Newag 126N Nevelo
Tramwaj o oznaczeniu 126N oraz nazwie handlowej Nevelo jest pierwszym tego typu wyrobem nowosądeckiej firmy Newag.
Zakłady specjalizują się przede wszystkim w naprawach bieżących i głównych wagonów kolejowych, lokomotyw a także budową nowych kolejowych
pojazdów szynowych. Prototyp tramwaju 126N zaprojektowany został we współpracy z krakowską firmą Ec Engineering i powstał dzięki wsparciu
finansowemu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu IniTech.
Wagon ukończono w 2012r. a jego premiera miała miejsce 11 kwietnia 2012r. w Poznaniu. W tym też mieście
uzyskano homologację. Testy oraz kursy liniowe odbyły się jednak w Krakowie, gdzie wagon przebywa od połowy 2013r.
Nevelo to niskopodłogowy, trójczłonowy wagon o łącznej długości 31,62m opartych na czterech wózkach. Na swój pokład może zabrać 235 pasażerów.
Oficjalna prezentacja tramwaju z Nowego Sącza odbyła się 24 czerwca na terenie zajezdni Podgórze. Kolejnego dnia odbył się pierwszy liniowy
kurs na brygadzie 8-02. Testy zaplanowano do końca września 2013r. jednak wagon pozostał w Krakowie na dłużej.
We wrześniu 2013r. uległ poważnej awarii przez co spędził parę miesięcy na terenie zajezdni Podgórze.
W marcu 2014r. powrócił na krakowskie tory, kursując na linii 8 oraz 13.
Po kolejnych awariach tramwaj ostatecznie powrócił do obsługi liniowej w październiku 2014r.
W styczniu 2015r. wagon oficjalnie wszedł na stan MPK Kraków. Z końcem 2015 roku skończyła się umowa dzierżawy pojazdu między MPK a producentem, firmą Newag.
W dniu 25 stycznia 2016 roku tramwaj załadowany został na lawetę i odesłany do producenta. Na chwilę obecną niewiadome są losy wagonu 126N Nevelo.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Newag S.A. |
Długość | 31620 mm |
Szerokość | 2400 mm |
Wysokość | 3690 mm |
Roztaw osi | napędowych 1800 mm, tocznych 1600 mm |
Masa własna | 42500 kg |
Ilość miejsc | 235 |
Ilość miejsc siedzących | 60 |
Wys. podłogi w części niskopodłogowej | 350-480 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Moc ciągła silników | 4 × 105 kW |
Napięcie zasilania | 600 V |
Prędkość max. | 70 km/h |
stan inwentarzowy
Rok | Ilość sztuk wpisanych na stan | Pojazdy wpisane na stan | Ilość sztuk skreślonych ze stanu | Pojazdy skreślone ze stanu | Ilość sztuk na koniec roku |
2015 | 1 | 2205 | 1 | RY899 | - |
Przenumerowania
zdjęcia
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne