Konstal ND, Konstal 4ND

Konstal ND
Pierwsze wagony doczepne typu ND wyprodukowano i dostarczono do Krakowa w roku 1949. Pierwsze sztuki tego typu wozów były wyprodukowane w fabryce w Sanoku. Kolejne produkowane były już w chorzowskim Konstalu. Budowa pojazdów N oraz ND wzorowana była na konstrukcji niemieckiego tramwaju KSW (Kriegs-Strassenbahn-Wagen). Pierwotnie doczepy, podobnie jak wagony motorowe, były przystosowane do jazdy dwukierunkowej (posiadały drzwi po obu stronach pudła) Wagony doczepne typu ND różniły się od silnikowych tylko brakiem instalacji napędowej. Do 1975 roku w Krakowie jeździło 211 wagonów doczepnych. Z czasem część dwukierunkowych wagonów N i ND przebudowywano na jednokierunkowe. Zmieniano drzwi, z ręcznie otwieranych przez konduktora - na otwierane automatycznie przez motorniczego. Jako wózy historyczne zachowane zostały doczepy ND o numerze #511 i #538. Zestawiane są z eNkami o numerach odpowiednio #20 i #26.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentChorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal",
Sanocka Fabryka Wagonów
Długość11000 mm
Szerokość2100 mm
Wysokość3300 mm
Roztaw osi3000 mm
Masa własna9000 kg
Ilość miejsc80
Ilość miejsc siedzących16
Wysokość podłogi I/II drzwi735/735 mm

zdjęcia


?+522


?+506+541


?+574


?+597


20+511


20+511+538


20+538


25+?+?


26+538


67+?+528


107
+
538


109+?+?


145+?


199+?


538

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999