» powrót
Mercedes-Benz Conecto G
Jeszcze przed rozpoczęciem nowego kontraktu pod koniec 2013r. firma Mobilis testowała pojazdy przegubowe celem wybrania odpowiedniego modelu dla Krakowa. Wśród nich był Mercedes Conecto G a także SOR NB18 CITY i Scania CN320UA CityWide. Wóz ten można po raz kolejny oglądać na ulicach Krakowa. Wszystko to ma związek z wypadkiem jaki miał miejsce w Słowenii, podczas podróży paru sztuk zamówionych, nowych Conecto G (z fabryki w Turcji do Polski). Wówczas poważnemu zniszczeniu uległo parę sztuk pojazdów. Z tego względu do połowy 2014 r. do Krakowa dostarczono 33 z 38 zamówionych sztuk Conecto G. W celu choć częściowego uzupełnienia braków, właściciel marki Mercedes-Benz firma EvoBus dostarczyła 3 pojazdy na zastępstwo, dwa Conecto G (#MC334, #MC335) i jeden O530G Citaro C2 (#MC336) (wozy testowe EvoBus). Jesienią 2014 r. dotarło pięć brakujących autobusów.
Latem 2016 roku w związku ze zwiększeniem ilości pracy przewozowej wykonywanej przez firmę Mobilis dokupiono kolejne 9 autobusów tego typu, które otrzymały numery #MC339-MC347.
W październiku 2017 roku firma Mobilis otrzymała na testy odmłodzony model Conecto G II generacji, który od poprzedniej wersji odróżniał się przede wszystkim z zewnątrz innym wyglądem ściany czołowej i tylnej. Wóz otrzymał numer taborowy #MC399. Egzemplarz ten w 2018 roku zasilił flotę krakowskiego MPK i otrzymał numer taborowy #DC700. Autobus posiada długość 18,12 m i wyposażony został w silnik spełniający normy Euro 6.
W lipcu 2018 roku do krakowskiego oddziału firmy Mobilis dostarczono kolejny model Conecto G II generacji. Otrzymał numer taborowy #MC398 i testowany był do września 2018r. Na początku października 2018 roku skierowany został do testów w MPK Kraków, gdzie otrzymał numer #DC732. Z końcem października tego samego roku stał się własnością MPK.
Kolejny pojazd testowy tego typu pojawił się w krakowskim MPK w lutym 2019 roku. Biały przegubowy pojazd z numerem #DC733 debiutował na linii 503 w dniu 22.02.2019r. i kursował do kwietnia tego samego roku. 11 października 2019r. MPK ogłosiło przetarg na dostawę jednego, przegubowego, niskopodłogowego autobusu, nie starszego niż z 2018 roku i z przebiegiem mniejszy niż 80000 kilometrów. Ofertę złożyła firma EvoBus oferująca wcześniej testowanego Conecto G. Pojazd po dostosowaniu (wyposażeniu w automat biletowy i autokomputer) wyjechał w barwach KMK 27.02.2020r.
Na początku 2020 roku do firmy Mobilis dostarczono kolejny wóz z rodziny Conecto G. Tym razem był to nowy pojazd (data pierwszej rejestracji 12.02.2020r.), podobnie jak wcześniejsze (poza #DC733) w kolorze srebrnym. Debiutował na linii 152 w dniu 22.02.2020r. Otrzymał numer #MC397. Po raz drugi pojawił się w Krakowie we wrześniu tego samego roku i ponownie w oddziale firmy Mobilis. Ostatecznie został zakupiony przez MPK Kraków. Debiutował na linii 164 w dniu 01.02.2021r. Otrzymał numer taborowy #DC734.
zobacz także:
dane techniczne - Mobilis Mościska
Producent | Mercedes-Benz Türk A.Ş. |
Długość | 17 940 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 3076 mm |
Roztaw osi | 5845/5990 mm |
Masa własna | 16625 kg |
Ilość miejsc | 178 |
Ilość miejsc siedzących | 37 |
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi | 320/340/340/340 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Silnik | MB OM470LA |
Skrzynia biegów | Voith D 864.6 |
Prędkość max. | 80 km/h |
dane techniczne - MPK Kraków #DC700, #DC732
Producent | Mercedes-Benz Türk A.Ş. |
Długość | 18120 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 3079 mm |
Roztaw osi | 5845/5990 mm |
Masa własna | 16625 kg |
Ilość miejsc | 178 |
Ilość miejsc siedzących | 37 |
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi | 370/370/370/370 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Silnik | MB OM470LA |
Skrzynia biegów | Voith D864.6 |
Prędkość max. | 80 km/h |
stan inwentarzowy
Rok | Ilość sztuk wpisanych na stan | Pojazdy wpisane na stan | Ilość sztuk skreślonych ze stanu | Pojazdy skreślone ze stanu | Ilość sztuk na koniec roku |
2014 | 40 | MC301-MC333, MC3341), MC3352), MC334'', MC335'', MC336, MC337, MC338 | 2 | MC3341), MC3352) | 38 |
2015 | - | - | - | - | 38 |
2016 | 9 | MC339-MC347 | - | - | 47 |
2017 | - | - | - | - | 47 |
2018 | 2 | DC7003), DC7324) | - | - | 49 |
2019 | - | - | - | - | 49 |
2020 | 1 | DC7335) | - | - | 50 |
2021 | 1 | DC7346) | - | - | 51 |
2022 | - | - | - | - | 51 |
1) - Pojazd tymczasowy, ex. autobus testowy #MM999.
2) - Pojazd tymczasowy.
3) - ex. autobus testowy #MM399.
4) - ex. autobus testowy #DC732, exex. autobus testowy #MC398.
5) - ex. autobus testowy #DC733.
6) - ex. autobus testowy #MC397.
zdjęcia
DC700
DC732
DC733
DC734
MC301
MC302
MC303
MC304
MC305
MC306
MC307
MC308
MC309
MC310
MC311
MC312
MC314
MC315
MC316
MC317
MC318
MC319
MC320
MC321
MC324
MC326
MC328
MC329
MC330
MC331
MC333
MC334
MC335
MC336''
MC338
DC732
DC733
MM999
MC334
MC335
MC397
MC398
MC399
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne