Stadler Tango Lajkonik

Stadler Tango Lajkonik
Przetarg na zakup 35 sztuk wagonów z możliwością domówienia 15 kolejnych egzemplarzy ogłoszony został w dniu 17 sierpnia 2016 roku. Zwyciężcą okazał się Solaris Tram (konsorcjum Solaris Bus & Coach S.A. i Stadler Polska Sp. z o.o.). Zamówienie obejmowało zakup fabrycznie nowych niskopodłogowych, przegubowych wagonów o długości minimum 32 metrów i maksimum 35 metrów każdy, wraz z wyposażeniem, narzędziami specjalnymi oraz usługami i dostawami powiązanymi. W tym samym czasie tj. w II połowie 2016 r. Solaris Bus & Coach S.A. i Stadler zapowiedziały rozpoczęcie współpracy w obszarze produkcji tramwajów, dzięki czemu powstała spółka joint venture Solaris Tram. Swoją działalność operacyjną rozpoczęła 1 kwietnia 2017 r. We wrześniu 2018 roku 100% udziałów w firmie Solaris Bus & Coach przejęła hiszpańska grupa CAF, która następnie zbyła swoje udziały w spółce Solaris Tram na rzecz Stadlera. Początkowo sądzono, że nowe pojazdy dla Krakowa będą rozwinięciem rodziny wagonów Tramino, jednak po zmianie właściciela okazało się, że dostarczone zostaną tramwaje z serii Tango firmy Stadler. Sam przetarg nie był łatwy do zakończenia. Ze względu na protesty, ogłoszenie zwycięzcy postępowania nastąpiło dopiero w dniu 10 listopada 2017 a umowa z Solaris Tram podpisana została 16 stycznia 2018 roku. Producent zaproponował trójczłonowy tramwaj o długości 33,4 metra wyposażony w klimatyzację, monitoring, oświetlenie LED wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Dostarczone do Krakowa pojazdy posiadają ponadto platformę ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym. Każdy wagon wyposażono m.in. porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych. Tramwaje mają szersze niż dotychczas drzwi o szerokości 1,4 metra. Każdy wóz jest wyposażony w tzw. absorber energii, który minimalizuje skutki kolizji z innymi pojazdami a także w system rekuperacji umożliwiający wykorzystywanie energii hamowania. Pierwszy wagon dedykowany dla Krakowa dostarczony został w dniu 13.12.2019r. i otrzymał numer taborowy #RY825. Na ulice miasta wyjechał na początku stycznia 2020 roku na jazdy homologacyjne. Dopiero po ponad pół roku po dostarczeniu pierwszego tramwaju dwa wagony Stadler Tango Lajkonik debiutowały liniowo na ulicach Krakowa. Oficjalna prezentacja na terenie zajezdni Podgórze odbyła się w dniu 18.06.2020 roku. O tym wydarzeniu można przeczytać -> tutaj <-.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentStadler Polska Sp. z o.o.
Długość33400 mm
Szerokość2400 mm
Wysokość3600 mm
Roztaw osi1800 mm
Masa własnab.d.
Ilość miejsc221
Ilość miejsc siedzących82
Wys. podłogi w części niskopodłogowej370mm
Udział procentowy niskiej podłogib.d.
Moc ciągła silników4x105kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.70 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
20191RY825--1
202022HY840-HY855, RY826-RY831--23
202127HY856-HY874, RY832-RY839--50

zdjęcia


Stanowisko motorniczego

Wnętrze pojazdu


RY 825


RY 826

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne