Solaris Urbino 12 Electric

Solaris Urbino 12 Electric
Pierwszy Solaris Urbino 12 Electric, który pojawił się na testach w Krakowie to niskopodłogowy elektryczny autobus miejski o długości 12 metrów, wyposażony w 4 polowy asynchroniczny silnik firmy Vossloh Kiepe oraz baterie litowo-jonowe o pojemności 210 kWh. Całkowity zasięg tego pojazdu wynosi ok. 150km. Wcześniej w Krakowie testowany był mniejszy autobus firmy Solaris - model Urbino 8.9LE Electric. Tym razem wypożyczono większy pojazd, który wraz z AMZ City Smile CS10E i dwoma Rampini Alé EL przeznaczony zostały do kursowania na pierwszej w Polsce linii obsługiwanej w całości autobusami elektrycznymi (linia 154 Prądnik Biały - Dworzec Główny Zachód). Oficjalna prezentacja wszystkich tych pojazdów odbyła się w dniu 29.04.2014r. o godzinie 12:00 przy Barbakanie. W późniejszym czasie do Krakowa dostarczono również inne pojazdy elektryczne takie jak Škoda Perun 26BB HE i SOR EBN10,5 CITY Electric.

Pod koniec lutego 2015r. sprowadzono kolejny elektryczny autobus wyprodukowany przez podpoznańską firmę Solaris. Tym razem do Krakowa dostarczono wóz wyprodukowany w 2012r. wyposażony w 4 polowy asynchroniczny silnik (160 kW, 1400 Nm) oraz baterie trakcyjne litowe (210 kWh o napięciu znamionowym 600V). Dodatkowo pojazd posiada na dachu odbierak prądu, poprzez który ładowane są baterie. Ze względu na charakterystyczną konstrukcję "pantografu" pojazd ten nie wykorzystuje stacji ładowania na ul. Pawiej (z której korzysta autobus Rampini Alé EL), zaś specjalnie przystosowanej dla tego typu odbieraka stacji do ładowania zlokalizowanej na terenie zajezdni Wola Duchacka.

Wszystkie wozy elektryczne z numeracją w przedziale #DK601-608 przeznaczone zostały głównie do obsługi linii 154 ale również można było je spotkać na linii 115.

Pomyślne testy pojazdów elektrycznych spowodowały zakup jednego z autobusów testowych. MPK zdecydowało się na model Urbino 12 Electric. Pojazd otrzymał numer #DE071 a następnie #DE601. Ponadto krakowski przewoźnik ogłosił przetarg na zakup 4 elektrycznych, niskopodłogowych autobusów o długości około 9 metrów z możliwością ładowania zarówno poprzez pantograf, jak i wtyczkę. Ostatecznie wygrała firma Solaris Bus & Coach S.A. oferując pojazdy na kwotę 6.240.000,00 zł netto.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość12000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość2850 mm
Roztaw osi5900 mm
Masa własnab.d.
Ilość miejscb.d.
Ilość miejsc siedzących31
Wysokość podłogi I/II/III drzwi320/320/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
Silnik elektrycznyVossloh Kiepe 4 polowy asynchroniczny
Baterielitowo-jonowe poj. 210 kWh i napięciu 600V
Prędkość max.50 km/h

zdjęcia


Stanowisko kierowcy (#DK602)

Wnętrze pojazdu (#DK602)


DK602


DK608

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne