Solaris Urbino 12 IV Hydrogen
Pierwsze wzmianki o autobusie Solaris Urbino 12 Hydrogen pojawiły się w 2018 roku. Trwały wówczas prace nad pojazdem całkowicie bez emisyjnym, którego podstawę napędu stanowi wodór. Gromadzony jest on w pięciu
butlach z kompozytu o pojemności 312 l każda, które zlokalizowano na dachu pojazdu nad przednią osią. Paliwo trafia do ogniwa o mocy 70kW, gdzie energia wydzielana z reakcji połączenia wodoru z tlenem zamieniana
jest w energię elektryczną magazynowaną w bateriach litowo-jonowych Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh. Dodatkowo w przypadku konieczności doładowania baterii, istnieje możliwość podłączenia pojazdu do sieci poprzez
złącze plug-in. Pojazd skonstruowany został w oparciu o IV generację modelu Urbino z rozwiązaniami stosowanymi m.in. w elektrycznych wersjach tego autobusu.
Jeden z tego typu pojazdów, wyprodukowany w 2020 roku został zaprezentowany na terenie zajezdni Wola Duchacka w dniu 28.01.2021 roku. Więcej o tym wydarzeniu można przeczytać
-> tutaj <-.
Niestety autobus nie wyjechał na żadną z linii. Odbyło się jedynie parę przejazdów po terenie zajezdni.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Solaris Bus & Coach S.A. |
Długość | 12000 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 3300 mm |
Roztaw osi | 5900 mm |
Masa własna | b.d. |
Ilość miejsc | b.d. |
Ilość miejsc siedzących | 31 |
Wysokość podłogi I/II/III drzwi | 320/320/320 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Silnik elektryczny | ZF AVE130 2x125 kW (w osi) |
Baterie | Litowo-jonowe Solaris High Power 29,2 kWh |
Ognisko wodorowe | 70kW z butlami 5x312 l |
Prędkość max. | b.d. |
zdjęcia
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne