Mercedes-Benz Conecto G

Mercedes-Benz Conecto G
Mercedesy Conecto G zakupione zostały przez firmę Mobilis w 2014 r. na potrzeby obsługi nowych linii zgodnie z umową z ZIKiT Kraków. Nowe pojazdy zostały dopasowane wielkością oraz wyposażeniem do wymagań stawianych przez operatora i przeznaczono je do obsługi linii o największym natężeniu (linie 152, 159, 178, 352 i 502). Pojazdy zostały wyprodukowane w jednej z fabryk firmy Mercedes-Benz w Turcji. Autobusy wyposażono silniki spełniające wymogi Euro 6 oraz nowoczesne skrzynie biegów Voith. Wszystkie pojazdy otrzymały nowy wzór malowania według tzw. Księgi Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Zakupiono łącznie 38 sztuk tego typu pojazdów i nadano im numerację z zakresu #MC301-MC338.

Jeszcze przed rozpoczęciem nowego kontraktu pod koniec 2013r. firma Mobilis testowała pojazdy przegubowe celem wybrania odpowiedniego modelu dla Krakowa. Wśród nich był Mercedes Conecto G a także SOR NB18 CITY i Scania CN320UA CityWide. Wóz ten można po raz kolejny oglądać na ulicach Krakowa. Wszystko to ma związek z wypadkiem jaki miał miejsce w Słowenii, podczas podróży paru sztuk zamówionych, nowych Conecto G (z fabryki w Turcji do Polski). Wówczas poważnemu zniszczeniu uległo parę sztuk pojazdów. Z tego względu do połowy 2014 r. do Krakowa dostarczono 33 z 38 zamówionych sztuk Conecto G. W celu choć częściowego uzupełnienia braków, właściciel marki Mercedes-Benz firma EvoBus dostarczyła 3 pojazdy na zastępstwo, dwa Conecto G (#MC334, #MC335) i jeden O530G Citaro C2 (#MC336) (wozy testowe EvoBus). Jesienią 2014 r. dotarło pięć brakujących autobusów.

Latem 2016 roku w związku ze zwiększeniem ilości pracy przewozowej wykonywanej przez firmę Mobilis dokupiono kolejne 9 autobusów tego typu, które otrzymały numery #MC339-MC347.

W październiku 2017 roku firma Mobilis otrzymała na testy odmłodzony model Conecto G II generacji, który od poprzedniej wersji odróżniał się przede wszystkim z zewnątrz innym wyglądem ściany czołowej i tylnej. Wóz otrzymał numer taborowy #MC399. Egzemplarz ten w 2018 roku zasilił flotę krakowskiego MPK i otrzymał numer taborowy #DC700. Autobus posiada długość 18,12 m i wyposażony został w silnik spełniający normy Euro 6.

W lipcu 2018 roku do krakowskiego oddziału firmy Mobilis dostarczono kolejny model Conecto G II generacji. Otrzymał numer taborowy #MC398 i testowany był do września 2018r. Na początku października 2018 roku skierowany został do testów w MPK Kraków, gdzie otrzymał numer #DC732. Z końcem października tego samego roku stał się własnością MPK.

Kolejny pojazd testowy tego typu pojawił się w krakowskim MPK w lutym 2019 roku. Biały przegubowy pojazd z numerem #DC733 debiutował na linii 503 w dniu 22.02.2019r. i kursował do kwietnia tego samego roku. 11 października 2019r. MPK ogłosiło przetarg na dostawę jednego, przegubowego, niskopodłogowego autobusu, nie starszego niż z 2018 roku i z przebiegiem mniejszy niż 80000 kilometrów. Ofertę złożyła firma EvoBus oferująca wcześniej testowanego Conecto G. Pojazd po dostosowaniu (wyposażeniu w automat biletowy i autokomputer) wyjechał w barwach KMK 27.02.2020r.

Na początku 2020 roku do firmy Mobilis dostarczono kolejny wóz z rodziny Conecto G. Tym razem był to nowy pojazd (data pierwszej rejestracji 12.02.2020r.), podobnie jak wcześniejsze (poza #DC733) w kolorze srebrnym. Debiutował na linii 152 w dniu 22.02.2020r. Otrzymał numer #MC397. Po raz drugi pojawił się w Krakowie we wrześniu tego samego roku i ponownie w oddziale firmy Mobilis. Ostatecznie został zakupiony przez MPK Kraków. Debiutował na linii 164 w dniu 01.02.2021r. Otrzymał numer taborowy #DC734.

zobacz także:

dane techniczne - Mobilis Mościska

ProducentMercedes-Benz Türk A.Ş.
Długość17 940 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość3076 mm
Roztaw osi5845/5990 mm
Masa własna16625 kg
Ilość miejsc178
Ilość miejsc siedzących37
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi320/340/340/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
SilnikMB OM470LA
Skrzynia biegówVoith D 864.6
Prędkość max.80 km/h

dane techniczne - MPK Kraków #DC700, #DC732

ProducentMercedes-Benz Türk A.Ş.
Długość18120 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość3079 mm
Roztaw osi5845/5990 mm
Masa własna16625 kg
Ilość miejsc178
Ilość miejsc siedzących37
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi370/370/370/370 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
SilnikMB OM470LA
Skrzynia biegówVoith D864.6
Prędkość max.80 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
201440MC301-MC333, MC3341), MC3352), MC334'', MC335'', MC336, MC337, MC3382MC3341), MC3352)38
2015----38
20169MC339-MC347--47
2017----47
20182DC7003), DC7324)--49
2019----49
20201DC7335)--50
20211DC7346)--51
2022----51

1) - Pojazd tymczasowy, ex. autobus testowy #MM999.
2) - Pojazd tymczasowy.
3) - ex. autobus testowy #MM399.
4) - ex. autobus testowy #DC732, exex. autobus testowy #MC398.
5) - ex. autobus testowy #DC733.
6) - ex. autobus testowy #MC397.

zdjęcia


Stanowisko kierowcy


Wnętrze pojazdu


DC700


DC732


DC733


DC734


MC301


MC302


MC303


MC304


MC305


MC306


MC307


MC308


MC309


MC310


MC311


MC312


MC314


MC315


MC316


MC317


MC318


MC319


MC320


MC321


MC324


MC326


MC328


MC329


MC330


MC331


MC333


MC334


MC335


MC336''


MC338


DC732


DC733


MM999


MC334


MC335


MC397


MC398


MC399

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne