Solbus SM12 Solcity LNG

Solbus SM12 Solcity LNG
Pierwszy autobus Solbus SM12 Solcity napędzany LNG, czyli skroplonym metanem, został zaprezentowany na targach Transexpo w 2009 roku. Po niespełna roku 31 sztuk tego typu pojazdów miało zasilić park taborowy krakowskiej firmy PTS, która we współpracy z PKS Chojnice wygrała przetarg na obsługę linii 105/405, 115, 122, 153, 174 i 182. Jednak problemy z wyprodukowaniem i homologacją nietypowych pojazdów marki zasilanych gazem LNG oraz niewybudowaniem na czas specjalnej stacji tankowania na terenie PTS, przyczyniły się do zerwania umowy pomiędzy konsorcjum a ZIKiT. Do Krakowa przybył jednak przynajmniej jeden biało-niebieski Solbus SM12 Solcity LNG, ale nigdy nie pojawił się na mieście liniowo. Po problemach producenta, część pojazdów w końcu znalazła odbiorcę. Stał się nim m.in. MPK Wałbrzych i właśnie w barwach tego przewoźnika pod koniec maja 2012 roku do krakowskiej zajezdni Wola Duchacka przybyły dwa wozy wraz z mobilną stacją tankowania LNG dostarczoną przez firmę Gazprom Germania. Oba autobusy, przez okres ok. jednego tygodnia pojawiały się m.in. na liniach 184 i 502. Solbus przy współpracy z Gazprom Germania, przeprowadził serię jazd testowych również w innych polskich miastach: Toruniu, Gdyni, Olsztynie, Warszawie i Katowicach.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentFabryka Autobusów "Solbus"
Długość12000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość3100 mm
Roztaw osi5950 mm
Masa własna9900 kg
Ilość miejsc110
Ilość miejsc siedzących31
Wysokość podłogi I/II/III drzwi320/320/320 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
SilnikCUMMINS ISLGeEV 320
Skrzynia biegówVoith D854.54
Prędkość max.75 km/h

zdjęcia


RLA 75WL


RLA 76WL

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne