w automatyczną skrzynię biegów Voith. Otrzymał numer taborowy #DR777. Został (podobnie jak Solaris Urbino 18 Hybrid #BH611) oklejony folią na okoliczność 140-lecia Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Jako ciekawostkę należy podać, że autobus ten gościł już na ulicach Krakowa z okazji V Fotograficznej Majówki z Solarisem, która odbyła się w dniu 15 czerwca 2013r.
zobacz także:
» autobusy testowe: Solaris Urbino 18 III Hybrid
» baza taboru: Solaris Urbino 18 III, Solaris Urbino 18 III MetroStyle
» baza taboru: Solaris Urbino 18 III, Solaris Urbino 18 III MetroStyle
dane techniczne
Producent | Solaris Bus & Coach S.A. |
Długość | 18000 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 2850 mm |
Roztaw osi | 5130/6770 mm |
Masa własna | 17500 kg |
Ilość miejsc | 174 |
Ilość miejsc siedzących | 44 |
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi | 320/340/340/340 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Silnik | DAF PE228C, PR223S1, PR228S3; DAF MX11 E6 (#PR769-776, #DR777) |
Skrzynia biegów | Voith D 864.3 (#BR711-736), ZF Ecolife 6 AP 1400 B (#PR737-741); Voith D 864.6 (#PR769-776); Voith D854.6 (#DR777) |
Prędkość max. | 72 km/h |
stan inwentarzowy
Rok | Ilość sztuk wpisanych na stan | Pojazdy wpisane na stan | Ilość sztuk skreślonych ze stanu | Pojazdy skreślone ze stanu | Ilość sztuk na koniec roku |
2005 | 6 | BR711-BR716 | - | - | 6 |
2006 | - | - | - | - | 6 |
2007 | 20 | BR717-BR736 | - | - | 26 |
2008 | 12 | MR901-MR910, MR909'', MR910'' | 2 | MR909, MR910 | 36 |
2009 | 5 | PR737-PR741 | - | - | 41 |
2010 | - | - | - | - | 41 |
2011 | 13 | PR742-PR754 | - | - | 54 |
2012 | 10 | PR755-PR764 | - | - | 64 |
2013 | 5 | DR765-DR768, MR911'' | - | - | 69 |
2014 | 9 | PR769-776, DR777 | 11 | MR901-MR910, MR911'' | 67 |
2015 | - | - | - | - | 67 |
2016 | - | - | - | - | 67 |
2017 | - | - | 3 | BR711, BR712, BR716 | 64 |
2018 | - | - | 23 | BR713-BR715, BR717-BR736 | 41 |
2019 | - | - | - | - | 41 |
2020 | - | - | - | - | 41 |
2021 | - | - | 2 | BR739, BR740 | 39 |
2022 | - | - | - | - | 39 |
Przenumerowania
2012: | PR737-741->BR737-741; |
2014: | PR742-745->DR742-745; |
2021: | DR765-768->PR765-768; DR777->PR777; |
zdjęcia MPK Kraków
![](autobusy/solaris107 (Custom).jpg)
Stanowisko kierowcy (BR717-736)
![](autobusy/solaris106 (Custom).jpg)
Wnętrze pojazdu (BR717-736)
![](autobusy/solaris366 (Custom).jpg)
Stanowisko kierowcy (PR742-768)
![](autobusy/solaris367 (Custom).jpg)
Wnętrze pojazdu (PR742-768)
![](autobusy/solaris624 (Custom).jpg)
Stanowisko kierowcy (PR769-776)
![](autobusy/solaris625 (Custom).jpg)
Wnętrze pojazdu (PR769-776)
![](autobusy/solaris62 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris65 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris66 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris274 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris423 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris409 (Custom).jpg)
BR 711
![](autobusy/solaris27 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris104 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris111 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris123 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt328 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris267 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris297 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris387 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris705 (Custom).jpg)
BR 712
![](autobusy/solaris51 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris235 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris308 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris399 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris515 (Custom).jpg)
BR 713
![](autobusy/solaris21 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris30 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris45 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris79 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris517 (Custom).jpg)
BR 714
![](autobusy/solaris42 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris61 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris80 (Custom).jpg)
BR 715
![](autobusy/solaris23 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris306 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris545 (Custom).jpg)
BR 716
![](autobusy/solaris96 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris118 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris149 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris230 (Custom).jpg)
BR 717
![](autobusy/solaris425 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris452 (Custom).jpg)
BR 718
![](autobusy/solaris103 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris422 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris390 (Custom).jpg)
BR 719
![](autobusy/solaris132 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris439 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris582 (Custom).jpg)
BR 720
![](autobusy/solaris114 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris453 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk87_77 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk87_78 (Custom).jpg)
BR 721
![](autobusy/solaris233 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris296 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris429 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris396 (Custom).jpg)
BR 722
![](autobusy/solaris454 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris433 (Custom).jpg)
BR 723
![](autobusy/solaris428 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris455 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris519 (Custom).jpg)
BR 724
![](autobusy/solaris120 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris131 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris133 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris437 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris307 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris508 (Custom).jpg)
BR 725
![](autobusy/solaris97 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris298 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris426 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris432 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris435 (Custom).jpg)
BR 726
![](autobusy/solaris228 (Custom).jpg)
BR 727
![](autobusy/solaris456 (Custom).jpg)
BR 728
![](autobusy/solaris129 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris143 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris144 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris427 (Custom).jpg)
BR 729
![](autobusy/solaris99 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris105 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris109 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris115 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris138 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris438 (Custom).jpg)
BR 730
![](autobusy/solaris299 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris509 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris518 (Custom).jpg)
BR 731
![](autobusy/solaris229 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris700 (Custom).jpg)
BR 732
![](autobusy/solaris110 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris402 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris403 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris542 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris544 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris616 (Custom).jpg)
BR 733
![](autobusy/solaris98 (Custom).jpg)
BR 734
![](autobusy/solaris130 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris173 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris266 (Custom).jpg)
BR 735
![](autobusy/solaris108 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris302 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris449 (Custom).jpg)
BR 736
![](autobusy/solaris457 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris511 (Custom).jpg)
BR 737
![](autobusy/solaris458 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris516 (Custom).jpg)
BR 738
![](autobusy/solaris474 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris706 (Custom).jpg)
BR 739
![](autobusy/solaris459 (Custom).jpg)
BR 740
![](autobusy/solaris460 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris707 (Custom).jpg)
BR 741
![](autobusy/solaris701 (Custom).jpg)
DR 767
![](autobusy/solaris712 (Custom).jpg)
DR 768
![](autobusy/solaris442 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris251 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris253 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris401 (Custom).jpg)
PR 737
![](autobusy/solaris227 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris254 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris424 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris440 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris408 (Custom).jpg)
PR 738
![](autobusy/solaris226 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris265 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris231 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris252 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris420 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris443 (Custom).jpg)
PR 739
![](autobusy/solaris441 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris421 (Custom).jpg)
PR 740
![](autobusy/solaris232 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris392 (Custom).jpg)
PR 741
![](autobusy/solaris374 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris384 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris389 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris395 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris543 (Custom).jpg)
PR 742
![](autobusy/solaris361 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris368 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris369 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris370 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris371 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris386 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris510 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris514 (Custom).jpg)
PR 743
![](autobusy/solaris372 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris393 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris405 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris406 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris430 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris431 (Custom).jpg)
PR 744
![](autobusy/solaris394 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris398 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris400 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris407 (Custom).jpg)
![](tramwaje/ngt352 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris613 (Custom).jpg)
PR 745
![](autobusy/solaris363 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris364 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris365 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris491 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris702 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris715 (Custom).jpg)
PR 746
![](autobusy/solaris404 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris513 (Custom).jpg)
PR 747
![](autobusy/solaris373 (Custom).jpg)
PR 748
![](autobusy/solaris376 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk61_06 (Custom).jpg)
PR 749
![](autobusy/solaris375 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris412 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris450 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris704 (Custom).jpg)
PR 750
![](autobusy/solaris461 (Custom).jpg)
PR 751
![](autobusy/solaris388 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris397 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris462 (Custom).jpg)
PR 752
![](autobusy/solaris617 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris385 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris391 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris463 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris547 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris614 (Custom).jpg)
PR 753
![](autobusy/solaris362 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris464 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris615 (Custom).jpg)
PR 754
![](autobusy/solaris434 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris451 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris520 (Custom).jpg)
PR 755
![](autobusy/solaris465 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris478 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris703 (Custom).jpg)
PR 756
![](autobusy/solaris436 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris477 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris466 (Custom).jpg)
PR 757
![](autobusy/solaris467 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris546 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris548 (Custom).jpg)
PR 758
![](autobusy/solaris468 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris716 (Custom).jpg)
PR 759
![](autobusy/solaris469 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris475 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris476 (Custom).jpg)
PR 760
![](autobusy/solaris470 (Custom).jpg)
PR 761
![](autobusy/solaris471 (Custom).jpg)
PR 762
![](autobusy/solaris472 (Custom).jpg)
PR 763
![](autobusy/solaris473 (Custom).jpg)
PR 764
![](autobusy/solaris627 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris628 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk81_01 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris717 (Custom).jpg)
PR 769
![](autobusy/solaris629 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris630 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris632 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris633 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris634 (Custom).jpg)
PR 770
![](autobusy/solaris626 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris639 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris631 (Custom).jpg)
PR 771
![](autobusy/solaris637 (Custom).jpg)
PR 772
![](autobusy/solaris640 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris638 (Custom).jpg)
PR 773
![](autobusy/solaris636 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk108_43 (Custom).jpg)
PR 774
![](autobusy/solaris635 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris718 (Custom).jpg)
PR 776
![](autobusy/solaris145 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris146 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris147 (Custom).jpg)
458 012-1
![](autobusy/solaris160 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris161 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris162 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris163 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris164 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris165 (Custom).jpg)
67
![](autobusy/solaris195 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris196 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris197 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris198 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris200 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris201 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris199 (Custom).jpg)
PZ 0961M
zdjęcia Mobilis o/Kraków
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne