» powrót
Solaris Urbino 12 IV
Solaris Bus & Coach, która wyceniła swoją ofertę na kwotę 58.319.900,00zł oraz
EvoBus Polska producent autobusów Mercedes, który zaproponował cenę 63.083.000,00zł.
Wybrana została oferta producenta spod Bolechowa, dzięki czemu do Krakowa po ponad 12 latach od prezentacji pierwszych autobusów marki Solaris, dostarczono najnowszą - IV generację modelu Urbino 12. Autobusy tzw. IV generacji wyróżniają się przede wszystkim nowoczesnym wyglądem zewnętrznym. Poza tym posiadają większą ilość miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi, automaty biletowe z możliwością płatności gotówką oraz kartą, urządzenia do zliczania pasażerów czy też znane już z tramwajów 2014N - ładowarki USB. Nowe Solarisy Urbino przydzielono do zajezdni Płaszów w ilości 20 sztuk, gdzie otrzymały numerację #PU978-PU997 oraz do zajezdni Wola Duchacka w ilości 40 sztuk - #DU301-DU340. Pojazdy zostały zakupione głównie z myślą o wycofaniu ostatnich kursujących sztuk autobusów Scania CN113CLL i Jelcz M121MB. Oficjalna prezentacja wszystkich zakupionych wozów odbyła się w dniu 20.07.2016 a relację z tego wydarzenia można zobaczyć -> tutaj <-.
Kolejna dostawa tej generacji autobusów z rodziny Urbino miała miejsce w 2021 roku a to za sprawą zamówienia przez spółkę-córkę krakowskiego MPK - firmę KrakTransRem. W lutym 2021 roku ogłoszony został przetarg na dostawę łącznie 12 pojazdów, w tym 9 sztuk 12-metrowych. Wygrał Solaris Bus & Coach sp. z o.o., w konsorcjum z PEKAO Leasing Sp. z o.o. za kwotę 16.443.920,12 zł netto, który przebił ofertę EvoBus Polska Sp. z o. o., w konsorcjum z Millennium Leasing Sp. z o.o, które zaproponowało kwotę 18.394.682,72 zł netto. Nowe pojazdy z IV. generacji Urbino po face liftingu dostarczono do Krakowa w listopadzie 2021r. Zostały dodatkowo wyposażone w haki, umożliwiające holowanie przyczepy. Ciekawostką w oznakowaniu jest to, że wraz z logo KrakTransRem, otrzymały także oznaczenia MPK Kraków. Pojazdy otrzymały numery taborowe #KU341-KU349.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Solaris Bus & Coach S.A. |
Długość | 12000 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 2850 mm |
Roztaw osi | 5900 mm |
Masa własna | 10800 kg |
Ilość miejsc | 104 |
Ilość miejsc siedzących | 30 |
Wysokość podłogi I/II/III drzwi | 320/320/320 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Silnik | DAF MX11 210 |
Skrzynia biegów | Voith D 854.6 |
Prędkość max. | 72 km/h |
stan inwentarzowy
Rok | Ilość sztuk wpisanych na stan | Pojazdy wpisane na stan | Ilość sztuk skreślonych ze stanu | Pojazdy skreślone ze stanu | Ilość sztuk na koniec roku |
2016 | 60 | DU301-DU340 PU978-PU997 | - | - | 60 |
2017 | - | - | - | - | 60 |
2018 | - | - | - | - | 60 |
2019 | - | - | - | - | 60 |
2020 | - | - | - | - | 60 |
2021 | 9 | KU341-KU349 | - | - | 69 |
2022 | - | - | - | - | 69 |
Przenumerowania
2018: | DU339->PU339; DU340->PU340; PU992-PU997->BU992-BU997; PU339->BU339; PU340->BU340; |
2019: | DU336->BU336; |
2021: | DU334->PU334; DU335->PU335; DU337->PU337; DU338->PU338; |
zdjęcia
DU 302
DU 304
DU 305
DU 306
DU 307
DU 308
DU 311
DU 312
DU 313
DU 314
DU 316
DU 317
DU 320
DU 324
DU 325
DU 327
DU 328
DU 330
DU 339
DU 340
PU 979
PU 981
PU 982
PU 983
PU 986
PU 987
PU 988
PU 989
PU 990
PU 995
PU 996
PU 997
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne