Solaris Urbino 8,9LE III Electric

Solaris Urbino 8,9LE III Electric
Solaris Urbino 8,9LE III Electric to niskowejściowy autobus miejski, zaprezentowany po raz pierwszy jesienią 2011 roku podczas targów Transexpo 2011. Pojazd o długości niespełna 9 metrów wyposażony został w napęd elektryczny, którego głównym elementem jest czteropolowy silnik asynchroniczny o mocy maksymalnej 120 kW (163 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 1400 Nm. Energia magazynowana jest w dwóch bateriach litowych o łącznej pojemności 120,9 kWh i napięciu znamionowym 600V polskiej firmy Wamtechnik. Maksymalny zasięg na jednym ładowaniu baterii wynosi 100 km. Prędkość maksymalna autobusu ograniczona została do 50 km/h. Konstrukcja wykonana została z rur stalowych a poszycie ze stali nierdzewnej i włókna węglowego. Dotychczas powstały 3 egzemplarze. Jeden z nich pojawił się na testach w Krakowie. Przybył na zajezdnię Wola Duchacka zaraz po Nowym Roku. Kursował w dniach od 3 do 13 stycznia 2013r. na linii 537 (z Witkowic do Dworca Głównego Wschód). Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zapowiada kupno 10 podobnych maszyn. Produkcja seryjna tego modelu ma rozpocząć się w roku 2013.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość8950 mm
Szerokośćć2400 mm
Wysokość3250 mm
Roztaw osi4380 mm
Masa własnab.d.
Ilość miejscb.d.
Ilość miejsc siedzących25
Wysokość podłogi I/II drzwi320/320 mm
Udział procentowy niskiej podłogi70 %
Silnik elektrycznyVossloh Kiepe 4 polowy asynchroniczny
BaterieWamtechnik litowe poj. 120,9 kWh i napięciu 600V
Prędkość max.50 km/h

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


PZ 778AU

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne