Mercedes-Benz O530G Citaro

Mercedes-Benz O530G Citaro
Na początku 2008 roku ogłoszony został przetarg na zakup 10 sztuk autobusów 18-metrowych dla MPK Kraków. W zawiązku z tym na ulica Krakowa, w kwietniu 2008 roku, pojawił się testowy wóz marki Mercedes O530G Citaro. Pojazd wypożyczony został z Bydgoszczy (więcej na ten temat pod tym linkiem). Przetarg wygrała firma EvoBus przedstawiciel marki Mercedes-Benz oraz Setra, która zaproponowała wóz Mercedes O530G Citaro. Pierwsza partia autobusów Mercedes-Benz O530G Citaro dotarła do Krakowa na początku listopada 2008 roku. Uroczysta prezentacja odbyła się w dniu 06.11.2008 na terenie zajezdni Wola Duchacka (więcej na ten temat pod tym linkiem). Autobusy wyprodukowane zostały w fabryce EvoBus GmbH Mercedes-Benz Omnibusse w Niemczech. Pojazdy wyposażone zostały w nowoczesny silnik spełniający wymogi Euro V. Autobusy zostały pomalowane w charakterystyczny sposób. Jako pierwsze (poza Scaniami N94UA Castrosua CS.40, które zakupione zostały w barwach zielonych), zostały pomalowane w inny schemat - odbiegający znacznie od dotychczas stosowanego. Mercedesy O530G Citaro otrzymały numerację począwszy od DC501. Kolejna partia 12 sztuk Citaro, dostarczona została na zajezdnię Wola Duchacka na przełomie października i listopada 2009 roku Wozy z ostatniej dostawy wyposażone zostały dodatkowo w klimatyzator kabiny kierowcy. Kolejna partia autobusów pojawiła się w Krakowie w 2011 roku wraz z pojazdami O530 (wersja 12-metrowa). Pod koniec 2011 roku przedsiębiorstwo wzbogaciło się o jedną sztukę przegubowego autobusu, którą otrzymało od producenta. Obecnie krakowskie MPK posiada 31 pojazdów typu Mercedes-Benz O530G Citaro.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentEvoBus GmbH Mercedes-Benz Omnibusse
Długość17940 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość2869 mm
Roztaw osi5845/5845 mm
Masa własna18000 kg
Ilość miejsc135
Ilość miejsc siedzących45
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi320/340/340/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
SilnikMB OM457hLA
Skrzynia biegówZF 6HP592 (#DC501-522),
ZF Ecolife 6 AP 1400 B (#DC523-530)
Prędkość max.80 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
200810DC501-DC510--10
200912DC511-DC522--22
2010----22
20119DC523-DC531--31
2012----31
2013----31
2014----31
2015----31
2016----31
2017----31
2018----31
2019----31
2020----31
2021--3DC704, DC711, DC71428


Przenumerowania
2018: DC501-DC531->DC701-DC731

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


DC 501



DC 502



DC 503



DC 504



DC 505



DC 506



DC 507



DC 508



DC 509



DC 510



DC 511



DC 512



DC 513



DC 514



DC 515



DC 516



DC 517



DC 518



DC 519



DC 520



DC 521



DC 522



DC 523



DC 524



DC 525



DC 527



DC 528



DC 529



DC 530



DC 531



DC 731


3429


legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne