Graz SN1, KMKE SN1, Sanok SN1

Sanok SN1
Pierwsze wagony typu SN1 pojawiły się w 1912 r. Były to pierwsze normalnotorowe tramwaje w Krakowie. Pojazdy SN1 produkowane były w Sanoku i w Grazu. Zewnętrzny wygląd tego tramwaju przypominał tramwaj wąskotorowy SW1. Poprzez zwiększenie rozstawu szyn i samego pudła oraz zmianę silnika, na silnik o większej mocy, powstał normalnotorowy wagon oznaczony, jako SN1 (S-Silnikowy, N-Normalnotorowy). Do wagonów SN1 wyprodukowano również przyczepy, które oznaczono, jako PN1 (P-Przyczepa, N-Normalnotorowa). W latach eksploatacji w krakowskim przedsiębiorstwie, ze względu na wciąż brakujący tabor, przyczepy PN1 przebudowywano na wagony silnikowe w warsztatach Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej (później Krakowska Spółka Tramwajowa). Wagony silnikowe SN1 zakupywano na przełomie lat 1912-1936 - łącznie w ilości ok 40 sztuk, zaś wagony doczepne PN1 w latach 1912-1920 w ilości 20 sztuk. Wagony typu SN1 wycofano z eksploatacji w roku 1969. Zabytkowym wagonem jest wagon SN1 o numerze taborowym 37 (zbudowany z 3 ocalałych wagonów tego typu).

zobacz także:

dane techniczne

ProducentGalicyjskie Towarzystwo Budowy Wagonów i Maszyn w Sanoku,
Grazer Waggon und Maschinen - Fabrik AG w Grazu,
Warsztaty Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej (Krakowska Spółka Tramwajowa)
Długość10650 mm
Szerokość2200 mm
Wysokość3320 mm
Masa własna13000 kg
Ilość miejsc56
Ilość miejsc siedzących24
Wysokość podłogi I/II drzwi430/430 mm
SilnikiB-7 W - 33 kW 570 obr./min.
(wozy nr 34-40 /seria 1/, 43-46, 48 /50 seria 2/, 51, 52 /seria 3/, 61 /seria 4/ i 69 /seria 5/);
D-58 W - 33 kW 560 obr./min.
(wozy nr 31-33 /seria 1/ i 62 /seria 4/);
D 84 W - 39 kW 500 obr./min.
(wozy nr 53-57 /seria 3/);
G.T.M. - 40 kW 505 obr./min.
(wozy nr 41, 42, 44, 47, 49 /seria 2/, 58-60, 63 /seria 4/, 64-68 i 70 /seria 5/)
Nastawnikiwałeczkowe typ C
(wozy nr 34-40 /seria 1/, 41-50 /seria 2/, 61 /seria 4/ i 69 /seria 5/);
wałeczkowe typ K
(wozy nr 31-33 /seria 1/, 51-57 /seria 3/ i 62 /seria 4/);
wałeczkowe typ GB4h
(wozy nr 58, 60, 63 /seria 4/, 64-68 i 70 /seria 5/)
Opory jezdneopór całk. 7.3 om,
opór całk. 8.0 om
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.40 km/h

pocztówki

zdjęcia


Stanowisko motorniczego

Wnętrze pojazdu


37


37+555

zdjęcia ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego


32


58


64


66


68

źródło: www.nac.gov.pl » Narodowe Archiwum Cyfrowe

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990