Solaris Urbino 18 III Hybrid

Solaris Urbino 18 III Hybrid
Hybrydowa wersja autobusów Solaris Urbino 18, gościła w Krakowie czterokrotnie. Pierwszy egzemplarz pojawił się na testach w dniach 4-6 lipca 2008 roku. Pojazd przybył na 3 dni, przede wszystkim na prezentację taboru autobusowego, towarzyszącej posiedzeniu Komitetu Doradczego Unii Europejskiej przy Międzynarodowej Organizacji ds. Transportu Publicznego (UITP). Pojazd wypożyczony został z szwajcarskiej firmy przewozowej Regionalbus Lenzburg. W dniu 4 lipca autobus był prezentowany na terenie zajezdni Podgórze. W dniach 5-6 został skierowany na testy na linię 179.

Drugi pojazd, wypożyczony został od producenta - firmy Solaris. Autobus kursował po krakowskich ulicach w dniach od 31 marca do 5 kwietnia 2009 roku. Przez cały okres testów, autobus można było spotkać na liniach 114, 164 i 179. Oba autobusy wyposażone były w silnik diesla typu Cummins ISBe4 spełniający wymogi EURO 4 oraz silnik elektryczny GM Hybrid Allison EP50. Pojazd tego typu zabiera trochę mniej pasażerów, niż zwykły autobus typu Urbino 18. Związane jest to z zamontowaną aparaturą wewnątrz pojazdu.

Trzecia hybryda Solarisa gościła w Krakowie w dniach 19 - 21 października 2009r. w związku z odbywającym się na terenie kampusu Krakowskiej Akademii, Civitas Forum 2009. Wóz przyjechał specjalnie na tę okazję z Poznania i w tych dniach wraz z krakowskim Mercedesem O530G #DC511 oraz zabytkowymi autobusami Jelcz 272MEX #341 i San H01B #86 uczestniczył w prezentacji taboru.

Czwarty egzemplarz hybrydowego autobusu wyprodukowanego przez podpoznańską fabrykę Solaris zagościł na krakowskich ulicach w listopadzie 2014r. Autobus wyprodukowany został w 2010r. Wyposażono go w silnik spalinowy Cummins oraz elektryczny silnik trakcyjny firmy Vossloh Kiepe. Od 25.11.2014r. przez okres 2 tygodni można było go spotkać m.in. na linii 179.

zobacz także:

dane techniczne Solaris Urbino 18 Hybrid - Regionalbus Lenzburg #67

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość18000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość3225 mm
Roztaw osi5130/5130 mm
Masa własna16000 kg
Ilość miejsc160
Ilość miejsc siedzących33
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi320/340/340/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
Silnik spalinowyCummins ISL8.9E4 340H
Silnik elektrycznyAllison Ev50
Prędkość max.72 km/h

dane techniczne Solaris Urbino 18 Hybrid - Solaris Bolechowo #PZ 0961M

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość18000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość3250 mm
Roztaw osi5130/5130 mm
Masa własna16000 kg
Ilość miejsc161
Ilość miejsc siedzących40
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi320/340/340/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
Silnik spalinowyCummins ISB6.7 250H
Silnik elektrycznyGM Hybrid Allison EP50
Skrzynia biegówAllison T280R
Prędkość max.72 km/h

dane techniczne Solaris Urbino 18 Hybrid - MPK Poznań #1890

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość18000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość3500 mm
Roztaw osi5130/5130 mm
Masa własna17500 kg
Ilość miejsc161
Ilość miejsc siedzących40
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi320/340/340/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
Silnik spalinowyCummins ISB6.7 250H
Silnik elektrycznyVossloh Kiepe ASM 240kW
Skrzynia biegówAllison T280R
Prędkość max.b.d. km/h

dane techniczne Solaris Urbino 18 Hybrid - Solaris Bolechowo #PZ 646FC

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość18000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość3500 mm
Roztaw osi5130/5130 mm
Masa własna17500 kg
Ilość miejsc127
Ilość miejsc siedzących47
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi320/340/340/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
Silnik spalinowyCummins ISB6.7 285H
Silnik elektrycznyVossloh Kiepe ASM 240kW
Prędkość max.b.d. km/h


zdjęcia Solaris Urbino 18 Hybrid - Regionalbus Lenzburg #67


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


67

zdjęcia Solaris Urbino 18 Hybrid - Solaris Bolechowo #PZ 0961M


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


PZ 0961M

zdjęcia Solaris Urbino 18 Hybrid - MPK Poznań #1890


1890

zdjęcia Solaris Urbino 18 Hybrid - Solaris Bolechowo #PZ 646FC


PZ 646FC

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne