Solaris Urbino 12 IV Hydrogen

Solaris Urbino 12 IV Hydrogen
Pierwsze wzmianki o autobusie Solaris Urbino 12 Hydrogen pojawiły się w 2018 roku. Trwały wówczas prace nad pojazdem całkowicie bez emisyjnym, którego podstawę napędu stanowi wodór. Gromadzony jest on w pięciu butlach z kompozytu o pojemności 312 l każda, które zlokalizowano na dachu pojazdu nad przednią osią. Paliwo trafia do ogniwa o mocy 70kW, gdzie energia wydzielana z reakcji połączenia wodoru z tlenem zamieniana jest w energię elektryczną magazynowaną w bateriach litowo-jonowych Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh. Dodatkowo w przypadku konieczności doładowania baterii, istnieje możliwość podłączenia pojazdu do sieci poprzez złącze plug-in. Pojazd skonstruowany został w oparciu o IV generację modelu Urbino z rozwiązaniami stosowanymi m.in. w elektrycznych wersjach tego autobusu. Jeden z tego typu pojazdów, wyprodukowany w 2020 roku został zaprezentowany na terenie zajezdni Wola Duchacka w dniu 28.01.2021 roku. Więcej o tym wydarzeniu można przeczytać -> tutaj <-. Niestety autobus nie wyjechał na żadną z linii. Odbyło się jedynie parę przejazdów po terenie zajezdni.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość12000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość3300 mm
Roztaw osi5900 mm
Masa własnab.d.
Ilość miejscb.d.
Ilość miejsc siedzących31
Wysokość podłogi I/II/III drzwi320/320/320 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
Silnik elektrycznyZF AVE130 2x125 kW (w osi)
BaterieLitowo-jonowe Solaris High Power 29,2 kWh
Ognisko wodorowe70kW z butlami 5x312 l
Prędkość max.b.d.

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


PZ 009WG

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne