Newag 126N Nevelo

Newag 126N Nevelo
Po blisko 15 latach przerwy MPK podjęło się testów tramwaju. Do tej pory na krakowskich torowiskach można było zaobserwować jedynie trzy wypożyczone pojazdy (dwa niemieckie: AEG GT6N i SachsenTram NGT6DD, oraz jeden czeski: Tatra RT6N1). Na początku maja 2013r. na teren zajezdni Podgórze dostarczono wagon o oznaczeniu 126N Nevelo wyprodukowany przez nowosądeckie zakłady Newag. Pojazd ten wyprodukowany został w 2012 roku. Zaprojektowany został we współpracy z krakowską firmą Ec Engineering i powstał dzięki wsparciu finansowemu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu IniTech. Nevelo składa się z trzech członów o łącznej długości 31,62m opartych na czterech wózkach. Jest w pełni niskopodłogowy a na swój pokład może zabrać 235 pasażerów. Jazdy próbne oraz testy homologacyjne odbywał w Poznaniu. Następnie trafił do Krakowa, gdzie odbyły sie pierwsze przejazdy z pasażerami. Oficjalna prezentacja tramwaju z Nowego Sącza odbyła się 24 czerwca na terenie zajezdni Podgórze. Dzień później pojawił się na brygadzie 8-02, do której został na stałe przypisany. Testy zaplanowano do końca września 2013r. Z nocy z 20 na 21 września dla miłośników komunikacji miejskiej zorganizowany został specjalny przejazd wagonem, pod nazwą Prototypem od zmierzchu do świtu. Więcej informacji można znaleźć -> tutaj <-. Wagon jednak w Krakowie pozostał na dłużej. Po awarii spędził parę miesięcy na terenie zajezdni Podgórze gdzie wykonywano naprawę. Po przerwie powrócił na krakowskie tory, choć nie obyło się bez kilku defektów podczas kursowania na linii nr 8. W styczniu 2015r. wagon oficjalnie wszedł na stan MPK Kraków. Właścicielem pojazdu nadal został producent a krakowski przewoźnik dzierżawcą.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentNewag S.A.
Długość31620 mm
Szerokość2400 mm
Wysokość3690 mm
Roztaw osinapędowych 1800 mm, tocznych 1600 mm
Masa własna42500 kg
Ilość miejsc235
Ilość miejsc siedzących60
Wys. podłogi w części niskopodłogowej350-480 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
Moc ciągła silników4 × 105 kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.70 km/h

zdjęcia


Stanowisko motorniczego

Wnętrze pojazdu

2205

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne