Solaris Urbino 18 III Hybrid

Solaris Urbino 18 III Hybrid
Pierwszy Solaris Urbino 18 Hybrid trafił do Krakowa w listopadzie 2014 roku jako kolejny testowany pojazd z tego typu napędem. Przez dwa tygodnie kursował na linii 179. Na czas testów otrzymał numer taborowy #DR799. Pozytywne oceny przyczyniły się do jego zakupu, tym samym stał się on pierwszym autobusem hybrydowym wpisanym w stan posiadania krakowskiego MPK. Został przekazany zajezdni Bieńczyce, gdzie otrzymał numer taborowy #BH611. Autobus wyprodukowany został w 2010 roku i był autobusem fabrycznym przeznaczonym do testów i prezentacji na targach. Wyposażono go w szeregowy układ hybrydowy składający się z silnika spalinowego Cummins oraz elektrycznego silnika trakcyjnego firmy Allison. Po blisko roku krakowski przewoźnik zdecydował się ogłosić przetarg na zakup 12 sztuk przegubowych, 18-metrowych autobusów z napędem hybrydowym (spalinowo-elektrycznym). Jedynym oferentem była polska firma Solaris Bus & Coach S.A., która za kwotę 25 200 008,00 zł netto zaoferowała model Solaris Urbino 18 Hybrid III generacji. Umowa została podpisana w dniu 27 kwietnia 2016 roku w Urzędzie Miasta. Pierwszy z zamówionych pojazdów przybył do Krakowa w dniu 25 października 2016 roku, a pozostałe do końca listopada tego roku. Oficjalne wprowadzenie do ruchu wszystkich pojazdów miało miejsce na pętli autobusowej Czyżyny Dworzec w dniu 13 grudnia 2016 - relację z tego wydarzenia można zobaczyć -> tutaj <-. Po oficjalnej prezentacji pojazdy wyjechały na linie 139, 172, 174 i 501. Autobusy otrzymały numerację od #BH072 do #BH083 (zakupiony w 2014r. Solaris o numerze #BH611 w 2016r. przenumerowano na #BH071).

zobacz także:

dane techniczne

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość18000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość3500 mm
Roztaw osi5130/6770 mm
Masa własna17500 kg
Ilość miejsc125
Ilość miejsc siedzących45
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi320/340/340/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
Silnik spalinowyCummins ISB6.7 285H
Silnik elektrycznyAllison EV50
Prędkość max.72 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
20141BH611--1
2015----1
201612BH072-BH083--13
2017----13
2018----13
2019----13
2020----13
2021--1BH07112


Przenumerowania
2016: BH611->BH071;

zdjęcia


Stanowisko kierowcy (BH611)

Wnętrze pojazdu (BH611)


Stanowisko kierowcy (BH072)

Wnętrze pojazdu (BH072)


BH 071


BH 072


BH 075


BH 077


BH 078


BH 079


BH 081


BH 082


BH 083


BH 611


PZ 646FC

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne