ZHKiL K #437

ZHKiL K #437
W drugiej połowie lat `30 XX wieku władze Warszawy stworzyły program rozbudowy miasta, co wiązało się również z inwestycjami komunikacyjnymi. W 1939 roku ogłoszono przetarg na zakup łącznie 100 tramwajów, który wygrały dwa konsorcja - Danziger Waggonfabrik AG (20 wagonów silnikowych i 40 wagonów doczepnych) oraz Zjednoczone Huty Królewska i Laura w Katowicach będące częścią Wspólnoty Interesów Górniczych w Katowicach (40 wagonów silnikowych). Nowe pojazdy bazujące na konstrukcji wagonów typu F, H oraz J oznaczono symbolem K. W momencie wybuchu II Wojny Światowej, tramwaje były na różnym etapie budowy i od razu zostały przejęte przez Niemców. Niedługo po tym zdecydowano o przekazaniu pojazdów do Berlina, po ówczesnym ich dostosowaniu. Do stolicy Niemiec trafiło łącznie 60 silnikowych i 18 doczepnych tramwajów. Po wojnie do Warszawy przetransportowano 51 egzemplarzy wagonów silnikowych i 11 doczep. Ze względu na zniszczenia skierowano je do napraw do Poznania i Chorzowa oraz remontowano we własnym zakresie w warsztatach. Wagony tego typu po ulicach Warszawy kursowały do 1975 roku.

We wrześniu 2017 roku krakowskie MPK zakupiło jeden egzemplarz wagonu technicznego K o numerze taborowym #P-15. Tramwaj ten wyprodukowany został w 1941 roku w zakładach w Chorzowie. Trafił do Berlina jako typ TF40, gdzie otrzymał numer taborowy #3940. Po zakończeniu wojny, po remoncie wprowadzony do ruchu w Warszawie z numerem #437, kursował liniowo do 1969 roku, po czym został przebudowany na pług. W Krakowie tramwaj został pieczołowicie odrestaurowany. Otrzymał malowanie, oznaczenia i wyposażenie wg zamówienia jakie złożyły władze stolicy jeszcze przed wybuchem wojny. Wprowadzony do ruchu jako wagon historyczny w kwietniu 2019 roku podczas uroczystej prezentacji, o której można przeczytać -> tutaj <-).

dane techniczne

ProducentZjednoczone Huty Królewska i Laura S.A.
Długość11294 mm
Szerokość2200 mm
Wysokość3160 mm
Roztaw osi3200 mm
Masa własna15000 kg
Ilość miejsc52
Ilość miejsc siedzących24
Wysokość podłogi I/II drzwi795/795 mm
Moc ciągła silników2x45kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.40 km/h

zdjęcia


Stanowisko motorniczego

Wnętrze pojazdu


437

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne