Konstal N #20, #26, #105, #107, #304, 4N #43

Konstal N #26
Pierwsze próby zachowania wagonów generacji N jako pojazdy historyczne podjęto już w 1986 roku, kiedy to do Muzeum przekazano skład #105+670. Wagony te do tej pory istnieją jednak od czasu zdeponowania ich przez Muzeum Inżynierii Miejskiej nie były remontowane ani udostępniane zwiedzającym.

Na początku lat `90 na zlecenie przewoźnika z Norymbergi odrestaurowano wagony: silnikowy N #13 oraz doczepny ND #538. Tylko jeden z nich (wagon z numerem #13) trafił do tego niemieckiego miasta. Przyczepa ND #538 przez długi czas jeździła z wagonem motorowym Sanok SN2, bądź samotnie stała na terenie zajezdni. W 2006 roku zwrócono do Krakowa wagon silnikowy i przenumerowano na numer taborowy #26. Oficjalna prezentacja miała miejsce podczas Parady Tramwajów z okazji Tygodnia Mobilności w dniu 17.09.2006r. Relację z tego wydarzenia można zobaczyć -> tutaj <-. Najczęściej zestawiany jest z wagonem doczepnym #538, sanockim PN2 #524 lub odrestaurowanym w późniejszych latach wagonem #502.

Na początku 2000 roku zakupiono ze Szczecina (ex. #117, exex. Warszawa #607) wagon techniczny i odrestaurowano, nadając numer #107. Niestety w późniejszym czasie wagon ten sprzedano do Warszawy, gdzie otrzymał pierwotny numer #607.

W 2001 roku pozyskano od Miejskiego Zakładu Napraw Tramwajów holownik o numerze #2001. Wyprodukowany został w 1954 roku pierwotnie trafił do Warszawy z numerem #765. Następnie przekazany do Krakowa, gdzie nadano mu numer #98 a następnie #20''. W 1988 roku przebudowany został na wagon techniczny i służył aż do 2001 roku, kiedy podjęto się przebudowy na wagon przystosowany do przewozu pasażerów. Nadano mu wówczas numer taborowy #20. Na początku 2003 roku wóz wraz z doczepą #538, po raz pierwszy pojawił się na mieście. W 2011 roku po przebudowie z jednego z wagonów technicznych powstał wagon typu ND #511 i to z nim silnikowy #20 tworzy najczęściej historyczny skład.

W 2017 roku zakupiono z Poznania wóz Konstal 4N #2025. Wyprodukowany został w 1958 roku i liniowo kursował do 1992 roku. Po wycofaniu z eksploatacji pełnił rolę gospodarczą. Po przybyciu do Krakowa rozpoczęto prace nad odbudową i przywróceniem wyglądu fabrycznego. Wóz otrzymał numer #43. Stworzył skład z doczepą 4ND #573 (odrestaurowaną w 2018 roku). Oficjalna prezentacja odrestaurowanego wagonu miała miejsce w dniu 13.06.2021r. przy okazji Parady historycznych wagonów typu N. Relację z tego wydarzenia można zobaczyć -> tutaj <-.

W 2020 roku zaprezentowany został odremontowany techniczny wagon z numerem #304. Oryginalny pojazd pochodził z 1954 roku i w Krakowie otrzymał nr #1. W 1971 roku przebudowany został na szlifierkę. Funkcję techniczną w różnych podmiotach (MPK Kraków, MZTSiPT oraz ZUE) pełnił do 2015 roku. Po odkupieniu od ZUE S.A. odtworzono wygląd wagonu technicznego z lat `70.

Obecnie historycznymi wagonami są: Konstal N #20, #26, Konstal 4N #43 oraz wóz techniczny #304.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentChorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal"
Długość11000 mm
Szerokość2100 mm
Wysokość3300 mm
Roztaw osi3000 mm
Masa własna14000 kg
Ilość miejsc80
Ilość miejsc siedzących16
Wysokość podłogi I/II drzwi735/735 mm
Moc ciągła silników4 x 60kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.45 km/h

zdjęcia


Stanowisko motorniczego

Wnętrze pojazdu


13


20


20+511


20+511+538


20+538


26


26+502


26+524


26+538


26+538+502


43+573


105+670


107+?


107


107
+
538


304


2001

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999