pętle autobusowe W

WADÓW

W latach `50 dla zapewnienia transportu ludności ze wsi Wadów pod Kombinat Huty powstała linia 10-A (później numer 110). Pętla dla tej linii o nazwie Wadów zlokalizowana została przy skrzyzowaniu ulicy Glinik z ulicą Wadowską. W roku 1965 końcówkę przeklasowano na przystanek przelotowy.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
10-A (1953-1955; 1955-1957),
110 (1957-1965);

Zdjęcia:
-

WADÓW OSIEDLE KOLEJOWE

Pętla o nazwie Wadów Osiedle Kolejowe zlokalizowana została przy ulicy Glinik. Powstała w roku 1965. Od 1968 roku autobusy linii 110 skierowane zostały do pętli Wadów Tunel, a następnie przywrucono kursowanie tej linii do Osiedla Kolejowego w roku 1971. Ostatecznie w roku 1986 końcówkę przeklasowano na przystanek przelotowy a linię 110 przedłużono do pętli Wadów Tunel (po 1995 roku z wariantowymi kursami do Węgrzynowic).

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
110 (1965-1971; 1971-1979; 1979-1986);

Zdjęcia:

WADÓW PPRK
patrz: WADÓW TUNEL


WADÓW TUNEL

Wcześniejsza nazwa: WADÓW PRK

Pętla powstała w roku 1954, kiedy skierowano tu linię 10-A (później linia 110) z pętli Wadów. Końcówka zlokalizowana jest na ulicy Organki przy stacji PKP Kraków Nowa Huta. Od roku 1995 linię 110 skierowano także do Węgrzynowic, zatem jest to jedna z 3 pętli tej linii.

Obecnie kursujące linie:
110

Linie kursujące na pętlę:
10-A (1954-1955),
110 (1958-1979; od 1979);

Zdjęcia:

WAWRZEŃCZYCE

Pętla we wsi Wawrzeńczyce powstała w roku 1974. Przez pięc lat kursowała tu lini 211, która wykonywała tu wariantowe kursy z końcówki Igołomia. Ponownie w roku 1992 skierowano tu linię pospieszną E (kursująca z Rondo Mogilskiego). W tym samym roku linię zlikwidowano, jednak po krótkiej przerwie autobusy linii E powróciły do Wawrzeńczyc. Reaktywowaną linię skierowano do Nowego Brzeska a dotychczasowa pętla we wsi Wawrzeńczyce służyła do roku 1996 jako przystanek przelotowy.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
211 (1976-1979),
E (1992-1992);

Zdjęcia:

WERNYHORY

Autobusy linii pospiesznej A skierowano na tę końcówkę w roku 1965 natomiast linie miejskie oraz podmiejskie 118 i 218 kończyły kursy na pętli w okresie między kwietniem a majem 1980 roku. Był to dworzec PKS Bronowice zlokalizowany przy skrzyżowaniu ulicy Wernyhory, Katowickiej i Balickiej.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
118 (1980-1980),
218 (1980-1980),
A (1965-1972);

Zdjęcia:

WĘGLARSKA

Pętla na ulicy Węglarskiej powstała w roku 1973. Skierowano tu wówczas linię 127 kursujacą do tej pory na pętlę Motyla (dziś Płaszów Szkoła). Linia wykonywała tu kursy do 1993 roku z przerwą w 1981 roku, kiedy to linie 127 zawieszono na okres ok. miesiąca.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
127 (1973-1981; 1981-1993);

Zdjęcia:
-

WĘGRZCE PĘTLA

Pierwsza końcówka Węgrzce powstała w latach `50 prawdopodobnie na granicy wsi Węgrzce. Skierowano tu wówczas wariantowymi kursami linię 5-A, którą z czasem przenumerowano na 105. Kolejna pętla o nazwie Węgrzce powstała w latach `70 i funkcjonowała do 2006 roku. Zlokalizowana była w centrum wsi przy dzisiejszej ulicy A-4 (zdjęcie 1). W roku 2006 powstała nowa pętla autobusowa na zakończeniu ulicy A-4. Nazwę zaporzyczono od starej końcówki (zdjęcia 5, 6 i 7). W roku 2009 układ uliczny i obecne przystanki Węgrzce Centrum (dawniej końcówka Węgrzce Pętla) zostały zmodernizowane (zdjęcia 2, 3 i 4)

Obecnie kursujące linie:
217

Linie kursujące na pętlę:
5-A (1953-1953; 1956-1956),
8-A (1953-1953),
117 (1961-1961),
217 (od 1961);

Zdjęcia:



WĘGRZCE STAROSTWO POWIATOWE

Pętla o nazwie Węgrzce Starostwo Powiatowe powstała na zlecenie gminy w roku 2005. Koncówkę zlokalizowano przy dawnych koszarach wojskowych, które obecnie zajmuje starostwo. Przystanek końcowy powstał w uliczce, tuż po zjeździe z drogi krajowej nr 7 (zdjęcie 1 i 2). Autobusy linii 147 (później 246) przejeżdżały następnie pod wyżej wymienioną trasą (zdjęcie 3) i rozpoczynały trasę w kierunku Nowego Kleparza z przystanku dla wsiadających, który był także przystankiem przelotowym dla linii podmiejskich 217, 227, 247, 257, 260 i 277 (zdjęcia 4 i 5).

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
147 (2005-2007),
246 (2008-2009);

Zdjęcia:

WĘGRZCE WIELKIE

Pętla w miejscowości Węgrzce Wielkie powstała na początku 2008 roku. Od dnia 02.02.2008 roku na tę pętlę skierowano nową linię autobusową 243.

Obecnie kursujące linie:
243

Linie kursujące na pętlę:
243 (od 2008);

Zdjęcia:

WĘGRZYNOWICE

W roku 1992 skierowano na pętlę w Węgrzynowicach, wariantowymi kursami, linię 110 z pętli Wadów Tunel. Końcówka zlokalizowana jest na końcu ulicy Węgrzynowickiej przy granicy terytorialnej miasta Krakowa.

Obecnie kursujące linie:
110

Linie kursujące na pętlę:
110 (od 1992);

Zdjęcia:

WIECZYSTA
patrz: TAURON ARENA KRAKÓW WIECZYSTA


WIELICKA

Końcówka powstała na potrzeby linii 3 pod koniec lat `30, istniała przez parę miesięcy - linia 3 skrócona została z Placu Zgody ze względu na budowę drogi Kraków - Wieliczka. Pętlę zlokalizowano przy skrzyżowaniu ul. Wielickiej z ul. Robotniczą. Kolejna końcówka powstała w połowie lat `50. Zlokalizowana została nieopodal ulicy Wapiennej. Nazwa pętli została nadana od istniejącej wówczas w tym rejonie pętli tramwajowej. Pętlę zlikwidowano pod koniec lat `60.

Obecnie petla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
3 (1938-1938),
103 (1957-1967);

Zdjęcia:
-

WIELICZKA
patrz: WIELICZKA KAMPUS


WIELICZKA KAMPUS

Wcześniejsza nazwa: WIELICZKA

Pętla w Wieliczce przy osiedlu W.Pola powstała w połowie lat `80. Petlę reaktywowano w 2000 roku. Skierowanu tu tedy linię podmiejską 204. W roku 2004 numer linii zmieniono na 104 (linia miejska) a następnie w 2007 roku z powrotem na 204. Dodatkowo w roku 2008 uruchomiono nową linię przyspieszoną 304 kursujacą do Dworca Głównego w Krakowie. Od dnia 27.06.2015r. pętla funkcjonuje pod nazwą Wieliczka Kampus.

Obecnie kursujące linie:
204, 224, 244, 304, 904

Linie kursujące na pętlę:
104 (2004-2007),
204 (2000-2004, od 2008),
224 (od 2014),
244 (od 2008),
304 (od 2008),
904 (od 2010),
D (1986-1991);

Zdjęcia:

WITA STWOSZA

Końcówka o nazwie Wita Stwosza powstała na początku roku 2005. Skierowano tam wówczas linię 428 (później przenumerowanie na 188). W roku 2005 po wybudowaniu Regionalnego Dworca Autobusowego wraz z pętlą Dworzec Główny Wschód przy ulicy Bosackiej, końcówka stała się przystankiem przelotowym a linię 188 skierowano na pętlę przy RDA.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
188 (2005-2005),
428 (2005-2005);

Zdjęcia:
-

WITKOWICE

Pierwsza końcówka Witkowice powstała w roku 1930. Zlokalizowana została przy skrzyżowaniu ulic Górnickiego, Dożynkowa, Siewna (zdjęcia 1, 2 i 3). Dzisiejsza pętla pod nazwą Witkowice powstała w roku 1961. Zlokalizowano ją przy Krakowskim Szpitalu Okulistycznym (zdjęcia 4, 5 i 6). Od samego początku istnienia pętli kursuje tu (z małą przerwą) linia 115, początkowo z Nowego Kleparza następnie z pętli płk. Dabka (Biskupińska), później z Krakowskiej Szkoły Wyższej.

Obecnie kursujące linie:
115

Linie kursujące na pętlę:
7-A (1953-1957),
8 (1930-1932),
107 (1957-1957),
107bis (1957-1957),
115 (1957-2012; od 2013),
137 (2005-2006),
437 (2006-2012),
537 (2012-2013);

Zdjęcia:

WKS WAWEL

Wcześniejsza nazwa: GŁOWACKIEGO

Pętla przy stadionie WKS Wawel powstała w roku 1959. Skierowano tu linię 118, kursująca w kierunku Bronowic. Pętla zlokalizowana była na ulicy Podchorążych przy skrzyżowaniu z ulicą Głowackiego.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
118 (1959-1967),
118bis (1967-1969),
S (1959-1959; 1960-1960; 1961-1961; 1962-1962; 1963-1963);

Zdjęcia:

WŁOSAŃ

Pętla powstała w roku 1992. Zlokalizowana została w rejonie skrzyżowania z droga do Mogilan.

Obecnie kursujące linie:
275

Linie kursujące na pętlę:
275 (od 1992);

Zdjęcia:

WODOCIĄGI

Koncówka autobusowa przy wodociągach krakowskich przy skrzyżowaniu ulicy Księcia Józefa z ulicą Mirowską powstała początkowo dla wariantowych kurskówlinii 9-A w roku 1955.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
9-A (1955-1957),
109 (1957-1958),
109bis (1958-1966);

Zdjęcia:
-

WOLA DUCHACKA

Końcówka pod nazwa Wola Duchacka zlokalizowana została przy skrzyżowaniu dzisiejszej ulicy Walerego Sławka z ulicą Malborską. Pętla powstała na początku 1950 roku dla potrzeb linii 4-A (późniejsza linia 104). Końcówkę zlikwidowanopod koniec lat `60.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
4-A (1950-1954; 1955-1957),
104 (1957-1968);

Zdjęcia:
-

WOLA DUCHACKA ZACHÓD

Pętla autobusowa na potrzeby linii 184 zlokalizowana została przy skrzyżowaniu ulicy Witosa z ulicą Beskidzką. Pęltę zlikwidowano w 1990 roku a na jej miejscu istnieje obecnie plac targowy.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
174 (1985-1990),
184 (1982-1990),
194 (1983-1990),
614 (1988-1990),
D (1984-1985);

Zdjęcia:

WOLA JUSTOWSKA

Wcześniejsza nazwa: KASZTANOWA

W 1963 roku w okresie letnim (od maja do października) na Woli Justowskiej kończyła trasę linia rekreacyjna o oznaczeniu L (w poprzednich latach kursowała na końcówkę Panieńskie Skały). Autobusy zawracały na ukłądzie drogowym (skrzyżowaniu) al. Kasztanowej oraz al. Modrzewiowej (od strony ul. Królowej Jadwigi) (zdjęcia 1 i 2). Od połowy maja do końca czerwca 1990 roku w to miejsce skierowano pospieszną linię B, którą wydłużono z pętli Cracovia. Autobusy jadące od strony ul. Królowej Jadwigi kończyły trasę na al. Modrzewiowej a końcówka zlokazliowana została za skrzyżowaniem al. Modrzewiowej z al. Kasztanową w kierunku ul. Jeleniowej (zdjęcia 1 i 3). Obecnie w pobliżu znajduje się przystanek przelotowy o nazwie Kasztanowa.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
B (1990-1990),
L (1963-1963);

Zdjęcia:

WOLA RADZISZOWSKA

Pętla we wsi Wola Radziszowska została wybudowana w roku 2007. Od dnia 01.07.2007 roku kursuje tutaj linia 206, która do tej pory wykonywała swoje kursy do pętli Radziszów. W dniu 12.09.2009 linię 206 przenumerowano na 253. Dodatkowo od tego dnia do Woli Radziszowskiej kursowała linia 233 z pętli Skawina PKP. W 2011 roku ze względu na stan techniczny mostu na rzece Skawince, skrócono tymczasowo linie 233 oraz 253 do Radziszowa, w zamian do Woli Radziszowskiej skierowano linię 263. We wrześniu 2011 roku zmieniono status tych tras z tymczasowych na stałe.

Obecnie kursujące linie:
263

Linie kursujące na pętlę:
206 (2007-2009),
233 (2009-2011),
253 (2009-2011), 263 (od 2011);

Zdjęcia:

WOLA ZACHARIASZOWSKA

Pętla we wsi Wola Zachariaszowska (na drodze pomiędzy Zielonkami a Górną Wsią) powstała w roku 1977. Skierowano tu linię 227 z Nowego Kleparza. W roku 1983 linię przedłużono do Górnej Wsi jedna część kursów nadal wykonywana była na pętlę w Woli Zachariaszowskiej. Od 2007 roku kursy wariantowe zostały zlikwidowane a linia 227 na stałe kursuje na trasie Górna Wieś - Nowy Kleparz.

Obecnie przystanek przelotowy

Linie kursujące na pętlę:
227 (1977-2007);

Zdjęcia:

WOLICA

Pętla przy ulicy Drożyckiej dla linii 231 powstała w roku 1971. Linię skierowano tu z koncówki Pleszów. Z pierwszym stycznia 1973 roku linie przedłuzono do końcówki Niepołomice PKP.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
231 (1971-1972);

Zdjęcia:
-

WOLICA MOST

W roku 2000 stworzono koncówkę w Wolicy tuż przy granicach miasta Krakowa. Skierowano tu tedy linie 221 i 231, które dotychczas kursowały do Niepołomic i zmieniono ich numery na 111 i 161.

Obecnie kursujące linie:
111, 161

Linie kursujące na pętlę:
111 (od 2000),
161 (od 2000);

Zdjęcia:

WROCŁAWSKA

Końcówka powstała w roku 1959 na potrzeby linii 120. Pętlę zlokalizowano na skrzyżowaniu ulicy Wrocławskiej z ulicą Łokietka.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
120 (1959-1961);

Zdjęcia:

WRÓŻENICE

Pętla we Wróżenicach znajduje się na zakończeniu ulicy Wróżenickiej przy skrzyżowaniu z ulicą Pod Gajem. W roku 1974 skierowano tu linię 151. W roku 1990 linię przenumerowano na 251 i przedłużono do Czulic a dotychczasowa pętla stała się przystanekiem przelotowym. W latach 2000-2009 linia 251 wykonywała tu wariantowe kursy, w dniu 11.02.2009 numer linii 251 zmieniono na 252. 29-go maja 2010 roku linia 252 została podzielona na dwie części, dotychczasowe kursy wariantowe do Wróżenic oznaczono numerem 171 (stała trasa do Czulic oznaczona jest nadal numerem 252).

Obecnie kursujące linie:
171

Linie kursujące na pętlę:
151 (1974-1990),
171 (od 2010),
251 (1990-2009),
252 (od 2009);

Zdjęcia:

WYDZIAŁ FARMACEUTYCZNY UJ

Wcześniejsza nazwa: WYDZIAŁ FARMACJI UJ

W roku 1978 powstała pętla Prokocim AM, w rejonie skrzyżowania ulicy Kostaneckiego z ulicą Obronną, gdzie do tej pory kursują autobusy linii 103. W roku 1996 powstała druga pętla o nazwie Wydział Farmacji UJ na terenie Uniwersytetu, gdzie kursuje linia 103 po godzinie 16. Od połowy 2010 roku, pętla nosi nazwę Wydział Farmaceutyczny UJ.

Obecnie kursujące linie:
183

Linie kursujące na pętlę:
103 (1996-2011),
183 (od 2011);

Zdjęcia:

WYDZIAŁ FARMACJI UJ
patrz: WYDZIAŁ FARMACEUTYCZNY UJ


WYŹRAŁ

Końcówka we wsi Wyźrał powstała w roku 1979. W tym samym roku linię 229 kursującą z Salwatora wydłużono do pętli w Czernichowie. Wówczas skierowano tu linię wspomagającą 229bis, która kursowała na tę pętlę do 1983 roku.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
229 (1979-1979),
229bis (1979-1983);

Zdjęcia:

WZGÓRZA KRZESŁAWICKIE

Wcześniejsza nazwa: KRZESŁAWICE OSIEDLE

Pierwsza końcówka autobusowa zlokalizowana została u zbiegu ulic Kocmyrzowskiej i Architektów. Powstała w 1961 roku. Siedem lat później w 1968 roku w tym miejscu wybudowano petlę tramwajową o tej samej nazwie. Kolejną końcówkę autobusową o nazwie Wzgórza Krzesławickie zlokalizowano u zbiegu ulic Poległych w Krzesławicach i Kocmyrzowskiej. W latach `80 na przystanku przelotowym pod nazwą Wzgórza Krzesławickie (kierunek Rondo Kocmyrzowskie), kończyła również trasę linia nocna 606 a w latach 1991-2005 linia nocna 609.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
122bis (1961-1961; 1969-1969),
125 (1966-1966),
126 (1961-1963; 1967-1968),
126bis (1964-1967),
606 (1984-1991),
609 (1991-2005),
M3 (1978-1980);

Zdjęcia:
-