Rotax/MPK EU8N

Rotax/MPK EU8N
Wieloletnia współpraca krakowskiego MPK z wiedeńskim przedsiębiorstwem Wiener Linien zaowocowała zakupem m.in. wagonów typu E1 i c3, które do Krakowa sprowadzane były w latach 2003-2010. W roku 2008 zakupiony został wagon typu E6, również z Wiednia. Jest to pojazd dwukierunkowy, przegubowy, który we Wiedniu przeznaczony zostały do obsługi linii metra U6. Wozy tego typu kursowały w tamtejszym metrze w zestawieniu E6+c6+c6+E6 oraz w późniejszym czasie w zestawieniu E6+c6+T+c6+E6. Do Krakowa sprowadzono wagon o numerze taborowym 4926, który jako jedyny w Krakowie był eksploatowany liniowo. Równocześnie z wagonem silnikowym E6, przybył wagon doczepny typu c6. Pojazd również dwukierunkowy, o identycznej konstrukcji, co typ E6. Więcej na temat wagonów silnikowy E6 można znaleźć -> tutaj <- , zaś na temat wagonów c6 -> tutaj <- . Po pomyślnych testach nowego typu wagonów, postanowiono wykorzystać wozy do przebudowy na nowy typ wagonu, który ostatecznie otrzymał oznaczenie EU8N. Projekt wagonu powstawał na przełomie 2008 i 2009 roku. Wg opracowania, nowy tramwaj powstał poprzez rozłączenie wagonu silnikowego Rotax E6. Pomiędzy dwie części wagonu wstawiony został człon niskopodłogowy, którego produkcją zajęła się firma Autosan S.A. z Sanoka. Z wagonu doczepnego Lohner c6 wykorzystano przede wszystkim konstrukcję przegubu wraz z wózkiem. Ponieważ wykorzystano tylko jedną z kabin wagonu E6 i pozbyto się drzwi z jednej ze stron pojazdu, dzięki czemu cały nowy wagon stał się jednokierunkowy. W pierwszym kwartale 2009 roku w Stacji Obsługi i Remontów MPK Kraków przystąpiono do prac na wagonem EU8N. Pod koniec tego samego roku był już prawie gotowy cały tramwaj. Między czasie odbywały się próbne przejazdy wagonu typu E6 #4942 z członem niskopodłogowym. Pierwsze testy EU8N odbyte zostały jeszcze w 2009 roku. Pierwszy wóz otrzymał numer taborowy #3012. Łącznie MPK Kraków zakupiło po 25 sztuk wagonów typu E6 i c6 w celu wyprodukowania 25 sztuk wagonów typu EU8N. Oficjalna prezentacja pierwszego wagonu o numerze #3012 odbyła się 18.06.2010 roku, podczas obchodów 135-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie, o których można przeczytać -> tutaj <-.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentBombardier-Rotax (wcześniej Lohner) (wozy E6 i c6)
PrzebudowaMPK Kraków
Długość26615 mm
Szerokość2305 mm
Wysokość3239 mm
Roztaw osi1800/1800/1800 mm
Masa własna33410 kg
Ilość miejsc180
Ilość miejsc siedzących48
Wysokość podłogi I/II/III/IV/V drzwi942/942/290/942/942 mm
Moc ciągła silników2 x 190 kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.70 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
200913012--1
201083013-3020--9
2011163021-3036--25
201223011, 3037--27
2013----27
201453006-3010--32
201533005, HL434, HL435--35
20165HL436-HL440--40


Przenumerowania
2015: 3005-3011->HL433-HL427; 3012-3037->HL401-HL426;

zdjęcia


Stanowisko motorniczego

Wnętrze pojazdu


3007


3008


3009


3010


3011


3012


3013


3014


3015


3016


3017


3018


3019


3020


3021


3022


3023


3024


3025


3026


3027


3028


3029


3030


3031


3032


3033


3034


3035


3036


3037


HL 416


HL 426


HL 432


HL 434

zdjęcia wagonów E6 podczas testów z członem niskopodłogowym


4942

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne