Man SG242 #BM700
Man SG242 to dość charakterystyczny autobus, gdyż to jedyny tego typu pojazd w Krakowie.
Pojawił się on ulicach w 1992 roku i zapoczątkował wymianę przestarzałego taboru na nowoczesny.
Nie zdecydowano się niestety na zakup większej ilości SG272 m.in. ze względu na 3 pary drzwi (MPK wybrało inny testowany wcześniej model autobusu przegubowego - Scanię CN113ALB).
Man SG242 stacjonował początkowo na zajezdni Czyżyny, następnie na zajezdni Wola Duchacka i na Bieńczycach.
Zmieniano mu również numery taborowe, w kolejności #36001, #38801, #28801, #DE400, #BE400 i ostatecznie #BM700, z którym jeździł od 2002 do 2013r.
Pomimo swojego wieku bardzo dobrze radził sobie w krakowskich warunkach. Na początku 2013r. podjęto decyzję o odstawieniu pojazdu, ale jeszcze powrócił na ulice.
Ostatecznie odstawiono go we wrześniu 2013r. (ostatni kurs liniowy wykonał w sierpniu 2013r. na linii 572). Zadecydowano o pozostawieniu tego wozu jako pojazd historyczny.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg Aktiengesellschaft "MAN AG" |
Długość | 17400 mm |
Szerokość | 2500 mm |
Wysokość | 2945 mm |
Roztaw osi | 5600/5600 mm |
Masa własna | 14000 kg |
Ilość miejsc | 154 |
Ilość miejsc siedzących | 44 |
Wysokość podłogi I/II/III drzwi | 745/745/745 mm |
Silnik | MAN D2866 LUH07 |
Skrzynia biegów | ZF 4 HP500 |
Prędkość max. | 75 km/h |
zdjęcia
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne