» powrót
Konstal N #20, #26, #105, #107, #304, 4N #43
![Konstal N #26 Konstal N #26](miniaturki/konstal_n_20.jpg)
Na początku lat `90 na zlecenie przewoźnika z Norymbergi odrestaurowano wagony: silnikowy N #13 oraz doczepny ND #538. Tylko jeden z nich (wagon z numerem #13) trafił do tego niemieckiego miasta. Przyczepa ND #538 przez długi czas jeździła z wagonem motorowym Sanok SN2, bądź samotnie stała na terenie zajezdni. W 2006 roku zwrócono do Krakowa wagon silnikowy i przenumerowano na numer taborowy #26. Oficjalna prezentacja miała miejsce podczas Parady Tramwajów z okazji Tygodnia Mobilności w dniu 17.09.2006r. Relację z tego wydarzenia można zobaczyć -> tutaj <-. Najczęściej zestawiany jest z wagonem doczepnym #538, sanockim PN2 #524 lub odrestaurowanym w późniejszych latach wagonem #502.
Na początku 2000 roku zakupiono ze Szczecina (ex. #117, exex. Warszawa #607) wagon techniczny i odrestaurowano, nadając numer #107. Niestety w późniejszym czasie wagon ten sprzedano do Warszawy, gdzie otrzymał pierwotny numer #607.
W 2001 roku pozyskano od Miejskiego Zakładu Napraw Tramwajów holownik o numerze #2001. Wyprodukowany został w 1954 roku pierwotnie trafił do Warszawy z numerem #765. Następnie przekazany do Krakowa, gdzie nadano mu numer #98 a następnie #20''. W 1988 roku przebudowany został na wagon techniczny i służył aż do 2001 roku, kiedy podjęto się przebudowy na wagon przystosowany do przewozu pasażerów. Nadano mu wówczas numer taborowy #20. Na początku 2003 roku wóz wraz z doczepą #538, po raz pierwszy pojawił się na mieście. W 2011 roku po przebudowie z jednego z wagonów technicznych powstał wagon typu ND #511 i to z nim silnikowy #20 tworzy najczęściej historyczny skład.
W 2017 roku zakupiono z Poznania wóz Konstal 4N #2025. Wyprodukowany został w 1958 roku i liniowo kursował do 1992 roku. Po wycofaniu z eksploatacji pełnił rolę gospodarczą. Po przybyciu do Krakowa rozpoczęto prace nad odbudową i przywróceniem wyglądu fabrycznego. Wóz otrzymał numer #43. Stworzył skład z doczepą 4ND #573 (odrestaurowaną w 2018 roku). Oficjalna prezentacja odrestaurowanego wagonu miała miejsce w dniu 13.06.2021r. przy okazji Parady historycznych wagonów typu N. Relację z tego wydarzenia można zobaczyć -> tutaj <-.
W 2020 roku zaprezentowany został odremontowany techniczny wagon z numerem #304. Oryginalny pojazd pochodził z 1954 roku i w Krakowie otrzymał nr #1. W 1971 roku przebudowany został na szlifierkę. Funkcję techniczną w różnych podmiotach (MPK Kraków, MZTSiPT oraz ZUE) pełnił do 2015 roku. Po odkupieniu od ZUE S.A. odtworzono wygląd wagonu technicznego z lat `70.
Obecnie historycznymi wagonami są: Konstal N #20, #26, Konstal 4N #43 oraz wóz techniczny #304.
zobacz także:
» tramwaje wycofane z ruchu: Konstal N, Konstal 4N , Konstal 4N1
» baza taboru: Konstal N, Konstal 4N , Konstal 4N1
» baza taboru: Konstal N, Konstal 4N , Konstal 4N1
dane techniczne
Producent | Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal" |
Długość | 11000 mm |
Szerokość | 2100 mm |
Wysokość | 3300 mm |
Roztaw osi | 3000 mm |
Masa własna | 14000 kg |
Ilość miejsc | 80 |
Ilość miejsc siedzących | 16 |
Wysokość podłogi I/II drzwi | 735/735 mm |
Moc ciągła silników | 4 x 60kW |
Napięcie zasilania | 600 V |
Prędkość max. | 45 km/h |
zdjęcia
![](tramwaje/n23 (Custom).jpg)
13
![](tramwaje/n166 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk7_01 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk7_02 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk7_03 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk7_04 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk7_05 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk7_06 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk7_07 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk7_11 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk7_12 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk7_09 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk7_08 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk7_10 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk14_04 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n86 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n87 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk34_04 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n173 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk111_09 (Custom).jpg)
20
![](tramwaje/n237 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n238 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n239 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n240 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n241 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n242 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n243 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n244 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n245 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n246 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n247 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n248 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n249 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n250 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n251 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk64_07 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk64_08 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n270 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n267 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n268 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n269 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n293 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk75_02 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk75_03 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk75_04 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk75_05 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk75_06 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk75_07 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk75_08 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk75_09 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk75_10 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n294 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n295 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk87_21 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk87_22 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk89_11 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk89_12 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk118_07 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk118_08 (Custom).jpg)
20+511
![](tramwaje/n271 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n272 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n273 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n274 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n275 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n276 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n277 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n278 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n279 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n280 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n281 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n252 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n291 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n253 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n254 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n255 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n256 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n292 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n296 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n297 (Custom).jpg)
20+511+538
![](tramwaje/n4 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n1 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n2 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk8_10 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n64 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n66 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk12_06 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n65 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n71 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n72 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk34_11 (Custom).jpg)
20+538
![](tramwaje/n19 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n21 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n22 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n63 (Custom).jpg)
![](tramwaje/nf62 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n88 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n89 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n90 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n91 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n200 (Custom).jpg)
26
![](imprezy/mpk111_05 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk111_06 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk111_07 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk111_08 (Custom).jpg)
26+502
![](imprezy/mpk43_19 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n174 (Custom).jpg)
26+524
![](imprezy/mpk14_05 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk22_06 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk38_01 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk38_02 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk38_03 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk38_04 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk38_05 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk38_06 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk38_07 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk38_08 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk38_09 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk38_10 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk51_17 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk51_19 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk51_20 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk51_40 (Custom).jpg)
![](tramwaje/gt398 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n201 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk52_01 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk52_07 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk52_08 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk52_10 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk52_11 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk87_19 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk87_20 (Custom).jpg)
26+538
![](imprezy/mpk118_05 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk118_06 (Custom).jpg)
26+538+502
![](imprezy/mpk118_01 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk118_02 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk118_03 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk118_04 (Custom).jpg)
43+573
![](tramwaje/n184 (Custom).jpg)
105+670
![](tramwaje/n96 (Custom).jpg)
107+?
![](tramwaje/n97 (Custom).jpg)
107
![](tramwaje/n35 (Custom).jpg)
![](tramwaje/n36 (Custom).jpg)
107
+538
![](imprezy/mpk118_11 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk118_12 (Custom).jpg)
304
![](tramwaje/n62 (Custom).jpg)
2001
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999