Rotax E6
Pierwszy wagon dwukierunkowy typu E6 pojawił się w Krakowie 11.06.2008 roku. Pojazd został zakupiony od
przedsiębiorstwa Wiener Linien. Pierwsze sztuki E6 wyprodukowane były w 1979 roku. Zakupiono wówczas 48 sztuk wagonów.
Przeznaczone zostały do obsługi linii metra o numerze U6. Kursowały w zestawieniu E6+c6+c6+E6 oraz w późniejszym czasie w zestawieniu
E6+c6+T+c6+E6. Jako pierwszy do Krakowa przybył wagon o numerze taborowym 4926. Po paru tygodniach tramwaj można było już spotkać na linii czasowej numer 72 (Aleja Pokoju -
Plac Centralny). Ciekawostką jest to, iż pojazdowi pozostawiono numer taborowy z Wiednia.
Po obsłudze ślepego odcinka tramwajowego na al. Pokoju wóz skierowany został do modernizacji.
Projekt, który stworzono dla krakowskiego MPK, przewidywał stworzenie nowego typu wagonu tramwajowego stworzonego z rozłączenia wagonu silnikowego Rotax E6
a pomiędzy jego dwie części wstawienie członu niskopodłogowego przy jednoczesnym "ujednokierunkowieniu" wozu, tzn. zrezygnowaniu z jednej z kabin oraz układu drzwi na jednej ze ścian bocznych.
Z wagonu typu c6 wykorzystano przede wszystkim konstrukcję przegubu wraz z wózkiem.
Prace projektowe rozpoczęte zostały jeszcze w 2008 roku. Przez kolejny rok wykonywany był wóz prototypowy z połączenia wagonu E6 #4926 i c6 #1928.
Produkcją członu niskopodłogowego zajęła sie firma Autosan S.A. Więcej szczegółów dotyczących nowego typu wagonów można znaleźć
-> tutaj <- .
Łącznie do Krakowa sprowadzony zostało po 25 sztuk wagonów typu E6 i c6 (w tym wagony c6 nigdy w ruchu liniowym w Krakowie się nie pojawiły).
Wszystkie zakupione tramwaje przebudowane zostały na nowy typ wagonu o oznaczeniu EU8N.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Bombardier-Rotax (wcześniej Lohner) |
Długość | 19700 mm |
Szerokość | 2305 mm |
Wysokość | 3239 mm |
Roztaw osi | 1800 mm |
Masa własna | 28500 kg |
Ilość miejsc | 103 |
Ilość miejsc siedzących | 31 |
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi | 942/942/942/942 mm |
Moc ciągła silników | 2 x 190 kW |
Napięcie zasilania | 600 V |
Prędkość max. | 60 km/h |
zdjęcia
zdjęcia wagonów E6 zakupionych z Wiednia
4903
4908
4910
4915
4919
4926
4928
4936
4942
4944
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999