Mercedes-Benz Conecto G

Mercedes-Benz Conecto G
16 listopada 2013r. na krakowskie ulice wyjechał przegubowy autobus Mercedes Conecto G. Był to kolejny (po autobusach SOR NB18 CITY i Scania CN320UA CityWide) autobus testowany przez krakowski oddział firmy Mobilis, a wszystko to związane było z wygranym przez tę firmę, kolejnym przetargiem na obsługę linii autobusowych w ramach KMK. Ostatecznie właśnie Mercedesy Conecto G wybrano do obsługi linii numer 152, 159, 178, 352 i 502 od 1 sierpnia 2014 roku. Testowany autobus wyposażony został w silnik Mercedes-Benz OM470LA o mocy 360KM spełniający normy EURO 6 oraz automatyczną skrzynię biegów firmy ZF Ecolife 6. Na pokład może zabrać do 178 osób. Pojazd był testowany do 1 grudnia 2013r. Kursował na liniach 152 i 178.

Ten sam wóz w towarzystwie innego drugiego modelu Conecto G, pojawił się ponownie na krakowskich ulicach w 2014 roku, ale już oklejony w barwy zgodne z Księgą identyfikacji Wizualnej Pojazdów komunikacji miejskiej, tj. biało-niebieskie. Otrzymał wówczas nr taborowy #MC334. Bliźniaczy wóz o numerze VIN WEB62832413265543 również wypożyczony od przedstawiciela producenta w Polsce, opatrzony został numerem #MC335. Sprowadzenie powyższych pojazdów miało związek z opóźnieniem dostaw zakupionych przez przewoźnika pięciu nowych autobusów tego typu. Dopiero po paru miesiącach po otrzymaniu partii zamówionych Conecto G, opisywane wozy oddano właścicielowi (firmie EvoBus z Wolicy).

Na początku października 2017 roku na bazę firmy Mobilis dostarczono na testy odmłodzony model Conecto G. Charakterystyczny srebrny przegubowy autobus od poprzedniej wersji odróżniał się przede wszystkim z zewnątrz innym wyglądem ściany czołowej i tylnej. Dodatkowo pojazd wyposażony został w oś przednią z niezależnym zawieszeniem kół oraz unikalne zabezpieczenie przeciw zgięciowe ATC (Articulation Turntable Controller) marki Mercedes Benz. Conecto G o długości 18,12 m, wyposażony został w silnik spełniający normy Euro 6. Debiutował w dniu 9.10.2017r. na linii 138. Ten wóz w 2018 roku zasilił flotę krakowskiego MPK i otrzymał numer taborowy #DC700.

W lipcu 2018 roku do krakowskiego oddziału firmy Mobilis dostarczono kolejny model Conecto G II generacji. Otrzymał numer taborowy #MC398. Pojazd zadebiutował na linii 502 w dniu 11.07.2018r. Ten sam pojazd od początku października 2018 roku testowany był przez MPK Kraków, gdzie otrzymał numer taborowy #DC732. Z końcem października tego samego roku stał się własnością MPK.

Kolejny pojazd testowy tego typu pojawił się w krakowskim MPK w lutym 2019 roku. Tym razem był to biały przegubowy pojazd. Otrzymał numer #DC733. Debiutował na linii 503 w dniu 22.02.2019r. Testy zakończyły się w kwietniu. Pod koniec roku pojazd powrócił do Krakowa i zasilił flotę MPK. Debiutował w barwach miejskich w dniu 27.02.2020r.

Na początku 2020 roku do firmy Mobilis dostarczono kolejny wóz z rodziny Conecto G. Tym razem był to nowy pojazd (data pierwszej rejestracji 12.02.2020r.), podobnie jak wcześniejsze (poza #DC733) w kolorze srebrnym. Debiutował na linii 152 w dniu 22.02.2020r. Otrzymał numer #MC397. Po raz drugi pojawił się w Krakowie we wrześniu tego samego roku i ponownie w oddziale firmy Mobilis. Ostatecznie został zakupiony przez MPK Kraków. Debiutował na linii 164 w dniu 01.02.2021r. Otrzymał numer taborowy #DC734.

zobacz także:

dane techniczne Mercedes-Benz Conecto G - EvoBus Wolica #MM999, #MC334, #MC335

ProducentMercedes-Benz Türk A.Ş.
Długość17940 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość3076 mm
Roztaw osi5845/5990 mm
Masa własna16625 kg
Ilość miejsc178
Ilość miejsc siedzących37
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi320/340/340/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
SilnikMB OM470LA
Skrzynia biegówZF 6AP1700 Ecolife 6
Prędkość max.80 km/h

dane techniczne Mercedes-Benz Conecto G - EvoBus Wolica #MC398, #MC399

ProducentMercedes-Benz Türk A.Ş.
Długość18120 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość3079 mm
Roztaw osi5845/5990 mm
Masa własna16625 kg
Ilość miejsc178
Ilość miejsc siedzących37
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi370/370/370/370 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
SilnikMB OM470LA
Skrzynia biegówVoith D864.6
Prędkość max.80 km/h

zdjęcia


Stanowisko kierowcy


Wnętrze pojazdu


DC732


DC733


MM999


MC334


MC335


MC397


MC398


MC399

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne