pętle tramwajowe B

BARBAKAN

Końcówka tramwaju wąskotorowego przy krakowskim Barbakanie funkcjonowała w roku 1952.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
1 (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1952-1952);
D (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1952-1952);

Zdjęcia:
-

BARDOSA

Tymczasowa końcówka tramwajowa pod nazwą Bardosa zlokalizowana została pomiędzy przystankami Suche Stawy a Bardosa w ciągu ulicy Ptaszyckiego. Powstała ze względu na konieczność zamknięcia ruchu tramwajowego od części ul. Ptaszyckiego aż do pętli Pleszów w związku z budową węzła drogi S7 z ulicą Igołomską, Ptaszyckiego i Ujastek Mogilski. Do obsługii linii wykorzystywano tramwaje dwukierunkowe typu GT8S i N8.

Obecnie kursujące linie:
70

Linie kursujące na pętlę:
70 (od 2016);

Zdjęcia:
-

BIEŃCZYCE

Pierwsza końcówka pod nazwą Bieńczyce powstała w 1954 roku. Zlokalizowana była na ówczesnej alei Rewolucji Październikowej (obecnie aleja Andersa) przy dzisiejszym Rondzie Kocmyrzowskim, na wysokości osiedla Teatralnego. Pod koniec 1964 roku końcówkę zlikwidowano. Przedłużono wówczas trasę tramwajową do osiedla XX-Lecia PRL (obecnie osiedle Albertyńskie), zachowując nazwę Bieńczyce. Trasę otwarto 23 grudnia 1964 roku. Końcówka funkcjonowała do roku 1966, kiedy to stworzono pętlę tramwajową przy dzisiejszym Szpitalu Rydygiera. Od poczatku lat `80 na pętle nie dojeżdża żadna linia tramwajowa. Używana jest jedynie podczas awarii lub remontów.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
1 (1971-1978),
1 /nocna/ (1971-1978),
14 (1954-1976),
14bis (1960-1960),
14 /nocna/ (1964-1976),
16 (1967-1974),
16 /nocna/ (1967-1970),
20 (1960-1969; 1969-1974),
20 /nocna/ (1969-1971);

Zdjęcia:

BIEŻANÓW NOWY
patrz: NOWY BIEŻANÓW


BOREK FAŁĘCKI

Pierwsza końcówka pod nazwą Borek Fałęcki powstała w rejonie dzisiejszej ul. Wadowickiej - patrz opis pętli Łagiewniki. Kolejna wybudowana została ok. 1950 roku w rejonie dzisiejszego przystanku Solvay do której prowadził jeden tor z Łagiewnik (wcześniej obecna pętla Łagiewniki nazywała się Borek Fałęcki). W okresie 01.04-21.07.1974 prowadzono prace nad budową drugiego toru wraz z nową pętlą zlokalizowaną przy ul. Orzechowej. Równolegle wybudowano pętlę autobusową. W 1998 roku pętla została zmodernizowana podczas przebudowy ul. Zakopiańskiej i budowy centrum handlowego "Zakopianka". Został zmieniony układ torowy pętli (zdjęcia 1, 2, 3, 4).

Obecnie kursujące linie:
8, 12, 19, 22

Linie kursujące na pętlę:
8 (od 1950),
8 /nocna/ (1957-1986),
8bis (1952-1953),
10 (1952-1953; 1953-1953; 2013-2015),
11 (1953-1953; 1974-1974; 1974-1976),
11 /nocna/ (1974-1974; 1974-1976),
12 (od 2015),
18 (1984-1990; 1995-1999),
19 (1976-2013; od 2015),
19 /nocna/ (1976-1986),
22 (od 1990),
23 (1999-2012),
24 (1978-1999),
40 (2005-2012),
42 (1991-1995),
C /nocna/ (1955-1957);

Zdjęcia:

BRONOWICE

Pierwsza końcówka pod tą nazwą powstała jeszcze przed II Wojną Światową pod koniec 1937 roku. Przedłużono wówczas linię tramwajową z końcówki przy Szkole Podchorążych przez ul. Wybickiego i ul. Bronowicką. W 1941 roku podjęto prace nad budową linii tramwajowej wzdłuż ulicy Królewskiej i nowej pętli tramwajowej przy skrzyżowaniu obecnej ul. Bronowickiej i ul. Rydla. Uroczyste otwarcie nowego torowiska przez dzisiejszą ulicę Królewską (w czasie wojny Reichstrasse) oraz pętli Bronowice nastapiło w dniu 14 września 1941 roku. W 1975 roku przedłużono trasę tramwajową z Bronowic w kierunku os. Widok (obecnie Bronowice Małe).

Obecnie kursujące linie:
13, 14

Linie kursujące na pętlę:
1 (1953-1953),
2 (1938-1944; 1945-1952),
4 (1952-1980; 1983-1984),
4 /nocna/ (1957-1980),
8 (1941-1944; 1946-1975),
8bis (1952-1953),
8 /nocna/ (1957-1975),
11 (1952-1953),
12 (1952-1953; 1953-1975; 1980-1982; 1982-1983; 1999-1999),
12 /nocna/ (1957-1961; 1980-1981),
13 (1961-1996; od 2015),
13 /nocna/ (1961-1979),
14 (od 1995),
20 (2010-2013),
24 (2000-2005; 2007-2007, 2007-2010; 2013-2015),
30 (2000-2000),
38 (2005-2007),
40 (1997-1999),
41 (2010-2010),
43 (2000-2000),
A /nocna/ (1948-1957);

Zdjęcia:

BRONOWICE MAŁE

Wcześniejsze nazwy: BRONOWICE NOWE, OS. WIDOK

Budowa pętli oraz trasy z Bronowic przez ulicę Balicką, rozpoczęła się w 1974 roku. Zlokalizowana została przy skrzyżowaniu ulicy Balickiej z ulicą Na Błonie. Pierwsze tramwaje pojawiły się na nowej trasie 30.11.1975r. Do roku 1984 pętla funkcjonowała pod nazwą os. Widok. Następnie pętlę (zarówno tramwajową jak i autobusową) nazwano Bronowice Nowe. Od dnia 20.09.2007 roku pętla nosi nazwę Bronowice Małe.

Obecnie kursujące linie:
4, 8, 24, 64

Linie kursujące na pętlę:
4 (1980-1983; od 1984),
4 /nocna/ (1980-1984),
8 (1975-2012; od 2013),
8 /nocna/ (1975-1986),
12 (1975-1980; 1982-1982; 1983-1998; 2007-2010),
12 /nocna/ (1976-1980),
13 (1996-2015),
13 /nocna/ (1979-1986),
24 (2010-2013; od 2015),
40 (1994-1997),
44 (1990-1994),
64 (od 2012);

Zdjęcia:

BRONOWICE NOWE
patrz: BRONOWICE MAŁE