pętle autobusowe W

WADÓW

W latach `50 dla zapewnienia transportu ludności ze wsi Wadów pod Kombinat Huty powstała linia 10-A (później numer 110). Pętla dla tej linii o nazwie Wadów zlokalizowana została przy skrzyzowaniu ulicy Glinik z ulicą Wadowską. W roku 1965 końcówkę przeklasowano na przystanek przelotowy.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
10-A (1953-1955; 1955-1957),
110 (1957-1965);

Zdjęcia:
-

WADÓW OSIEDLE KOLEJOWE

Pętla o nazwie Wadów Osiedle Kolejowe zlokalizowana została przy ulicy Glinik. Powstała w roku 1965. Od 1968 roku autobusy linii 110 skierowane zostały do pętli Wadów Tunel, a następnie przywrucono kursowanie tej linii do Osiedla Kolejowego w roku 1971. Ostatecznie w roku 1986 końcówkę przeklasowano na przystanek przelotowy a linię 110 przedłużono do pętli Wadów Tunel (po 1995 roku z wariantowymi kursami do Węgrzynowic).

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
110 (1965-1971; 1971-1979; 1979-1986);

Zdjęcia:

WADÓW PPRK
patrz: WADÓW TUNEL


WADÓW TUNEL

Wcześniejsza nazwa: WADÓW PRK

Pętla powstała w roku 1954 i zlokalizowana została na ulicy Organki przy stacji PKP Kraków Nowa Huta. Skierowano tu wówczas linię 10-A (później linia 110) z pętli Wadów. W 1995 roku linię 110 przedłużono do Węgrzynowic, jednak kursami wariantowymi kończyła trasę również na pętli Wadów Tunel. Od 25.02.2017 roku dzięki wnioskom mieszkańców wariant linii 110 kończący do tej pory przy tunelu w Wadowie przedłużono przez tunel i ul. Za Górą do pętli w Ruszczy, jednocześnie nadając mu nowy numer 160.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
10-A (1954-1955),
110 (1958-1979; 1979-2017);

Zdjęcia:

WAWRZEŃCZYCE

Pętla we wsi Wawrzeńczyce powstała w roku 1974. Przez pięc lat kursowała tu lini 211, która wykonywała tu wariantowe kursy z końcówki Igołomia. Ponownie w roku 1992 skierowano tu linię pospieszną E (kursująca z Rondo Mogilskiego). W tym samym roku linię zlikwidowano, jednak po krótkiej przerwie autobusy linii E powróciły do Wawrzeńczyc. Reaktywowaną linię skierowano do Nowego Brzeska a dotychczasowa pętla we wsi Wawrzeńczyce służyła do roku 1996 jako przystanek przelotowy.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
211 (1976-1979),
E (1992-1992);

Zdjęcia:

WERNYHORY

Autobusy linii pospiesznej A skierowano na tę końcówkę w roku 1965 natomiast linie miejskie oraz podmiejskie 118 i 218 kończyły kursy na pętli w okresie między kwietniem a majem 1980 roku. Był to dworzec PKS Bronowice zlokalizowany przy skrzyżowaniu ulicy Wernyhory, Katowickiej i Balickiej.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
118 (1980-1980),
218 (1980-1980),
A (1965-1972);

Zdjęcia:

WĘGLARSKA

Pętla na ulicy Węglarskiej powstała w roku 1973. Skierowano tu wówczas linię 127 kursujacą do tej pory na pętlę Motyla (dziś Płaszów Szkoła). Linia wykonywała tu kursy do 1993 roku z przerwą w 1981 roku, kiedy to linie 127 zawieszono na okres ok. miesiąca.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
127 (1973-1981; 1981-1993);

Zdjęcia:
-

WĘGRZCE
patrz: WĘGRZCE PĘTLA


WĘGRZCE PĘTLA

Wcześniejsza nazwa: WĘGRZCE

Pierwsza końcówka Węgrzce powstała w latach `50 prawdopodobnie na granicy wsi Węgrzce. Skierowano tu wówczas wariantowymi kursami linię 5-A, którą z czasem przenumerowano na 105. Kolejna pętla o nazwie Węgrzce powstała w latach `70 i funkcjonowała do 2006 roku. Zlokalizowana była w centrum wsi przy dzisiejszej ulicy A-4 (zdjęcie 1). W roku 2006 powstała nowa pętla autobusowa na zakończeniu ulicy A-4. Nazwę zaporzyczono od starej końcówki (zdjęcia 5, 6 i 7). W roku 2009 układ uliczny i obecne przystanki Węgrzce Centrum (dawniej końcówka Węgrzce Pętla) zostały zmodernizowane (zdjęcia 2, 3 i 4)

Obecnie kursujące linie:
217

Linie kursujące na pętlę:
5-A (1953-1953; 1956-1956),
8-A (1953-1953),
117 (1961-1961),
217 (od 1961);

Zdjęcia:



WĘGRZCE STAROSTWO POWIATOWE

Pętla o nazwie Węgrzce Starostwo Powiatowe powstała na zlecenie gminy w roku 2005. Koncówkę zlokalizowano przy dawnych koszarach wojskowych, które obecnie zajmuje starostwo. Przystanek końcowy powstał w uliczce, tuż po zjeździe z drogi krajowej nr 7 (zdjęcie 1 i 2). Autobusy linii 147 (później 246) przejeżdżały następnie pod wyżej wymienioną trasą (zdjęcie 3) i rozpoczynały trasę w kierunku Nowego Kleparza z przystanku dla wsiadających, który był także przystankiem przelotowym dla linii podmiejskich 217, 227, 247, 257, 260 i 277 (zdjęcia 4 i 5).

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
147 (2005-2007),
246 (2008-2009);

Zdjęcia:

WĘGRZCE WIELKIE

Pętla w miejscowości Węgrzce Wielkie powstała na początku 2008 roku. Od dnia 02.02.2008 roku na tę pętlę skierowano nową linię autobusową 243.

Obecnie kursujące linie:
243

Linie kursujące na pętlę:
243 (od 2008);

Zdjęcia:

WĘGRZYNOWICE

W roku 1992 skierowano na pętlę w Węgrzynowicach, wariantowymi kursami, linię 110 z pętli Wadów Tunel. Końcówka zlokalizowana jest na końcu ulicy Węgrzynowickiej przy granicy terytorialnej miasta Krakowa.

Obecnie kursujące linie:
110

Linie kursujące na pętlę:
110 (od 1992);

Zdjęcia:

WIECZYSTA
patrz: TAURON ARENA KRAKÓW WIECZYSTA


WIELICKA

Końcówka powstała na potrzeby linii 3 pod koniec lat `30, istniała przez parę miesięcy - linia 3 skrócona została z Placu Zgody ze względu na budowę drogi Kraków - Wieliczka. Pętlę zlokalizowano przy skrzyżowaniu ul. Wielickiej z ul. Robotniczą. Kolejna końcówka powstała w połowie lat `50. Zlokalizowana została nieopodal ulicy Wapiennej. Nazwa pętli została nadana od istniejącej wówczas w tym rejonie pętli tramwajowej. Pętlę zlikwidowano pod koniec lat `60.

Obecnie petla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
3 (1938-1938),
103 (1957-1967);

Zdjęcia:
-

WIELICZKA
patrz: WIELICZKA KAMPUS


WIELICZKA KAMPUS

Wcześniejsza nazwa: WIELICZKA

Pętla w Wieliczce przy osiedlu W.Pola powstała w połowie lat `80. Petlę reaktywowano w 2000 roku. Skierowanu tu tedy linię podmiejską 204. W roku 2004 numer linii zmieniono na 104 (linia miejska) a następnie w 2007 roku z powrotem na 204. Dodatkowo w roku 2008 uruchomiono nową linię przyspieszoną 304 kursujacą do Dworca Głównego w Krakowie. Od dnia 27.06.2015r. pętla funkcjonuje pod nazwą Wieliczka Kampus.

Obecnie kursujące linie:
204, 224, 244, 304, 904

Linie kursujące na pętlę:
104 (2004-2007),
204 (2000-2004, od 2008),
224 (od 2014),
244 (od 2008),
304 (od 2008),
904 (od 2010),
D (1986-1991);

Zdjęcia:

WITA STWOSZA

Końcówka o nazwie Wita Stwosza powstała na początku roku 2005. Skierowano tam wówczas linię 428 (później przenumerowanie na 188). W roku 2005 po wybudowaniu Regionalnego Dworca Autobusowego wraz z pętlą Dworzec Główny Wschód przy ulicy Bosackiej, końcówka stała się przystankiem przelotowym a linię 188 skierowano na pętlę przy RDA.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
188 (2005-2005),
428 (2005-2005);

Zdjęcia:
-

WITKOWICE

Pierwsza końcówka Witkowice powstała w roku 1930. Zlokalizowana została przy skrzyżowaniu ulic Górnickiego, Dożynkowa, Siewna (zdjęcia 1, 2 i 3). Dzisiejsza pętla pod nazwą Witkowice powstała w roku 1961. Zlokalizowano ją przy Krakowskim Szpitalu Okulistycznym (zdjęcia 4, 5 i 6). Od samego początku istnienia pętli kursuje tu (z małą przerwą) linia 115, początkowo z Nowego Kleparza następnie z pętli płk. Dabka (Biskupińska), później z Krakowskiej Szkoły Wyższej.

Obecnie kursujące linie:
537

Linie kursujące na pętlę:
7-A (1953-1957),
8 (1930-1932),
107 (1957-1957),
107bis (1957-1957),
115 (1957-2012; 2013-2017),
137 (2005-2006),
437 (2006-2012),
537 (2012-2013; od 2017);

Zdjęcia:

WKS WAWEL

Wcześniejsza nazwa: GŁOWACKIEGO

Pętla przy stadionie WKS Wawel powstała w roku 1959. Skierowano tu linię 118, kursująca w kierunku Bronowic. Pętla zlokalizowana była na ulicy Podchorążych przy skrzyżowaniu z ulicą Głowackiego.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
118 (1959-1967),
118bis (1967-1969),
S (1959-1959; 1960-1960; 1961-1961; 1962-1962; 1963-1963);

Zdjęcia:

WŁOSAŃ

Pętla powstała w roku 1992. Zlokalizowana została w rejonie skrzyżowania z droga do Mogilan.

Obecnie kursujące linie:
275

Linie kursujące na pętlę:
275 (od 1992);

Zdjęcia:

WODOCIĄGI

Koncówka autobusowa przy wodociągach krakowskich przy skrzyżowaniu ulicy Księcia Józefa z ulicą Mirowską powstała początkowo dla wariantowych kurskówlinii 9-A w roku 1955.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
9-A (1955-1957),
109 (1957-1958),
109bis (1958-1966);

Zdjęcia:
-

WOLA DUCHACKA

Końcówka pod nazwa Wola Duchacka zlokalizowana została przy skrzyżowaniu dzisiejszej ulicy Walerego Sławka z ulicą Malborską. Pętla powstała na początku 1950 roku dla potrzeb linii 4-A (późniejsza linia 104). Końcówkę zlikwidowanopod koniec lat `60.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
4-A (1950-1954; 1955-1957),
104 (1957-1968);

Zdjęcia:
-

WOLA DUCHACKA ZACHÓD

Pętla autobusowa na potrzeby linii 184 zlokalizowana została przy skrzyżowaniu ulicy Witosa z ulicą Beskidzką. Pęltę zlikwidowano w 1990 roku a na jej miejscu istnieje obecnie plac targowy.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
174 (1985-1990),
184 (1982-1990),
194 (1983-1990),
614 (1988-1990),
D (1984-1985);

Zdjęcia:

WOLA JUSTOWSKA

Wcześniejsza nazwa: KASZTANOWA

W 1963 roku w okresie letnim (od maja do października) na Woli Justowskiej kończyła trasę linia rekreacyjna o oznaczeniu L (w poprzednich latach kursowała na końcówkę Panieńskie Skały). Autobusy zawracały na ukłądzie drogowym (skrzyżowaniu) al. Kasztanowej oraz al. Modrzewiowej (od strony ul. Królowej Jadwigi) (zdjęcia 1 i 2). Od połowy maja do końca czerwca 1990 roku w to miejsce skierowano pospieszną linię B, którą wydłużono z pętli Cracovia. Autobusy jadące od strony ul. Królowej Jadwigi kończyły trasę na al. Modrzewiowej a końcówka zlokazliowana została za skrzyżowaniem al. Modrzewiowej z al. Kasztanową w kierunku ul. Jeleniowej (zdjęcia 1 i 3). Obecnie w pobliżu znajduje się przystanek przelotowy o nazwie Kasztanowa.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
B (1990-1990),
L (1963-1963);

Zdjęcia:

WOLA RADZISZOWSKA

Pętla we wsi Wola Radziszowska została wybudowana w roku 2007. Od dnia 01.07.2007 roku kursuje tutaj linia 206, która do tej pory wykonywała swoje kursy do pętli Radziszów. W dniu 12.09.2009 linię 206 przenumerowano na 253. Dodatkowo od tego dnia do Woli Radziszowskiej kursowała linia 233 z pętli Skawina PKP. W 2011 roku ze względu na stan techniczny mostu na rzece Skawince, skrócono tymczasowo linie 233 oraz 253 do Radziszowa, w zamian do Woli Radziszowskiej skierowano linię 263. We wrześniu 2011 roku zmieniono status tych tras z tymczasowych na stałe.

Obecnie kursujące linie:
263

Linie kursujące na pętlę:
206 (2007-2009),
233 (2009-2011),
253 (2009-2011), 263 (od 2011);

Zdjęcia:

WOLA ZACHARIASZOWSKA

Pętla we wsi Wola Zachariaszowska (na drodze pomiędzy Zielonkami a Górną Wsią) powstała w roku 1977. Skierowano tu linię 227 z Nowego Kleparza. W roku 1983 linię przedłużono do Górnej Wsi jedna część kursów nadal wykonywana była na pętlę w Woli Zachariaszowskiej. Od 2007 roku kursy wariantowe zostały zlikwidowane a linia 227 na stałe kursuje na trasie Górna Wieś - Nowy Kleparz.

Obecnie przystanek przelotowy

Linie kursujące na pętlę:
227 (1977-2007);

Zdjęcia:

WOLICA

Pętla przy ulicy Drożyckiej dla linii 231 powstała w roku 1971. Linię skierowano tu z koncówki Pleszów. Z pierwszym stycznia 1973 roku linie przedłuzono do końcówki Niepołomice PKP.

Obecnie pętla nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
231 (1971-1972);

Zdjęcia:
-

WOLICA MOST

W roku 2000 stworzono koncówkę w Wolicy tuż przy granicach miasta Krakowa. Skierowano tu wówczas linie 221 i 231, które dotychczas kursowały do Niepołomic i zmieniono ich numery na 111 i 161. W marcu 2017r. nastąpiła mała rewolucja w komunikacji autobusowej, w związku z którą uległy zmianie trasy linii 111 i 161. Obie linie stały się liniami jednokierunkowymi kursującymi na trasie Pleszów - Pleszów (linia 111 przez Igołomską, Ruszczę, Wyciąską, Drożyska, Wolicę Most, Brzeską, Igołomską a linia 161 przez Igołomską, Brzeską, Wolicę Most, Drożyska, Wyciąską, Ruszczę, Igołomską), w związku z czym dotychczasowa pętla Wolica Most stała się przystankiem przelotowym.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
111 (2000-2017),
161 (2000-2017);

Zdjęcia:

WOŁOWICE KAPLICZKA

Dotychczasowy przystanek na żądanie o nazwie Wołowice Kapliczka, zlokalizowany na skrzyżowaniu dróg gminnych w centrum Wołowic został przeklasyfikowany na końcówkę linii 239 w 2017r. Wcześniej był to przystanek przelotowy kursów wariantowych w/w linii.

Obecnie kursujące linie:
239

Linie kursujące na pętlę:
239 (od 2017);

Zdjęcia:
-

WROCŁAWSKA

Końcówka powstała w roku 1959 na potrzeby linii 120. Pętlę zlokalizowano na skrzyżowaniu ulicy Wrocławskiej z ulicą Łokietka.

Obecnie pętla nieużywana w ruchu liniowym.

Linie kursujące na pętlę:
120 (1959-1961);

Zdjęcia:

WRONY

Od 17 stycznia 2017 roku linia 175 w dni wolne od pracy została przedłuzona do przystanku Wrony przy skrzyżowaniu ulicy Wrony ze Skotnicką. Przystanek ten pełni głównie role przystanku dla linii kursujących do/z Skawiny i dla linii nr 166 kursującej do/z Sidziny.

Obecnie kursujące linie:
175

Linie kursujące na pętlę:
175 (od 2017);

Zdjęcia:
-

WRÓŻENICE

Pętla we Wróżenicach znajduje się na zakończeniu ulicy Wróżenickiej przy skrzyżowaniu z ulicą Pod Gajem. W roku 1974 skierowano tu linię 151. W roku 1990 linię przenumerowano na 251 i przedłużono do Czulic a dotychczasowa pętla stała się przystanekiem przelotowym. W latach 2000-2009 linia 251 wykonywała tu wariantowe kursy, w dniu 11.02.2009 numer linii 251 zmieniono na 252. 29-go maja 2010 roku linia 252 została podzielona na dwie części, dotychczasowe kursy wariantowe do Wróżenic oznaczono numerem 171 (stała trasa do Czulic oznaczona jest nadal numerem 252).

Obecnie kursujące linie:
171

Linie kursujące na pętlę:
151 (1974-1990),
171 (od 2010),
251 (1990-2009),
252 (od 2009);

Zdjęcia:

WYDZIAŁ FARMACEUTYCZNY UJ

Wcześniejsza nazwa: WYDZIAŁ FARMACJI UJ

W roku 1978 powstała pętla Prokocim AM, w rejonie skrzyżowania ulicy Kostaneckiego z ulicą Obronną, gdzie do tej pory kursują autobusy linii 103. W roku 1996 powstała druga pętla o nazwie Wydział Farmacji UJ na terenie Uniwersytetu, gdzie kursuje linia 103 po godzinie 16. Od połowy 2010 roku, pętla nosi nazwę Wydział Farmaceutyczny UJ.

Obecnie kursujące linie:
183

Linie kursujące na pętlę:
103 (1996-2011),
183 (od 2011);

Zdjęcia:

WYDZIAŁ FARMACJI UJ
patrz: WYDZIAŁ FARMACEUTYCZNY UJ


WYŹRAŁ

Końcówka we wsi Wyźrał powstała w roku 1979. W tym samym roku linię 229 kursującą z Salwatora wydłużono do pętli w Czernichowie. Wówczas skierowano tu linię wspomagającą 229bis, która kursowała na tę pętlę do 1983 roku.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
229 (1979-1979),
229bis (1979-1983);

Zdjęcia:

WZGÓRZA KRZESŁAWICKIE

Wcześniejsza nazwa: KRZESŁAWICE OSIEDLE

Pierwsza końcówka autobusowa zlokalizowana została u zbiegu ulic Kocmyrzowskiej i Architektów. Powstała w 1961 roku. Siedem lat później w 1968 roku w tym miejscu wybudowano petlę tramwajową o tej samej nazwie. Kolejną końcówkę autobusową o nazwie Wzgórza Krzesławickie zlokalizowano u zbiegu ulic Poległych w Krzesławicach i Kocmyrzowskiej. W latach `80 na przystanku przelotowym pod nazwą Wzgórza Krzesławickie (kierunek Rondo Kocmyrzowskie), kończyła również trasę linia nocna 606 a w latach 1991-2005 linia nocna 609.

Obecnie przystanek przelotowy.

Linie kursujące na pętlę:
122bis (1961-1961; 1969-1969),
125 (1966-1966),
126 (1961-1963; 1967-1968),
126bis (1964-1967),
606 (1984-1991),
609 (1991-2005),
M3 (1978-1980);

Zdjęcia:
-