Konstal N #20, #26, #105, #107

Konstal N #26
Pierwsze próby zachowania wagonów generacji N jako pojazdy historyczne podjęto już w 1986 roku, kiedy to do Muzeum przekazano skład #105+670. Wagony te do tej pory istnieją jednak od czasu zdeponowania ich przez Muzeum Inżynierii Miejskiej nie były remontowane ani udostępniane zwiedzającym. Na poczatku lat `90 na zlecenie przewoźnika z Norymbergi odrestaurowano wagony: silnikowy N #13 oraz doczepny ND #538. Tylko jeden z nich (wagon z numerem 13) trafił do tego niemieckiego miasta. Przyczepa ND #538 przez długi czas jeździła z wagonem motorowym SN2, bądź samotnie stała na terenie zajezdni. Na początku 2000 roku odrestaurowano wagon typu N o numerze 107. Niestety w późniejszym czasie wagon ten sprzedano do Warszawy (gdzie otrzymał numer 607). W tym samym roku zrekonstruowano techniczną "eNkę" o numerze 2001 i przebudowano ją na wagon przystosowany do przewozu pasażerów, nadając wozu numer taborowy 20. Wagon Konstal N #20 kursował, jako zabytek wraz z doczepą ND #538 do roku 2006, kiedy to uruchomiono jeszcze jeden zabytkowy wagon Konstal N #26 ex. #13, (wóz w latach `90 został wysłany do Norymbergi i na początku sierpnia 2006 roku powrócił do Krakowa). W 2011 roku po przebudowie z jednego z wagonów technicznych powstał wagon typu ND #511. Obecnie historycznymi wagonami są: Konstal N #20 i #26 oraz ND #511 i #538.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentChorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal"
Długość11000 mm
Szerokość2100 mm
Wysokość3300 mm
Roztaw osi3000 mm
Masa własna14000 kg
Ilość miejsc80
Ilość miejsc siedzących16
Wysokość podłogi I/II drzwi735/735 mm
Moc ciągła silników4 x 60kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.45 km/h

zdjęcia


Stanowisko motorniczego

Wnętrze pojazdu


13


20


20+511


20+511+538


20+538


26


26+524


26+538


105+670


107


107+?


107
+
538


2001

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999