Rugby (Orlicki) L #19

Rugby (Orlicki) L #19
Pojazdy typu Rugby L zakupione zostały przez Krakowską Miejską Kolej Elektryczną w roku 1929. Zakupiono wówczas, za pośrednictwem firmy Bergman, podwozia pojazdów Rugby L oraz Durant 401 z fabryki Durant Motor Corporation. W Krakowie firma Pierwsza Wytwórnia Autokaroserii i Powozów Orlicki i S-ka, wykonała nadwozia do tych pojazdów. Autobusy po 3-5 latach eksploatacji, ze względu na zły stan dróg, zostały wycofywane z ruchu. Pojazd z numerem #19 został zakupiony w 1929 roku. W 1932 roku autobus sprzedano prywatnemu przewoźnikowi z Poronina, który kursował tym pojazdem na trasie do Zakopanego. Przed wybuchem II Wojny Światowej autobus został ukryty. Po wielu dziesięcioleciach, za sprawą prywatnego właściciela, pojazd zosatał odnaleziony. Podjęto wtedy pierwsze próby restauracji autobusu, niestety z mizernym skutkiem. W roku 2006 pojazd dostał się w ręce krakowskiego MPK, które podjęło próbę odnowienia pojazdu. W dniu 04.07.2008 roku autobus został po raz pierwszy zaprezentowany.

zobacz także:

dane techniczne

Producent podwoziaDurant Motor Corporation
Producent nadwoziaPierwsza Wytwórnia Autokaroserii i Powozów Orlicki i S-ka
Długość5200-5800 mm
Szerokość1900-2020 mm
Wysokość2350 mm
Roztaw osi3250-3350 mm
Masa własna2020-2270 kg
Ilość miejsc siedzących16-18
SilnikRugby, benzynowy, czterosuwowy, 6 cylindrowy, rzędowy, chłodzony wodą
Skrzynia biegówmechaniczna, 4 przekładnie + bieg wsteczny
Prędkość max.50 km/h

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


19

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1988,
» Komunikacja Autobusowa w Krakowie 1927-2007, praca zbiorowa pod redakcją Jacka Kołodzieja, Kraków 2007