» powrót
Solaris Urbino 18 III Hybrid
Drugi pojazd, wypożyczony został od producenta - firmy Solaris. Autobus kursował po krakowskich ulicach w dniach od 31 marca do 5 kwietnia 2009 roku. Przez cały okres testów, autobus można było spotkać na liniach 114, 164 i 179. Oba autobusy wyposażone były w silnik diesla typu Cummins ISBe4 spełniający wymogi EURO 4 oraz silnik elektryczny GM Hybrid Allison EP50. Pojazd tego typu zabiera trochę mniej pasażerów, niż zwykły autobus typu Urbino 18. Związane jest to z zamontowaną aparaturą wewnątrz pojazdu.
Trzecia hybryda Solarisa gościła w Krakowie w dniach 19 - 21 października 2009r. w związku z odbywającym się na terenie kampusu Krakowskiej Akademii, Civitas Forum 2009. Wóz przyjechał specjalnie na tę okazję z Poznania i w tych dniach wraz z krakowskim Mercedesem O530G #DC511 oraz zabytkowymi autobusami Jelcz 272MEX #341 i San H01B #86 uczestniczył w prezentacji taboru.
Czwarty egzemplarz hybrydowego autobusu wyprodukowanego przez podpoznańską fabrykę Solaris zagościł na krakowskich ulicach w listopadzie 2014r. Autobus wyprodukowany został w 2010r. Wyposażono go w silnik spalinowy Cummins oraz elektryczny silnik trakcyjny firmy Vossloh Kiepe. Od 25.11.2014r. przez okres 2 tygodni można było go spotkać m.in. na linii 179.
zobacz także:
» autobusy współczesne: Solaris Urbino 18 III
» baza taboru: Solaris Urbino 18 III
» baza taboru: autobusy testowe
» baza taboru: Solaris Urbino 18 III
» baza taboru: autobusy testowe
dane techniczne Solaris Urbino 18 Hybrid - Regionalbus Lenzburg #67
Producent | Solaris Bus & Coach S.A. |
Długość | 18000 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 3225 mm |
Roztaw osi | 5130/5130 mm |
Masa własna | 16000 kg |
Ilość miejsc | 160 |
Ilość miejsc siedzących | 33 |
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi | 320/340/340/340 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Silnik spalinowy | Cummins ISL8.9E4 340H |
Silnik elektryczny | Allison Ev50 |
Prędkość max. | 72 km/h |
dane techniczne Solaris Urbino 18 Hybrid - Solaris Bolechowo #PZ 0961M
Producent | Solaris Bus & Coach S.A. |
Długość | 18000 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 3250 mm |
Roztaw osi | 5130/5130 mm |
Masa własna | 16000 kg |
Ilość miejsc | 161 |
Ilość miejsc siedzących | 40 |
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi | 320/340/340/340 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Silnik spalinowy | Cummins ISB6.7 250H |
Silnik elektryczny | GM Hybrid Allison EP50 |
Skrzynia biegów | Allison T280R |
Prędkość max. | 72 km/h |
dane techniczne Solaris Urbino 18 Hybrid - MPK Poznań #1890
Producent | Solaris Bus & Coach S.A. |
Długość | 18000 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 3500 mm |
Roztaw osi | 5130/5130 mm |
Masa własna | 17500 kg |
Ilość miejsc | 161 |
Ilość miejsc siedzących | 40 |
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi | 320/340/340/340 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Silnik spalinowy | Cummins ISB6.7 250H |
Silnik elektryczny | Vossloh Kiepe ASM 240kW |
Skrzynia biegów | Allison T280R |
Prędkość max. | b.d. km/h |
dane techniczne Solaris Urbino 18 Hybrid - Solaris Bolechowo #PZ 646FC
Producent | Solaris Bus & Coach S.A. |
Długość | 18000 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 3500 mm |
Roztaw osi | 5130/5130 mm |
Masa własna | 17500 kg |
Ilość miejsc | 127 |
Ilość miejsc siedzących | 47 |
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi | 320/340/340/340 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Silnik spalinowy | Cummins ISB6.7 285H |
Silnik elektryczny | Vossloh Kiepe ASM 240kW |
Prędkość max. | b.d. km/h |
zdjęcia Solaris Urbino 18 Hybrid - Regionalbus Lenzburg #67
zdjęcia Solaris Urbino 18 Hybrid - Solaris Bolechowo #PZ 0961M
zdjęcia Solaris Urbino 18 Hybrid - MPK Poznań #1890
zdjęcia Solaris Urbino 18 Hybrid - Solaris Bolechowo #PZ 646FC
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne