Solaris Urbino 18 Hybrid

Solaris Urbino 18 Hybrid
Pierwszy Solaris Urbino 18 Hybrid trafił do Krakowa w listopadzie 2014 r. jako kolejny testowany pojazd z tego typu napędem. Przez dwa tygodnie kursował na linii 179. Na czas testów otrzymał numer taborowy #DR799. Pozytywne oceny przyczyniły się do jego zakupu, tym samym stał się on pierwszym autobusem hybrydowym wpisanym w stan posiadania krakowskiego MPK. Został przekazany zajezdni Bieńczyce, gdzie otrzymał numer taborowy #BH611. Autobus wyprodukowany został w 2010r. i był autobusem fabrycznym przeznaczonym do testów i prezentacji na targach. Wyposażono go w szeregowy układ hybrydowy składający się z silnika spalinowego Cummins oraz elektrycznego silnika trakcyjnego firmy Allison. Po blisko roku krakowski przewoźnik zdecydował się ogłosić przetarg na zakup 12 sztuk przegubowych, 18-metrowych autobusów z napędem hybrydowym (spalinowo-elektrycznym). Jedynym oferentem była polska firma Solaris Bus & Coach S.A., która za kwotę 25 200 008,00 zł netto zaoferowała model Solaris Urbino 18 Hybrid III generacji. Umowa została podpisana w dniu 27.04.2016r. w Urzędzie Miasta. Pierwszy z zamówionych pojazdów przybył do Krakowa w dniu 25.10.2016r. a pozostałe do końca listopada 2016r.. Oficjalne wprowadzenie do ruchu wszystkich pojazdów miało miejsce na pętli autobusowej Czyżyny Dworzec w dniu 13.12.2016r. - relację z tego wydarzenia można zobaczyć -> tutaj <-. Po oficjalnej prezentacji pojazdy wyjechały na linie 139, 172, 174 i 501. Autobusy otrzymały numerację od #BH072 do #BH083 (zakupiony w 2014r. Solaris o numerze #BH611 w 2016r. przenumerowano na #BH071).

zobacz także:

dane techniczne

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość18000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość3500 mm
Roztaw osi5130/6770 mm
Masa własna17500 kg
Ilość miejsc125
Ilość miejsc siedzących45
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi320/340/340/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
Silnik spalinowyCummins ISB6.7 285H
Silnik elektrycznyAllison EV50
Prędkość max.72 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
20141BH611--1
2015----1
201612BH072-BH083--13
2017----13


Przenumerowania
2016: BH611->BH071;

zdjęcia


Stanowisko kierowcy (BH611)

Wnętrze pojazdu (BH611)


Stanowisko kierowcy (BH072)

Wnętrze pojazdu (BH072)


BH072


BH075


BH077


BH078


BH083


BH611


PZ 646FC

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne