Konstal N, Konstal 4N , Konstal 4N1

Konstal 4N1
Pierwsze wagony typu N pojawiły się w Krakowie w 1949 r. i były wyprodukowane w fabryce w Sanoku. Kolejne wozy tego typu produkowane były w chorzowskim Konstalu oraz Stoczni Północnej w Gdańsku. Budowa pojazdów wzorowana była na konstrukcji niemieckiego tramwaju KSW (Kriegs-Strassenbahn-Wagen). Wagony te przystosowane były do jazdy dwukierunkowej. Tramwaje tego typu produkowano w latach 1948 - 1962 i w czasie produkcji były modernizowane. Różniły się wyglądem i układem hamulcowym. Tramwaj typu N produkowano w Konstalu w latach 1948 - 1956, zaś w Stoczni Północnej w latach 1950-1951. Były to odpowiednio typy N1, N2 oraz N3. Były to wagony normalnotorowe, dwukierunkowe, wyposażone w hamulce klockowe. Przednia tablica kierunkowa umieszczona została niesymetrycznie. Tramwaj typu 2N produkowano w Konstalu w latach 1952 - 1956, a w Stoczni Północnej w latach 1950-1952. Były to wagony wąskotorowe, dwukierunkowe, które dzielono na typ 2N1 oraz 2N2. Wozy typu 4N produkowano w Konstalu w latach 1956 - 1962 w wersjach 4N oraz 4N1. Były to wagony normalnotorowe wyposażone w hamulce tarczowe. Zastosowano również ręcznie otwierane dwuskrzydłowe drzwi wejściowe. Wozy typu 5N produkowano w latach 1957 - 1962 w wersjach 5N oraz 5N1. Był to wąskotorowy odpowiednik wagonu 4N. Do 1975 roku w Krakowie kursowało 189 wagonów silnikowych typu N oraz 4N. Z czasem część dwukierunkowych wagonów tego typu przebudowywano na jednokierunkowe. Zmieniano również drzwi, z do tej pory stosowanych - ręcznie otwieranych przez konduktora - na otwierane automatycznie. W latach `90 podjęto pierwsze próby zachowania eksponatów muzealnych. Ostatecznie historycznymi wagonami są : Konstal N #20 i #26 oraz ND #511 i #538.

W tym miejsu chciałbym serdecznie podziękować Panu Dariuszowi Walczakowi za pomoc i poświęcony czas nad sporzadzeniem numeracji wozów typu Konstal N, Konstal 4N, Konstal 4N1 w szczególności tramwajów, które sprowadzono do Krakowa z Warszawy oraz ze Szczecina.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentChorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal",
Sanocka Fabryka Wagonów,
Stocznia Północna Gdańsk
Długość11000 mm
Szerokość2100 mm
Wysokość3300 mm
Roztaw osi3000 mm
Masa własna14000 kg
Ilość miejsc80
Ilość miejsc siedzących16
Wysokość podłogi I/II drzwi735/735 mm
Moc ciągła silników4 x 60kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.45 km/h

pocztówki

zdjęcia


Stanowisko motorniczego

Wnętrze pojazdu


11+?


13


20


20+511


20+511+538


20+538


25+?+?


25+?+?


26


26+524


26+538


27+?+?


64+?


66+?


80+?+?


96''+?


97+?


105+670


107


107+?


107
+
538


109+?+?


113+?


116+?


121+559


130+?


132+?+?


135+?


136+?


136+?+?


140+?


145+?


157+?


168+?+?


170+?


181+?


186+526


199+?


834


1003


1008


1012


1019


1101

1102


1201


1205


1301


1302


1303


1304


1305


1401


2001

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Damian Lenda, Michał Smajdor
Współpraca: Wiesław Hessel, Dariusz Walczak

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999