Solaris Urbino 12 IV

Solaris Urbino 12 IV
Krakowski przewoźnik jest w posiadaniu Solarisów Urbino 12 generacji II, III i od 2016. również IV. W 2004r. dostarczono do Krakowa pierwsze dwa pojazdy Urbino 12. Kolejne 48 składane było w Krakowie. Otrzymały numerację od #BU801 do #BU850. Wozy kolejnej generacji (III) pojawiały się w 2008r. w ilości 35 pojazdów (w zakresie numerów #BU851-885), w 2009r. 18 sztuk (#BU886-BU891 i #DU892-DU903), w 2012r. 20 sztuk (#PU904-PU923), w 2013r. 25 egzemplarzy (#PU924-PU948), w 2014r. łącznie 28 wozów (#PU949-PU976). Dodatkowo w 2015r. zakupiono jeden używany (fabryczny) pojazd, który otrzymał numer taborowy #DU977. W 2015r. ogłoszony został przetarg na zakup 60 pojazdów 12-metrowych. W szranki stanęły firmy:
Solaris Bus & Coach, która wyceniła swoją ofertę na kwotę 58.319.900,00zł oraz
EvoBus Polska producent autobusów Mercedes, który zaproponował cenę 63.083.000,00zł.
Wybrana została oferta producenta spod Bolechowa, dzięki czemu do Krakowa po ponad 12 latach od prezentacji pierwszych autobusów marki Solaris, dostarczono najnowszą - IV generację modelu Urbino 12. Autobusy tzw. IV generacji wyróżniają się przede wszystkim nowoczesnym wyglądem zewnętrznym. Poza tym posiadają większą ilość miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi, automaty biletowe z możliwością płatności gotówką oraz kartą, urządzenia do zliczania pasażerów czy też znane już z tramwajów 2014N - ładowarki USB. Nowe Solarisy Urbino przydzielono do zajezdni Płaszów w ilości 20 sztuk, gdzie otrzymały numerację #PU978-PU997 oraz do zajezdni Wola Duchacka w ilości 40 sztuk - #DU301-DU340. Pojazdy zostały zakupione głównie z myślą o wycofaniu ostatnich kursujących sztuk autobusów Scania CN113CLL i Jelcz M121MB. Oficjalna prezentacja wszystkich zakupionych wozów odbyła się w dniu 20.07.2016 a relację z tego wydarzenia można zobaczyć -> tutaj <-.

Kolejna dostawa tej generacji autobusów z rodziny Urbino miała miejsce w 2021 roku a to za sprawą zamówienia przez spółkę-córkę krakowskiego MPK - firmę KrakTransRem. W lutym 2021 roku ogłoszony został przetarg na dostawę łącznie 12 pojazdów, w tym 9 sztuk 12-metrowych. Wygrał Solaris Bus & Coach sp. z o.o., w konsorcjum z PEKAO Leasing Sp. z o.o. za kwotę 16.443.920,12 zł netto, który przebił ofertę EvoBus Polska Sp. z o. o., w konsorcjum z Millennium Leasing Sp. z o.o, które zaproponowało kwotę 18.394.682,72 zł netto. Nowe pojazdy z IV. generacji Urbino po face liftingu dostarczono do Krakowa w listopadzie 2021r. Zostały dodatkowo wyposażone w haki, umożliwiające holowanie przyczepy. Ciekawostką w oznakowaniu jest to, że wraz z logo KrakTransRem, otrzymały także oznaczenia MPK Kraków. Pojazdy otrzymały numery taborowe #KU341-KU349.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość12000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość2850 mm
Roztaw osi5900 mm
Masa własna10800 kg
Ilość miejsc104
Ilość miejsc siedzących30
Wysokość podłogi I/II/III drzwi320/320/320 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
SilnikDAF MX11 210
Skrzynia biegówVoith D 854.6
Prędkość max.72 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
201660DU301-DU340
PU978-PU997
--60
2017----60
2018----60
2019----60
2020----60
20219KU341-KU349--69
2022----69


Przenumerowania
2018: DU339->PU339; DU340->PU340; PU992-PU997->BU992-BU997; PU339->BU339; PU340->BU340;
2019: DU336->BU336;
2021: DU334->PU334; DU335->PU335; DU337->PU337; DU338->PU338;

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


DU 302


DU 304


DU 305


DU 306


DU 307


DU 308


DU 311


DU 312


DU 313


DU 314


DU 316


DU 317


DU 320


DU 324


DU 325


DU 327


DU 328


DU 330


DU 339


DU 340


PU 979


PU 981


PU 982


PU 983


PU 986


PU 987


PU 988


PU 989


PU 990


PU 995


PU 996


PU 997

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne