Rugby (Orlicki) L

Rugby (Orlicki) L
W latach dwudziestych XX wieku zdecydowano się na zakup pojazdów do obsługi linii autobusowych w Krakowie. Ówczesna firma świadcząca usługi komunikacyjne - Krakowska Miejska Kolej Elektryczna - zdecydowała się na zakup podwozi pojazdów Rugby L oraz Durant 401 wyprodukowanych w amerykańskich zakładach Durant Motor Corporation. Po przybyciu do Polski, za pośrednictwem firmy Bergman, podwozia trafiły do Pierwszej Wytwórni Autokaroserii i Powozów Orlicki i S-ka w Krakowie. W czasie karosażu danego pojazdu stosowane były różne rozwiązania zarówno w wyglądzie zewnętrznym jak i wewnątrz. Autobusy posiadały różną długość oraz szerokość pudła, wyposażane były w jedną bądź dwie pary drzwi, wewnątrz stosowano fotele bądź ławki. Po nabudowaniu karoserii na podwozie, pojazdy trafiły na krakowskie ulice. Od roku 1929 w Krakowie kursowały 3 pojazdy typu Rugby L, zwanych również Durantami ze względu na podobieństwo do pojazdów marki Durant. W roku 1930 dostarczono 2 sztuki a w 1931 roku kolejne 2 sztuki tego typu wozów. Pojazdy jednak nie jeździły zbyt długo. Ze względu na bardzo zły stan dróg pojazdy zaczęto wycofywać z ruchu już po paru latach eksploatacji. Obecnie w Krakowie zachowany jest jeden egzemplarz tego wyjątkowego, bo najstarszego w Polsce, autobusu. Pojazd oznaczony numerem 19 jest wizytówką krakowskiego MPK.

zobacz także:

dane techniczne

Producent podwoziaDurant Motor Corporation
Producent nadwoziaPierwsza Wytwórnia Autokaroserii i Powozów Orlicki i S-ka
Długość5200-5800 mm
Szerokość1900-2020 mm
Wysokość2350 mm
Roztaw osi3250-3350 mm
Masa własna2020-2270 kg
Ilość miejsc siedzących16-18
SilnikRugby, benzynowy, czterosuwowy, 6 cylindrowy, rzędowy, chłodzony wodą
Skrzynia biegówmechaniczna, 4 przekładnie + bieg wsteczny
Prędkość max.50 km/h

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


19

zdjęcia ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego


?

źródło: www.nac.gov.pl » Narodowe Archiwum Cyfrowe

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1988,
» Komunikacja Autobusowa w Krakowie 1927-2007, praca zbiorowa pod redakcją Jacka Kołodzieja, Kraków 2007