Solaris Urbino 8,9LE III Electric
Po pomyślnie przeprowadzonych testach pojazdów elektrycznych różnych producentów krakowskie MPK zdecydowało się na zakup jednego z autobusów testowych oraz rozpisanie zamówienia na zakup 4 elektrycznych,
niskopodłogowych autobusów o długości około 9 metrów z możliwością ładowania zarówno poprzez pantograf jak i wtyczkę. Pierwszego przetargu nie udało się rozstrzygnąć ze względu
na brak spełnienia wymogów stawianych oferentom przez zamawiającego. Do drugiego przetargu wystartowały firmy Solaris Bus & Coach S.A. z ofertą na kwotę 6 240 000,00 zł netto oraz
SOR Libchavy s r.o. z ofertą na kwotę 6.999.600,00 zł netto.
Ostatecznie wybrano ofertę polskiego producenta, który do Krakowa dostarczył 4 sztuki modelu Urbino 8,9 LE III generacji.
Pojazdy trafiły na teren zajezdni Wola Duchacka w lipcu 2016 roku ale dopiero we wrześniu wyjechały liniowo na miasto. W między czasie przygotowywano je do ruchu po krakowskich ulicach czy też
zamontowano nową ładowarkę na ulicy Pawiej.
Oficjalna prezentacja nowych elektrycznych pojazdów miała miejsce na Placu Jana Nowaka Jeziorańskiego (dawny Plac Kolejowy) w dniu 02.09.2016r.
Autobusy o długości 8950 mm mogą zabrać na pokład 48 pasażerów (w tym 19 na miejscach siedzących). Wyposażone zostały w asynchroniczny silnik elektryczny firmy Vossloh Kiepe oraz w baterie o pojemności 80 kWh.
Ładowanie może odbywać się na dwa sposoby - poprzez złącze typu plug-in lub przez pantograf zlokalizowany na dachu, który podłączany może być do stacji zlokalizowanej na ul. Pawiej.
Pojazdy otrzymały numery od #DE602 do #DE605.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Solaris Bus & Coach S.A. |
Długość | 8950 mm |
Szerokość | 2400 mm |
Wysokość | 3250 mm |
Roztaw osi | 4380 mm |
Masa własna | b.d. |
Ilość miejsc | 48 |
Ilość miejsc siedzących | 19 |
Wysokość podłogi I/II drzwi | 320/320 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 60 % |
Silnik elektryczny | Vossloh Kiepe asynchroniczny |
Baterie | litowo-jonowe poj. 80 kWh |
Prędkość max. | 50 km/h |
stan inwentarzowy
Rok | Ilość sztuk wpisanych na stan | Pojazdy wpisane na stan | Ilość sztuk skreślonych ze stanu | Pojazdy skreślone ze stanu | Ilość sztuk na koniec roku |
2016 | 4 | DE602, DE603, DE604, DE605 | - | - | 4 |
2017 | - | - | - | - | 4 |
2018 | - | - | - | - | 4 |
zdjęcia
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne