Rotax E6

Rotax E6
Pierwszy wagon dwukierunkowy typu E6 pojawił się w Krakowie 11.06.2008 roku. Pojazd został zakupiony od przedsiębiorstwa Wiener Linien. Pierwsze sztuki E6 wyprodukowane były w 1979 roku. Zakupiono wówczas 48 sztuk wagonów. Przeznaczone zostały do obsługi linii metra o numerze U6. Kursowały w zestawieniu E6+c6+c6+E6 oraz w późniejszym czasie w zestawieniu E6+c6+T+c6+E6. Jako pierwszy do Krakowa przybył wagon o numerze taborowym 4926. Po paru tygodniach tramwaj można było już spotkać na linii czasowej numer 72 (Aleja Pokoju - Plac Centralny). Ciekawostką jest to, iż pojazdowi pozostawiono numer taborowy z Wiednia. Po obsłudze ślepego odcinka tramwajowego na al. Pokoju wóz skierowany został do modernizacji. Projekt, który stworzono dla krakowskiego MPK, przewidywał stworzenie nowego typu wagonu tramwajowego stworzonego z rozłączenia wagonu silnikowego Rotax E6 a pomiędzy jego dwie części wstawienie członu niskopodłogowego przy jednoczesnym "ujednokierunkowieniu" wozu, tzn. zrezygnowaniu z jednej z kabin oraz układu drzwi na jednej ze ścian bocznych. Z wagonu typu c6 wykorzystano przede wszystkim konstrukcję przegubu wraz z wózkiem. Prace projektowe rozpoczęte zostały jeszcze w 2008 roku. Przez kolejny rok wykonywany był wóz prototypowy z połączenia wagonu E6 #4926 i c6 #1928. Produkcją członu niskopodłogowego zajęła sie firma Autosan S.A. Więcej szczegółów dotyczących nowego typu wagonów można znaleźć -> tutaj <- . Łącznie do Krakowa sprowadzony zostało po 25 sztuk wagonów typu E6 i c6 (w tym wagony c6 nigdy w ruchu liniowym w Krakowie się nie pojawiły). Wszystkie zakupione tramwaje przebudowane zostały na nowy typ wagonu o oznaczeniu EU8N.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentBombardier-Rotax (wcześniej Lohner)
Długość19700 mm
Szerokość2305 mm
Wysokość3239 mm
Roztaw osi1800 mm
Masa własna28500 kg
Ilość miejsc103
Ilość miejsc siedzących31
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi942/942/942/942 mm
Moc ciągła silników2 x 190 kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.60 km/h

zdjęcia


Stanowisko motorniczego

Wnętrze pojazdu


4926

zdjęcia wagonów E6 zakupionych z Wiednia


4903


4908


4910


4915


4919


4926


4928


4936


4942


4944

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999