Man T4

Man T4
Pierwsze wagony motorowe T4 oraz wagony doczepne B4 pojawiły się w Krakowie w 1989 r. Pojazdy te sprowadzono z zaprzyjaźnionej Norymbergi gdzie jeździły od roku 1957. Zostały wyprodukowane w fabryce MAN-Nurnberg w latach 1957-64. Wagony pomimo tego, że miały ponad 40 lat (po przybyciu do Krakowa) posiadały bardzo ciekawe rozwiązania techniczne, których brakowało w młodszych o wiele wagonach 105N oraz 105Na. W roku 1989 do Krakowa dostarczono po 12 sztuk T4, w 1990 roku 12 sztuk, w 1993 3 sztuki T4, w 1994 roku 4 sztuki oraz w 2004 roku jedną sztukę technicznego wozu o numerze taborowym A46. Łącznie do Krakowa dostarczono w sumie 33 sztuki wagonów motorowych T4 i 29 sztuk wagonów doczepnych B4. Krakowskie MPK pożegnało się z tego typu tramwajami 29 grudnia 2002 r., pozostawiając w celach muzealnych jeden skład o numerach bocznych 127 ( T4 ) i 527 ( B4). W sierpniu 2006 roku do historycznego 127+527 dołączył wagon 220 (oryginalny norymberski numer). Dotarł on do Krakowa w październiku 2004 roku i miał być magazynem części dla wagonów GT6. Ze względu na jego bardzo dobry stan techniczny wagon postanowiono poddać małej kosmetyce i zachować, jako zabytkowy.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentMan, Düwag
Długość14100 mm
Szerokość2350 mm
Wysokość3000 mm
Roztaw osi1800 mm
Masa własna16500 kg
Ilość miejsc98
Ilość miejsc siedzących29
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi885/885/885/885 mm
Moc ciągła silników2 x 95 kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.65 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
198912111-122--12
19903107, 108, 110--15
19919101-106, 109, 123, 124--24
1992--110623
19932106'', 124''112424
199411262109, 11423
19954125, 1271), 128, 1293101, 102, 10424
1996----24
1997----24
1998--3105, 111, 12321
1999--4103, 112, 120, 12817
2000--5107, 115, 121, 122, 12612
2001--6106'', 108, 117-119, 1256
2002--5110, 116, 124'', 1271), 1291
2003----1
2004----1
2005--11502''0

* - Zakupiony został dodatkowo 1 wóz o numerze #A46, który zachowano jako muzealny z numerem #220 (od 2005r.).
1) - Wagon historyczny Man T4 #127 (od 2002r.).

Przenumerowania
1996: 113->1502'';

rysunki


Man T4 (101-129)

zdjęcia


Stanowisko motorniczego

Wnętrze pojazdu


101+501


102+502


103+517


104+504


105+505


106+506


107


107+507


108+508


110


110+510


111+511


112+512


113+513


115+515


116


116+516


117


117+517


118+518


119+519


120+520


121+521


122+522


124+524


125+525


126+509


127


127+527


128+528


129+529


220


1502+1503

zdjęcia wagonów T4 zakupionych z Norymbergi


206


228

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990