» powrót
Konstal N #20, #26, #105, #107, #304, 4N #43

Na początku lat `90 na zlecenie przewoźnika z Norymbergi odrestaurowano wagony: silnikowy N #13 oraz doczepny ND #538. Tylko jeden z nich (wagon z numerem #13) trafił do tego niemieckiego miasta. Przyczepa ND #538 przez długi czas jeździła z wagonem motorowym Sanok SN2, bądź samotnie stała na terenie zajezdni. W 2006 roku zwrócono do Krakowa wagon silnikowy i przenumerowano na numer taborowy #26. Oficjalna prezentacja miała miejsce podczas Parady Tramwajów z okazji Tygodnia Mobilności w dniu 17.09.2006r. Relację z tego wydarzenia można zobaczyć -> tutaj <-. Najczęściej zestawiany jest z wagonem doczepnym #538, sanockim PN2 #524 lub odrestaurowanym w późniejszych latach wagonem #502.
Na początku 2000 roku zakupiono ze Szczecina (ex. #117, exex. Warszawa #607) wagon techniczny i odrestaurowano, nadając numer #107. Niestety w późniejszym czasie wagon ten sprzedano do Warszawy, gdzie otrzymał pierwotny numer #607.
W 2001 roku pozyskano od Miejskiego Zakładu Napraw Tramwajów holownik o numerze #2001. Wyprodukowany został w 1954 roku pierwotnie trafił do Warszawy z numerem #765. Następnie przekazany do Krakowa, gdzie nadano mu numer #98 a następnie #20''. W 1988 roku przebudowany został na wagon techniczny i służył aż do 2001 roku, kiedy podjęto się przebudowy na wagon przystosowany do przewozu pasażerów. Nadano mu wówczas numer taborowy #20. Na początku 2003 roku wóz wraz z doczepą #538, po raz pierwszy pojawił się na mieście. W 2011 roku po przebudowie z jednego z wagonów technicznych powstał wagon typu ND #511 i to z nim silnikowy #20 tworzy najczęściej historyczny skład.
W 2017 roku zakupiono z Poznania wóz Konstal 4N #2025. Wyprodukowany został w 1958 roku i liniowo kursował do 1992 roku. Po wycofaniu z eksploatacji pełnił rolę gospodarczą. Po przybyciu do Krakowa rozpoczęto prace nad odbudową i przywróceniem wyglądu fabrycznego. Wóz otrzymał numer #43. Stworzył skład z doczepą 4ND #573 (odrestaurowaną w 2018 roku). Oficjalna prezentacja odrestaurowanego wagonu miała miejsce w dniu 13.06.2021r. przy okazji Parady historycznych wagonów typu N. Relację z tego wydarzenia można zobaczyć -> tutaj <-.
W 2020 roku zaprezentowany został odremontowany techniczny wagon z numerem #304. Oryginalny pojazd pochodził z 1954 roku i w Krakowie otrzymał nr #1. W 1971 roku przebudowany został na szlifierkę. Funkcję techniczną w różnych podmiotach (MPK Kraków, MZTSiPT oraz ZUE) pełnił do 2015 roku. Po odkupieniu od ZUE S.A. odtworzono wygląd wagonu technicznego z lat `70.
Obecnie historycznymi wagonami są: Konstal N #20, #26, Konstal 4N #43 oraz wóz techniczny #304.
zobacz także:
» tramwaje wycofane z ruchu: Konstal N, Konstal 4N , Konstal 4N1
» baza taboru: Konstal N, Konstal 4N , Konstal 4N1
» baza taboru: Konstal N, Konstal 4N , Konstal 4N1
dane techniczne
Producent | Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal" |
Długość | 11000 mm |
Szerokość | 2100 mm |
Wysokość | 3300 mm |
Roztaw osi | 3000 mm |
Masa własna | 14000 kg |
Ilość miejsc | 80 |
Ilość miejsc siedzących | 16 |
Wysokość podłogi I/II drzwi | 735/735 mm |
Moc ciągła silników | 4 x 60kW |
Napięcie zasilania | 600 V |
Prędkość max. | 45 km/h |
zdjęcia
.jpg)
13
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
20
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
20+511
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
20+511+538
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
20+538
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
26
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
26+502
.jpg)
.jpg)
26+524
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
26+538
.jpg)
.jpg)
26+538+502
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
43+573
.jpg)
105+670
.jpg)
107+?
.jpg)
107
.jpg)
.jpg)
107
+538
.jpg)
.jpg)
304
.jpg)
2001
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999