Scania CN113ALB

Scania CN113ALB
Pierwsze autobusy Scania 113 ALB pojawiły się na krakowskich ulicach w 1992 roku. Był wtedy to najnowocześniejszy typ autobusu w Krakowie. Model ten posiada obniżoną podłogę (nie jest niskopodłogowy). Początkowo autobusy tego typu skierowano do zajezdni Czyżyny. Otrzymały numerację 38001-38015 (dostarczone w roku 1992), 38016-38020 (dostarczone w roku 1993), 38021-38030 (dostarczone w roku 1996). Po likwidacji zajezdni Czyżyny w roku 1998 wszystkie autobusy trafiły do zajezdni Płaszów (otrzymały numery od 48001 do 48030), gdzie stacjonują do tej pory. Po roku 1999 wszystkie autobusy podległy przenumerowaniu i obecnie posiadają oznaczenia PE071-100. W 2005 roku zaczęto modernizować Scanie CN113ALB. Pierwszym autobusem, którego podjęto remontowi był wóz o numerze PE072. Zostały w nim wymienione siedzenia i wyposażono autobus w diodowe wyświetlacze. Do końca 2007 roku w ten sam sposób zmodernizowano prawie wszystkie autobusy typu CN113ALB. W związku z ciągłą wymianą taboru i dążeniami do ograniczenia ilości pojazdów z wysoką podłogą ostatecznie na początku 2015r. zdecydowano się na wycofanie z eksploatacji ostatnich dwóch autobusów Scania CN113ALB. Do samego końca liniowo kursowały wozy #PE095 i #PE100. Pierwszy z nich przeznaczony został jako baza części zaś drugi pozostawiono jako wóz historyczny. Relację z oficjalnego pożegnania autobusów Scania CN113ALB można przeczytać -> tutaj <-.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentScania AB
Długość17925 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość3200 mm
Roztaw osi5500/5500 mm
Masa własna16902 kg
Ilość miejsc150
Ilość miejsc siedzących45
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi705/705/705/855 mm
Silnik
Scania DSC 11.21
Skrzynia biegówGAV 781R (#PE071-090),
Voith D 864 (#PE091-100)
Prędkość max.80 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
19921538001-38015--15
1993538016-38020--20
1994----20
1995----20
19961038021-38030--30
1997----30
1998----30
1999----30
2000----30
2001----30
2002----30
2003----30
2004----30
2005----30
2006----30
2007----30
2008----30
2009----30
2010--3PE087, PE089, PE09027
2011--15PE071, PE073, PE075, PE076, PE077, PE078, PE079, PE082, PE083, PE092, PE094, PE096, PE097, PE098, PE09912
2012--5PE074, PE085, PE086, PE088, PE0937
2013--4PE072, PE080, PE081, PE0843
2014--1PE0912
2015--2PE095, PE1001)0

1) - Pojazd historyczny Scania CN113ALB #PE100 (od 2015r.).

Przenumerowaniaa
1998: 38001-38030->48001-48030;
1999: 48001-48030->PE071-PE100;

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu (przed modernizacją)

Wnętrze pojazdu (po modernizacji)


38002


38009


38025


38030


PE 071


PE 072


PE 073


PE 074


PE 075


PE 076


PE 077


PE 078


PE 079


PE 080


PE 081


PE 082


PE 083


PE 084


PE 085


PE 086


PE 087


PE 088


PE 089


PE 090


PE 091


PE 092


PE 093


PE 094


PE 095


PE 096



PE 097


PE 098


PE 099


PE 100

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne