» powrót
Mercedes-Benz Conecto G
![Mercedes-Benz Conecto G Mercedes-Benz Conecto G](miniaturki/mercedes_conecto_g.jpg)
Jeszcze przed rozpoczęciem nowego kontraktu pod koniec 2013r. firma Mobilis testowała pojazdy przegubowe celem wybrania odpowiedniego modelu dla Krakowa. Wśród nich był Mercedes Conecto G a także SOR NB18 CITY i Scania CN320UA CityWide. Wóz ten można po raz kolejny oglądać na ulicach Krakowa. Wszystko to ma związek z wypadkiem jaki miał miejsce w Słowenii, podczas podróży paru sztuk zamówionych, nowych Conecto G (z fabryki w Turcji do Polski). Wówczas poważnemu zniszczeniu uległo parę sztuk pojazdów. Z tego względu do połowy 2014 r. do Krakowa dostarczono 33 z 38 zamówionych sztuk Conecto G. W celu choć częściowego uzupełnienia braków, właściciel marki Mercedes-Benz firma EvoBus dostarczyła 3 pojazdy na zastępstwo, dwa Conecto G (#MC334, #MC335) i jeden O530G Citaro C2 (#MC336) (wozy testowe EvoBus). Jesienią 2014 r. dotarło pięć brakujących autobusów.
Latem 2016 roku w związku ze zwiększeniem ilości pracy przewozowej wykonywanej przez firmę Mobilis dokupiono kolejne 9 autobusów tego typu, które otrzymały numery #MC339-MC347.
W październiku 2017 roku firma Mobilis otrzymała na testy odmłodzony model Conecto G II generacji, który od poprzedniej wersji odróżniał się przede wszystkim z zewnątrz innym wyglądem ściany czołowej i tylnej. Wóz otrzymał numer taborowy #MC399. Egzemplarz ten w 2018 roku zasilił flotę krakowskiego MPK i otrzymał numer taborowy #DC700. Autobus posiada długość 18,12 m i wyposażony został w silnik spełniający normy Euro 6.
W lipcu 2018 roku do krakowskiego oddziału firmy Mobilis dostarczono kolejny model Conecto G II generacji. Otrzymał numer taborowy #MC398 i testowany był do września 2018r. Na początku października 2018 roku skierowany został do testów w MPK Kraków, gdzie otrzymał numer #DC732. Z końcem października tego samego roku stał się własnością MPK.
Kolejny pojazd testowy tego typu pojawił się w krakowskim MPK w lutym 2019 roku. Biały przegubowy pojazd z numerem #DC733 debiutował na linii 503 w dniu 22.02.2019r. i kursował do kwietnia tego samego roku. 11 października 2019r. MPK ogłosiło przetarg na dostawę jednego, przegubowego, niskopodłogowego autobusu, nie starszego niż z 2018 roku i z przebiegiem mniejszy niż 80000 kilometrów. Ofertę złożyła firma EvoBus oferująca wcześniej testowanego Conecto G. Pojazd po dostosowaniu (wyposażeniu w automat biletowy i autokomputer) wyjechał w barwach KMK 27.02.2020r.
Na początku 2020 roku do firmy Mobilis dostarczono kolejny wóz z rodziny Conecto G. Tym razem był to nowy pojazd (data pierwszej rejestracji 12.02.2020r.), podobnie jak wcześniejsze (poza #DC733) w kolorze srebrnym. Debiutował na linii 152 w dniu 22.02.2020r. Otrzymał numer #MC397. Po raz drugi pojawił się w Krakowie we wrześniu tego samego roku i ponownie w oddziale firmy Mobilis. Ostatecznie został zakupiony przez MPK Kraków. Debiutował na linii 164 w dniu 01.02.2021r. Otrzymał numer taborowy #DC734.
zobacz także:
dane techniczne - Mobilis Mościska
Producent | Mercedes-Benz Türk A.Ş. |
Długość | 17 940 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 3076 mm |
Roztaw osi | 5845/5990 mm |
Masa własna | 16625 kg |
Ilość miejsc | 178 |
Ilość miejsc siedzących | 37 |
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi | 320/340/340/340 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Silnik | MB OM470LA |
Skrzynia biegów | Voith D 864.6 |
Prędkość max. | 80 km/h |
dane techniczne - MPK Kraków #DC700, #DC732
Producent | Mercedes-Benz Türk A.Ş. |
Długość | 18120 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 3079 mm |
Roztaw osi | 5845/5990 mm |
Masa własna | 16625 kg |
Ilość miejsc | 178 |
Ilość miejsc siedzących | 37 |
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi | 370/370/370/370 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Silnik | MB OM470LA |
Skrzynia biegów | Voith D864.6 |
Prędkość max. | 80 km/h |
stan inwentarzowy
Rok | Ilość sztuk wpisanych na stan | Pojazdy wpisane na stan | Ilość sztuk skreślonych ze stanu | Pojazdy skreślone ze stanu | Ilość sztuk na koniec roku |
2014 | 40 | MC301-MC333, MC3341), MC3352), MC334'', MC335'', MC336, MC337, MC338 | 2 | MC3341), MC3352) | 38 |
2015 | - | - | - | - | 38 |
2016 | 9 | MC339-MC347 | - | - | 47 |
2017 | - | - | - | - | 47 |
2018 | 2 | DC7003), DC7324) | - | - | 49 |
2019 | - | - | - | - | 49 |
2020 | 1 | DC7335) | - | - | 50 |
2021 | 1 | DC7346) | - | - | 51 |
2022 | - | - | - | - | 51 |
1) - Pojazd tymczasowy, ex. autobus testowy #MM999.
2) - Pojazd tymczasowy.
3) - ex. autobus testowy #MM399.
4) - ex. autobus testowy #DC732, exex. autobus testowy #MC398.
5) - ex. autobus testowy #DC733.
6) - ex. autobus testowy #MC397.
zdjęcia
![](autobusy/merc333 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc336 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc346 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc360 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc365 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc366 (Custom).jpg)
DC700
![](autobusy/merc340 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc341 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc342 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc343 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc334 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc335 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc339 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc352 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc345 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc353 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc354 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc356 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc355 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc362 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc363 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc368 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc383 (Custom).jpg)
DC732
![](autobusy/merc357 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc359 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc361 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc367 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc369 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc364 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc384 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc385 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc387 (Custom).jpg)
DC733
![](autobusy/merc386 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc381 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc382 (Custom).jpg)
DC734
![](autobusy/merc230 (Custom).jpg)
MC301
![](autobusy/merc182 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc186 (Custom).jpg)
MC302
![](autobusy/merc199 (Custom).jpg)
MC303
![](autobusy/merc208 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc231 (Custom).jpg)
MC304
![](autobusy/merc194 (Custom).jpg)
MC305
![](autobusy/merc209 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc224 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc232 (Custom).jpg)
MC306
![](autobusy/merc174 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc175 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc200 (Custom).jpg)
MC307
![](autobusy/merc181 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc198 (Custom).jpg)
MC308
![](autobusy/merc195 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc225 (Custom).jpg)
MC309
![](autobusy/merc176 (Custom).jpg)
MC310
![](autobusy/merc177 (Custom).jpg)
MC311
![](autobusy/merc201 (Custom).jpg)
MC312
![](autobusy/merc180 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc185 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc187 (Custom).jpg)
MC314
![](autobusy/merc196 (Custom).jpg)
MC315
![](autobusy/merc188 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc193 (Custom).jpg)
MC316
![](autobusy/merc189 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc192 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc210 (Custom).jpg)
MC317
![](autobusy/merc211 (Custom).jpg)
MC318
![](autobusy/merc233 (Custom).jpg)
MC319
![](autobusy/merc212 (Custom).jpg)
MC320
![](autobusy/merc178 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc191 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc197 (Custom).jpg)
MC321
![](autobusy/merc179 (Custom).jpg)
MC324
![](autobusy/merc183 (Custom).jpg)
MC326
![](autobusy/merc213 (Custom).jpg)
MC328
![](autobusy/merc214 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc234 (Custom).jpg)
MC329
![](autobusy/merc215 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc226 (Custom).jpg)
MC330
![](autobusy/merc184 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc190 (Custom).jpg)
MC331
![](autobusy/merc216 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc235 (Custom).jpg)
MC333
![](autobusy/merc217 (Custom).jpg)
MC334
![](autobusy/merc218 (Custom).jpg)
MC335
![](autobusy/merc219 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc227 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc236 (Custom).jpg)
MC336''
![](autobusy/merc228 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc237 (Custom).jpg)
MC338
![](autobusy/merc337 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc338 (Custom).jpg)
DC732
![](autobusy/merc347 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc348 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc349 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc350 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc351 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc344 (Custom).jpg)
DC733
![](autobusy/merc138 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc139 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc140 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc141 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc142 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc143 (Custom).jpg)
MM999
![](autobusy/merc217 (Custom).jpg)
MC334
![](autobusy/merc218 (Custom).jpg)
MC335
![](autobusy/merc388 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc389 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc390 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc358 (Custom).jpg)
MC397
![](autobusy/merc285 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc286 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc287 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc288 (Custom).jpg)
MC398
![](autobusy/merc277 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc278 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc279 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc280 (Custom).jpg)
![](autobusy/merc276 (Custom).jpg)
MC399
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne